Avatar billede z_master Nybegynder
08. juni 1999 - 20:57 Der er 25 kommentarer og
4 løsninger

Nyt motherboard og CPU. Ingen start...

Jeg har lige installere et nyt motherboard.

Den kan finde harddisken, Floppy drev, ram, CPU''en.

Min computer stopper ligefør den skal til at boote og lige efter bioslogoet er forsvundet.Jeg har prøvet at tage min harddisk fra, floppydrev, begge dele, ændret på kablerne, testet harddisken og jeg kan ikke se hvad det er der sker.

En anden ting er at når jeg har savet mine indstillinger i bios''en og vil ud, så går den sort uden at boote. Jeg kan se at den når at gemme indstillingerne..

Jeg ved ikke om det kan være fordi min reset knap og alle de andre ledninger ikke sidder fast til mit motherboard..

Computeren er en 133 mhz. VX board.
Avatar billede bubby Nybegynder
08. juni 1999 - 21:10 #1
Husk at den røde ende af kablerne altid skal vende mod strømforsyningen, jeg har haft smame problem, det hjalp...
Avatar billede bubby Nybegynder
08. juni 1999 - 21:13 #2
Du skal også sætte alle kablerne fra kabnettet ned til motherboardet, det er vigitigt, ellers virker det nok ikke
Avatar billede z_master Nybegynder
08. juni 1999 - 21:36 #3
Bubby >> Er igang med at tjekke om det er kablerne, men jeg har ikke nogen manual, endnu.. Men det var også min tanke..  Tænkte meget på den der Keylock..
Avatar billede joker73 Nybegynder
08. juni 1999 - 21:58 #4
Og så til noget helt andet...Jeg har engang samlet pc'er på samlebånd. En fejl som du beskriver den her kunne/ville typisk være grundet dårlig RAM. Det kan godt være at de har virket før, men idet du rører inde i selve pc'en uden at have fjernet statisk elektricitet er der en potentiel chance for at du kan brænde noget af. Jeg har ligeledes set at ved gamle systemer der har kørt fabelagtigt i mange år simpelthen ikke kan tåle at man piller hved dem. Mit bud er: prøv med noget andet RAM, og husk inden du piller ved noget, så rør ved radiatoren idet den er jordet...
Avatar billede fuxi Nybegynder
08. juni 1999 - 22:39 #5
Jeg har også samlet PC'ere, ja faktisk i 3 år. Nå men jeg vil give joker73 ret i at det kan være et RAM problem. Men prøv lige at sikre dig at din RAM sidder ordentlig i, og at CPU og lignende nu også sidder 100% ordentlig fast. Ud over det kan det også være fordi du har sat en jumper forkert. F.eks. spændingen til CPU'en. Hvis CPU'en ikke får nok spænding vil det give nogle mærkelige fejl.
Som jeg plejer at sige:
Computer works in mysterius ways.
Avatar billede z_master Nybegynder
08. juni 1999 - 23:20 #6
Jeg har testet alle kablerne, de sidder rigtigt..

Har også presset Ram, CPU, Grafikkort i bunden for at se om de hjalp.

Spændingen på CPU'en er rigtig, blev testet af ham jeg købte den af.

Tjekker om Rammene er gået..
Avatar billede chruker Nybegynder
08. juni 1999 - 23:39 #7
Hvor lang tid har du prøvet at lade computeren stå med den sorte skærm efter at BIOS logoet er forsvundet ?

Det kunne være den venter på en timeout fra et eller andet
Avatar billede z_master Nybegynder
09. juni 1999 - 09:52 #8
Chruker >> Skærmen går ikke sort, når jeg starter min computer.

Den låser bare der hvor den skulle begynde at boote. Det er der hvor den stadig fortæller hvor hurtig din maskine er, dit bios navn o.s.v.
Avatar billede z_master Nybegynder
09. juni 1999 - 15:25 #9
Jeg har tjekket om det kunne være den SLOT rammen sidder i. Var ikke.
Jeg har sat nogle andre ram i (64 SDRAM 66 mhz). Dutter stadig ikke..

Nogle ide'er??
Avatar billede fuxi Nybegynder
09. juni 1999 - 15:50 #10
Har du prøvet at pille alle overflødige ting fra. Dvs. HD, lydkort, CDROM og lignende. Det eneste du skal have i er et floppy og motherboardet m. RAM, CPU og grafikkort. Start op med en bootdisk og tjek om det virker.
Hvis det virker, så sæt en ekstra ting i en efter en.
Held og Lykke
Avatar billede z_master Nybegynder
09. juni 1999 - 15:55 #11
Fuxi >> Jeg har prøvet at starte uden noget, så med floppy, så med harddisk. alle ting ingenting, nogle af tingene..

Tror det er et p56x-g04  board
Avatar billede z_master Nybegynder
09. juni 1999 - 19:48 #12
Min computer starter nu, men det var ingen af ovenstående forslag, som virkede.

Det der blev gjort var at jeg slog CPU INTERNAL CACHE fra, så kunne den starte..

Dog er jeg ikke overbevist at dette er  hoved fejlen.

Når computeren, efter den har kørt et program, som prøver at genstarte computeren, forbliver skærmen sort og når jeg prøver at starte Linux, så genstarter maskinen??

