Avatar billede hells_bells Nybegynder
06. januar 2002 - 20:02 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Forskel på billig og dyr dvd ?

Jeg skal købe en dvd afspiller til hjemmet. Men de koster jo lige fra 1000kr til 9ooo kr. Nå men er der forskel på de billige og de dyre ? En dvd afspiller er vel en dvd afspiller eller hvad ???
Avatar billede madd Nybegynder
06. januar 2002 - 20:24 #1
Nej.

En af forskellene kan være hvilke DVD film de kan afspille. Altså lande-codeks.

Desuden, kan nogle af de dyre afspille avi/mpg film. Dvs. at hvis du har en fed film i *host* DivX *host*, kan du smække den ned på en CD-R og se den på fjernsynet i stedet for at se den på computeren.

Mange af de dyre DVD\'ere har også nogle ekstra features mht. spoling osv.

Men det er rigtigt, nogle af de store mærker tager lidt ekstra for deres \"kvalitet\".

/mattias
Avatar billede hells_bells Nybegynder
06. januar 2002 - 20:31 #2
Ja men min kammarat har købt en Denwer *lol* og den kan spille alle film, og jeg mener alle...
Avatar billede md_craig Nybegynder
06. januar 2002 - 20:32 #3
Madd >

hvad er det helt præsis du mener de dyere kan ???

spoling havd er det for en fisk ???

desuden har jeg en fin en til 1500 ,-

den kan ikke tage hmmm DivX (det sagde jeg ikke) hmm. men det er så også nesten det eneste den ikke kan

forskallen på de billige og de dyre er tit

philips - 4000-5000

Denver - 1000-2000

og ja det er stort set det -  for åbner du en Denver, ja så står der pludselig Philips på den.

det kan man så sige er lidt spøjst

men kan du nøjes med at der står Denver på din maskine så har du sparet 3000,- sådan er det....

(har ikke selv denver)
Avatar billede md_craig Nybegynder
06. januar 2002 - 20:33 #4
der er selvfølge lig forskæl inden for mærkerne

fx

sony til 3000
sony til 5000

her er der selvfølgelig nogle ting som ikke er ens
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2002 - 20:36 #5
Jeg har ikke hørt om nogle DVD-afspillere der kan tage DivX film, jeg vil dog gerne have et link il hvor man kan købe dem, hvis der er nogle der har det, det er dog det vildeste at vælge en sådan, hvids de da eksisterer, dety ville bare være mærkeligt hvis de gjorde, da DivX-codec\'et hele tiden bliver fornyet, så skulle det jo være muligt at opdatere firmwaren i maskinen.
Men Hells_Bells, hvis du kan få en dvd-afspiller der kan afspille DivX film, skal du ihvertfald vælge den
Avatar billede vladimirr Nybegynder
06. januar 2002 - 20:38 #6
madd: Der er en væsentlig forskel på både lyd og billedkvalitet på de forskellige afspillere, bla fordi de dyrere bruger bedre chips end en billig en til 1000 kroner, og ISÆR på lydområdet er der STOR forskel.
Jeg faldt over en test i tænk+test (forbrugerrådets blad) hvor de også kom frem til at pris og kvalitet følges ganske godt ad.
Altså kunne man godt regne med at få en bedre maskine hvis man giver 7000 for den end for 2000.

Jeg har selv en Pioneer til 2000, som jeg er ganske godt tilfreds med, dog har den ikke intern Dolby Dital decoder (derfor er den så billig) men der har jeg så en ekstern, så lyden er i orden...

//Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
06. januar 2002 - 20:39 #7
Men det kommer jo også an på hvor godt dit fjernsyn og anlæg er om det kan betale sig at købe kvalitet, eller nøjes med noget skrammel til 1000 kroner...
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2002 - 20:41 #8
Forskellen på de billige og de dyre DVD afspillere er at de dyre mange gange bruger noget bedre komponenter, med en fejlmargin der er meget mindre end de billige afspilleres.
Hvis du vælger en maskine til 3000,- skulle du kunne få en meget god maskine, mange gange har de billige maskiner det samme indmad som de dyre, dette skyldes at det er billigere at få indmaden fra f.eks Sony, istedet for selv at skulle bygge en fabrik til fremstilling, derfor er der ikke megen forskel, bare man ikke køber en under 2500,-
Held og lykke
Avatar billede md_craig Nybegynder
06. januar 2002 - 20:42 #9
Danzig > jeg så engang en i Merlin/electronic world

