Avatar billede luke_skywalker Nybegynder
14. januar 2002 - 09:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

avi/mov

Hvad er forskellen på avi og mov film som man kan hente hjem fra nettet.
Avatar billede milo Nybegynder
14. januar 2002 - 09:40 #1
eh...formatet? Det er det samme som et spørge hvad forskellen på rød og blå er, eller mp3 og wave.

Avi kan fx åbnes i mediaplayer, mov skal vist nok åbnes i fx quicktime.
Avatar billede webdesigner Praktikant
14. januar 2002 - 10:09 #2
Avi er også navnet på Divx Som er det mest brugte format på nettet kvaliteten Vs. størelsen er virkelig god Dvs. det fylder næsten intent men kvaliteten er i top... det er oftest bedre end Mov....
Avatar billede cgleerup Nybegynder
14. januar 2002 - 11:15 #3
Rolig nu!
Forskellen er mere enkel end som så, og dog kompliceret!

Mac: benytter filformatet mov til video og aif til lyd

Pc: benytter avi til video og wav til lyd

Så faktisk er det styresystemernes standard format der er forskelliet på de to patforme!

Der er korrekt at avi kan være komprimeret med et såkaldt divX codec der giver en ganske pæn kvalitet men det kan altså også være i såkaldt lossless - hvor man gemmer stort set uden kvalitetstab - og faktisk er der et hav af andre codecs som man kan komprimere en avi fil med.

Quictimes filer, altså mov filerne kan ganske vidst også bruges på pc - men oprindeligt er det apples opfindelse og altså beregnet på mac. Det skal dog siges at mange faktisk har den opfattelse at mov er bedre en avi - hvilket dog efter min overbesvisning ikke har noget på sig - det afhænger nemlig af mange ting!

Avatar billede cgleerup Nybegynder
14. januar 2002 - 13:21 #4
Avatar billede outsider Nybegynder
17. januar 2002 - 08:01 #5
DivX er codec og er derfor ikke = avi.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
17. januar 2002 - 08:46 #6
Korrekt DivX er ikke = avi, avi formatet er som udgangspunkt lossless (Som nævnes ovenstående) men man kan sagtens lave en avi fil på baggrund af et DivX codec eller for den sags skyld et helt andet codec, og så hedder filen stadig AVI.

Men har jeg ikke nævnt det en gang?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
17. januar 2002 - 09:14 #7
????
Avatar billede outsider Nybegynder
17. januar 2002 - 20:46 #8
sorry, you right!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
28. januar 2002 - 08:46 #9
Luke_Skywalker, håber du er glad