Da ingen svarede rigtigt vil jeg tildele pointsne til den første, som kan hjælpe???
Avatar billede bubby Nybegynder
09. juni 1999 - 22:18 #13
Jeg tror der er noget galt med dit board hvis du skulle slå cachen fra, gå ud og få det byttet, og så vær sikker på at røre ved en radiator før du rører ved boardet
Avatar billede joker73 Nybegynder
13. juni 1999 - 14:42 #14
NOP...CPU internal cache er den mængde cache RAM der er inden i din CPU. Ved at slå denne fra, gør du din masine meget langsommere på mange punkter..Den defekt der er her, er inden i din CPU...Prøv med en anden...
Avatar billede joker73 Nybegynder
13. juni 1999 - 14:44 #15
En lille kommentar til... Da CPU-cachen er den lille mængde RAM som din CPU umiddelbart arbejder med når den skal lave noget, kan det meget vel være skyld i den bootfejl der er...
Avatar billede qwa Nybegynder
13. juni 1999 - 20:32 #16
Hej.

Prøv og gå ind i Biosen og kigge det hele igennem.

Hvis det ikke virker skal du nok formatere din HD ;-(
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
14. juni 1999 - 11:21 #17
Det er hverken RAM eller CPU fejl du beskriver. Hvis CPU'en var "gået", så ville du ikke se noget skærmbillede overhovedet, og hvis der var problemer med din Ram, så ville du høre "bip-lyde" som fejlbesked.

Prøv at beskrive helt præcis hvad der sker, når BIOS detect er overstået.

Skriver den "verifying dmi pool data"
og stopper efter det???

Er der helt sort skærm???

Når du har skiftet motherboard kan du sagtens komme ud for, at der opstår problemer med I/O-områder og IRQ.

Beskriv det lidt bedre, så kigger jeg på det
Avatar billede gigy Nybegynder
14. juni 1999 - 13:11 #18
prøv en anden cpu der kan være noget galt med den.... men jeg tror det er mb'et få det tjekket!
Avatar billede joker73 Nybegynder
14. juni 1999 - 22:58 #19
bbe1379>>>  Selvom at den interne CPU-cache fejler noget kan CPU'en sagtens starte en PC delvist op, og jeg har også set en CPU med Cache fejl køre windows (dog med screendumps hele tiden). Tænk på at det jo blot er RAM. Hvis den normale RAM fejlede noget ville ens PC jo i det fleste tilfælde også sagtens kunne starte ikke? Måske ikke kunne køre ret heldigt, men sansynligheden for at den kan starte er faktisk ret stor. Det er ikke altid at RAM-fejl blokerer en maskine fuldstændigt med BIB-lyde...
Avatar billede z_master Nybegynder
15. juni 1999 - 21:29 #20
BBe >> Det er ikke kun motherboard jeg har skiftet ud.. men CPU, grafikkort. Alt.. Det er som en ny maskine..

Hvis CPU internal cache er slået til, så stopper den lige efter logoet er forsvundet. På dette billede viser den stadig hvilken bios du har. maskinens hastighed.

Avatar billede rune Nybegynder
17. juni 1999 - 11:41 #21
Jeg har tit været ud for noget lignende. Det viste sig at BISO´en havde svært ved at finde de rigtige pladser til de forskellige kort. Det bedste er at hive alle kort ud, tænde computeren igen, sætte grafikkort, tænde, lydkort osv til alt virker igen. Jeg tror problemet kan ligge i PCI controlleren der bliver forviret af de mange nye kort på en gang.
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. juli 1999 - 14:23 #22
Z_master>>> Enten er det din cpu's cache ram der er defekt eller også er det dit motherboard der et eller andet sted skrider når du aktiverer cahce rammen.....

joker
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
15. juli 1999 - 08:36 #23
Det ligner et problem som jeg har haft, prøv at loade BIOS Default, og sæt evt. et nyt batteri på bundkortet.

Prøv også at se i manualen om CPU passer til bundkortet, også selv om det er en ny maskine !!!!!!
Avatar billede jacobmk Nybegynder
27. juli 1999 - 15:07 #24
Bliver cpu'en meget varm? Er den aktivt kølet?? Hvis ikke, så køl den..
Avatar billede bjo Nybegynder
12. august 1999 - 22:54 #25
det kan være MBR på din HD, prøv at boote fra en diskette, eller tag din HD men til en ven's PC og lav en FDISK /MBR
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
02. september 1999 - 08:35 #26
Det kan også være at dine nye stumper bare ikke passer sammen ! Prøv at starte maskinen med et minium af dele !
Og se om det ændre sig !!!

Det kan også være en defekt BIOS ! Det er set før !
Avatar billede fatboy Nybegynder
14. september 1999 - 06:43 #27
Hvis den booter hver gang internal cache er slået fra og IKKE booter hver gang int.cache er slået til, er det vel enten bios, som kunne opgraderes, bundkortet eller cpu-en, hvor de sidste to kan udskiftes. Prøv at skifte een ting af gangen efter du har prøvet i bios-upgrade.
Avatar billede toketoke Nybegynder
23. september 1999 - 09:48 #28
det eneste der skal være sat til på bundkortet er grafikkort, ram, cpu. ingen kabler af nogen art. ikke engang floppy.
hvis den  vil boote nu, starter du lige så stille fra en ende at med at stoppe dine kabler tilbage.
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. december 1999 - 16:28 #29
Noget nyt?