Avatar billede matthiessen Nybegynder
07. januar 2002 - 20:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

BIOS Kan ikke finde min nye HD

Jeg har lige købt en 40 gb harddisk : Seagate Barracuda IV 40 gb

Smækkede den i med det samme, men den ville ikke finde den.

Jeg har prøvet forskellige kombinationer, bla :

Primary Master - intet andet
Primare Slave med gamle HD som master
Secondary master Ny HD- Primary master gamle HD
osv...

desværre har intet virket. Inde i bios søger og søger den, men finde intet.

I mens jeg \"fuskede\" kom jeg til at sætte jumperen til \"lock disk space 32 GB\" - eller lign. Den satte i hvertfald HD til 32 gb, og derefter kunne den godt finde den i bios.

Mystisk ?

Inde in windows kunne den godt se at der var tilsluttet et nyt drev, men det nytter jo ikke noget.

Hvad er problemet ?? Har jeg et hardware problem
( mit hovede eller et det pc\'en ) ??

Anders Matthiessen
www.dioder.dk
Avatar billede matthiessen Nybegynder
07. januar 2002 - 20:07 #1
lige et par ekstra informationer :
kører med en 450 amdk2 med asus socket 7 bundkort
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 20:14 #2
Du skal opgradere din bios. Mange lidt ældre computere har en bios, der ikke understøtter hd over 32GB. Hvis du skriver modelnr på dit bundkort, skal jeg prøve at finde din bios.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 20:18 #3
Du kan også selv kigge her: http://download.asus.com.tw/mb_list.asp
Avatar billede matthiessen Nybegynder
07. januar 2002 - 20:19 #4
hvor fanden gemmer det sig ??
Avatar billede matthiessen Nybegynder
07. januar 2002 - 20:21 #5
socket 7 > p5a
men hvilken dl skal jeg vælge
Avatar billede matthiessen Nybegynder
07. januar 2002 - 20:21 #6
hmm, vel den med bios billedet :-)
kom først bagefter
Avatar billede matthiessen Nybegynder
07. januar 2002 - 20:23 #7
hvad gør man med den awd fil som man downloader ??

Man skal vel ahve et program ?
Avatar billede matthiessen Nybegynder
07. januar 2002 - 20:27 #8
fandt det selv < det gemmer det fandmer godt
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2002 - 20:28 #9
Du skal bruge den, der står bios ud for i venstre side. Det er denne her: http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/sock7/ali/p5a/al5i107a.zip

Dette program bruger du til at flashe med: http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/flash/aflash.exe

Husk at læse evtuelle tekstfiler, der ligger i zip-filen til din bios.
Avatar billede matthiessen Nybegynder
08. januar 2002 - 06:19 #10
jeg kan ikke finde nogen som helst manual til hvordan man flasher den ?
Avatar billede matthiessen Nybegynder
08. januar 2002 - 06:21 #11
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2002 - 16:26 #12
Det står i dit link:

How do I flash the BIOS using FLASH?

Step 1: Make a DOS boot disk with NO autoexec.bat or config.sys files. Copy the PFLASH and unzipped BIOS Image(ex: TX5I0202.AWD) files to this disk.

Step 2: Turn the system off. Then make sure to enable programming of the flash BIOS. This usually means that you will need to change a jumper or two on your motherboard. Check your manual to make sure you\'ve set the correct jumpers to do this.

Step 3: Boot the system using the boot disk you just created. Then run the FLASH utility by typing \"FLASH\" and pressing [ENTER]. Select option 2 to load new BIOS and program flash EPROM. It will then ask for the name of the BIOS Image that you wish to flash onto the BIOS chip. Enter it now.

Step 4: Assuming that you have successfully flashed the bios, escape back to a DOS prompt. Then reboot the system. After the system reboots, hit [DEL] to enter the CMOS setup. At this point, go to \"LOAD SETUP DEFAULTS\". Then save and exit setup.

Avatar billede matthiessen Nybegynder
08. januar 2002 - 17:43 #13
Jeg har flashet den med med de angivne filer. Alt gik som det skulle.

MEN

harddisken kunne ikke findes. Hvis jeg sætter min jumper på harddisken til at den \"låser\" pladsen til 32 GB kan den godt finde den. Men uden eller som master kan den ikke findes.

Hvad i hele hule H****** er der galt ??
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2002 - 18:36 #14
Så er dit bundkort/bios desværre for gammel til at kunne køre diske over 32GB, og producenten laver ikke flere opdateringer til din bios.
Avatar billede matthiessen Nybegynder
09. januar 2002 - 08:24 #15
Jeg fik i morges svar fra ASUS ( iøvrigt er de enormt gode til at yde support ), tænkte jeg det var bedst at spørge dem som laver problemet :-)

Svaret var :
Please try to update the motherboard\'s BIOS to the latest version v1011 beta 002 to support HD larger than 32GB. You can download it from the
following URL:
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/beta/mb/bios/p5a10112.zip

Det er en ældre bios, men den fungerer perfekt, lige som den skal.

Takker for din hjælp ufc
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2002 - 18:38 #16
Det var skam så lidt. Tak for point.