Avatar billede frenjon Nybegynder
24. april 2000 - 12:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dualboot med win2k/win98

Jeg er kommet i lidt af et problem da jeg kun har installeret win2k på min maskine...

Jeg opdaget at en del spil ikke rigtigt fungere i win2k.
Derfor vil jeg igen til at have dual boot på min maskine, problemet er bare at jeg denne gang er nødt at installere win98 OVEN på win2k hvilket jeg har prøvet een gang uden held, dengang kunne jeg kun boote op i win98. Win2k var ligesom forsvundet...

Jeg ved godt at det har noget med flg filer i ens root:

Win98 filer:
Null
Msdos.sys
Io.sys
Command.com
Config.sys -> ikke nødvendig
Autoexec.bat -> ikke nødvendig

Win2k filer:
arcsetup.exe
arcldr.exe
Ntdetect.com
ntldr

og fælles er de vel om:
boot.ini
bootsect.dos

Lige nu i min Boot.ini står der:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

men den skal vel ændres til noget i denne stil:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows 98"

Hvad gør filen bootsect.dos og hvad med filerne arcldr.exe (noget ARC Loader) og hvad med arcsetup.exe (ARC Setup)

Hvordan skal fremgangsmåden egentlig være?

Håber nogen gider svare allerede i dag da jeg gerne vil i gang før ferien slutter :)

-Jonas Mellquist
Avatar billede driis Nybegynder
24. april 2000 - 13:01 #1
Win2K skal helst ligge på sin egen partition, og Win98 på sin egen. Den primære partition skal være FAT32 - så hvis du bruger NTFS på Win2K partitionen, skal Win2K ligge på en af de andre partitioner. Filen bootsect.dos er diskens bootsector, som er lavet om til en fil og bruges, når man booter på en anden partition end den primære - Bootsect.dos indeholder altså de nødvendige oplysninger for at du kan starte dit OS. Din boot.ini skal ganske rigtigt være, som du har gættet dig til - så du kan jo prøve dig frem og se, om du kan få Dualboot til at virke med din nuværende installation - Ellers gør således; det får du 100% sikkert en fin og fungerende bootmenu frem på:

1) Installer Win98 på C:\
2) Installer Win2K på en anden partition.

Hvis du vil prøve dig frem med at ændre i boot.ini er her indholdet af min boot.ini fil til lidt inspiration - men det er jo det næsten det samme, som du har skrevet i spørgsmålet.

[boot loader]
timeout=10
default=C:\
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(6)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"
Avatar billede frenjon Nybegynder
24. april 2000 - 14:36 #2
Jeg har lige nu installeret win2k på C partitionen - der skal win98 også lægge - måske i et win98 dir

Spørgsmålet er så bare om det funger hvis jeg installere win98 oven på win2k - altså fatter den at der skal laves en boot.ini og hvad med denne bootsect.dos - den har jeg ikke engang nu hvilket undrer mig lidt

Har du nogen anelse om hvad filerne arcldr.exe (noget ARC Loader) og arcsetup.exe (ARC Setup) gør ?
Avatar billede etlekana Nybegynder
27. april 2000 - 05:28 #3
frenjon.

Du skal installere din win 98 først.

Ellers kan den ikke finde ud af det.

Så skal du installere en boot manager.

http://tucows.cybercity.dk/files4/mstboot.zip

Udemærket boot manager.

Håber i kan bruge det til noget.

Etlekana.
Avatar billede frenjon Nybegynder
27. april 2000 - 07:28 #4
ja det bliver jeg jo nok nødt til - dog har jeg NTFS på mit C drev hvor ALT ligger - derfor kan jeg ikke installere win98, så jeg skal ha' konverteret, men jeg aner ikke hvordan
Avatar billede etlekana Nybegynder
27. april 2000 - 08:23 #5
Du kan konvertere NTFS til Fat med det dejlige program der hedder Partition Magic. Men jeg anbefaler det ikke. Tag at få taget backup af det hele over på en anden disk inden du gør noget.

Thomas
Avatar billede frenjon Nybegynder
27. april 2000 - 14:17 #6
det kan ikke installeres i win2k - jeg har undersøgt sagen - og den update der er på part. magics hjemmeside kræver serial # at hente - så jeg tror jeg sidder mere eller mindre fast...
Avatar billede etlekana Nybegynder
27. april 2000 - 14:43 #7
Så bliver du nødt til at tage Backup på en låne harddisk og så formatere...

Thomas
Avatar billede frenjon Nybegynder
27. april 2000 - 14:51 #8
ja men så skal jeg jo re-installe win2k hvilket jeg bare IKKE gider !!!