Avatar billede frydenholm Nybegynder
10. januar 2002 - 18:14 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

netværk 98 og xp

Jeg har lidt netværksproblemer mellem xp og 98.

Maskine 1 har 98 og xp installeret som dualboot.
Maskine 2 har ME og xp installeret som dualboot.

Der er hul begge veje fra xp til xp og fra ME til 98, samt mellem ME og XP.

Problemet er mellem xp og 98. Her kan jeg fra 98 godt komme ind på xp maskinen, men fra xp får jeg ikke lov at komme ind på 98 maskinen. Jeg kan godt se maskinen, men får følgende fejl:

\\\\anja is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

The semaphore timeout period has expired.

Hvad kan der være galt? Har jeg glemt et lille, men vigtigt, kryd et sted?

Jeg har installeret ipx, netbios og ip. Kører med fast ip adresse.

Hvis der skal bruges andre oplysninger, så sig til.
Avatar billede cool_casper Nybegynder
10. januar 2002 - 18:21 #1
Prøv at lve en share af en mappe og giv fuld adgang til den. Og se så om du kan komme ind på på computeren...

Har du prøvet af pinge fra XP\'en til 98\'eren???:
Start > Kør > Skriv: \"cmd\" Tryk ENTER > Skriv ping 192.168.0.2 eller hvad nu IP adressen er!
Avatar billede tgm Nybegynder
10. januar 2002 - 18:22 #2
har 98\'eren en konto på XP\'eren??
elleres er det måske det

TGM
Avatar billede cool_casper Nybegynder
10. januar 2002 - 18:25 #3
Du behøves ikke have en konto... Jeg har en XP maskine der er koblet sammen med en 98\'er uden konto....
Avatar billede frydenholm Nybegynder
10. januar 2002 - 18:26 #4
Jeg kan godt pinge fra xp til 98, og 98´eren har ikke en konto på xp. Jeg bruger guest kontoen, da jeg ikke har kunnet få det med en konto til at virke.
Avatar billede md_craig Nybegynder
10. januar 2002 - 18:27 #5
jo det ville være rart med nogle flere oplysninger:

så som :

Alle Protokoller (fuldt ud)
Alle Clienter (fuldt ud)
Alle Fildelinger (Fuldt ud)

alle Instilinger herunder

forbindelser til netværk (udgående/indgående)
Avatar billede cool_casper Nybegynder
10. januar 2002 - 18:29 #6
Prøv at gå ind i enhedshåntering og fjern netkortet på 98! Og genstart.... Så finder WIndows selv kortet og installerer driverne... HUSK at sætte dit TCP/IP instillinger op bagefter!

Har du evt. hentet en opdateret driver fra nettet?!
Avatar billede frydenholm Nybegynder
10. januar 2002 - 18:29 #7
Jeg synes ellers ME/98 er sat ens op i netværksindstillinger, og det er xp´erne også. Derfor undrer det mig at 98 giver problemer. Ville også have fundet det mere logisk, hvis det var xp man ikke kunne komme ind på, da den har mere med brugere og grupper.
Avatar billede md_craig Nybegynder
10. januar 2002 - 18:30 #8
så skal du høre det bedste !!! jeg har problemer mellem XP og 2K
Avatar billede md_craig Nybegynder
10. januar 2002 - 18:31 #9
men ikke mellem ME og XP / Me og 2K
Avatar billede frydenholm Nybegynder
10. januar 2002 - 18:34 #10
følgende protokoller er på 98:
ipx/spx
netbios
tcp/ip (192.168.1.3 og 255.255.255.0)

Klientprogram til Microsoft netværk
Fil og udskriftsdeling til Microsoft netværk

Xp har følgende:
Client for Microsoft network
File and printerharing
Qos packet scheduler
Nwlink NetBios
NWlink ipx/spx/NetBIOS compatible transport protocol
tcp/ip (192.168.1.2 og 255.255.255.0)
Avatar billede fangel Nybegynder
10. januar 2002 - 18:36 #11
cool_casper => ved det er lidt \"out of the question\" men hvad er der med IPen 192.168.0.* der er mange der foreslår den her på E. og jeg bruger den selv, hvad specielt er der med den IP ?

Dea_PG
Avatar billede cool_casper Nybegynder
10. januar 2002 - 18:40 #12
De to færste numre er standard ip numre til lokalnetværk... Og de to sidste er til at angive et nummer til maskinen /altså også valgfrit... Men nogle gange fucker windows op fordi man har valgt en anden IP!! Det er såmæn\' bare det.... :)
Avatar billede leopolt Nybegynder
11. januar 2002 - 00:10 #13
Der er MANGE <derude> som også har problemer med at komme ind på en w98 maskine fra xp.... Jeg har læst lidt om deres problemer..og løsninger.
Se her:
http://www.win2000mag.net/Forums/Application/Thread.cfm?CFID=17342300&CFTOKEN=51529667&CFApp=83&Thread_ID=87744&mc=14#Message228399
Avatar billede leopolt Nybegynder
11. januar 2002 - 00:12 #14
...Og jeg har læst lidt mere....
Denne gang dog om lignende problemer i win2k - men det er vel to sider af samme sag???

SE her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q258717
Avatar billede grinderslev Praktikant
11. januar 2002 - 00:14 #15
Hvis ikke du bruger IPX og NETBIOS, så fjern dem!
Avatar billede frydenholm Nybegynder
20. januar 2002 - 11:11 #16
Det var leopolt\'s første link der gav en løsning på problemet. Jeg undlod netbios i 98, og aktiverede istedet netbios over ipx - så virkede det.