jeg skal lige se om jeg kan finde et link
Avatar billede hells_bells Nybegynder
06. januar 2002 - 20:50 #10
Jeg har et Phillips Wideskreen 32 tommer 100 mhz helt nyt. Og jeg har et Yamaha souround anlæg også nyt..
Avatar billede vladimirr Nybegynder
06. januar 2002 - 21:53 #11
Så vil jeg nok vælge en afspiller til omkring 5000 for at få noget der kan måle sig med det :)

Mange af de billige afspillere er OEM (dvs at indmaden er ens i dem, men navnet er forskelligt) det er ofte nogle udemærkede maskiner, men ikke hvis man har highend udstyr...
Avatar billede hells_bells Nybegynder
06. januar 2002 - 22:39 #12
Danzig> Øhh sorry der gik kludder i points. Jeg håber at det er i orden ?
Avatar billede madd Nybegynder
07. januar 2002 - 00:02 #13
Ang. det med DivX, har jeg ikke selv en DVD der kan afspille dem. Men jeg har da hjemme hos en af mine kammerater afspillet DivX film på hans DVD. Jeg kan ikke huske mærket, men jeg vil lige prøve at forhøre mig :)
Avatar billede madd Nybegynder
07. januar 2002 - 00:04 #14
Skal lige siges at jeg har en af Sony\'s største modeller. Den kan varm anbefales. Der er også Dolby Digital decoder på, og fungerer fint sammen med Sony Forstærker og Home Cinema sjov.
Avatar billede clausga Nybegynder
09. januar 2002 - 23:24 #15
Jeg vil også lige smide en kommentar... :) Selv har jeg oplevet at der er stor forskel på dvd afspiller og især på billede og lyd kvaliteten. Faktisk er kvalitet ikke så dyrt igen man kan sagtens for en udemærket dvd afspiller mellem 2500 - 4000 kr, og det er jo ikke galt..

Jeg var i Bilka forleden dagen og så en Denver DVD afspiller, og jeg vil sige det er virkelig ikke kvalitet billede og lyd er langt fra godt, lige for jeg ikke vil kalde det dvd kvalitet næsten tættere på VHS, men hvorfor ikke give lidt flere penge og få en afspiller man kan glæde sig over ?? Men selvfølgelig hvis man har et Prosonic tv og en lille anlæg til en 1000 kr...kan dvd afspiller jo næsten være lige meget.....

Jeg har selv købt en Thomson DHT 5000....Dejlig DVD afspiller til en pris af 2500 kr. og det er jo ikke dyrt og her snakker vi virkelig kvalitet, Thomson DVD afspillere laver generelt super billeder, med en lang række indstillings muligheder...

Eller er der også NAD som virkelig er GUF for enhver film elsker deres priser starter ved 3000 kr....Forhandler af Thomson, NAD og en rækker andre mærker er HIFI-Klubben ( www.hifiklubben.dk )
Avatar billede jazzper22 Nybegynder
17. januar 2002 - 11:03 #16
Nu MÅ jeg næsten blande mig i debatten...

For det første dausqa hvad er der nu galt med Panasonic???de har da vundet mange flere priser end thomson!! og det er et meget bedre mærke jeg ved ikke om du ved særligt meget om hvad du snakker om.........??
ja og så kan din dejlige Thomson jo ikke afspille Mp3...og den er heller ikke kodefri...DESUDEN er billedkvaliteten ikke højere end på en \"billig\" afspiller f.eks Denver.
jeg har selv en Sony til 5000,- og en Denver til 2000,- la mig lige ridse deres fordele og ulemper op så der ikke er nogen tvivl!!

-Mange af de billige DVD\'er kodefri dvs. at man ka\' se film på dem som er fra USA eller Hong Kong eller et hvilken som helst land! det er der MEGET FÅ af de dyre mærker der kan!!!

-De fleste billige DVD afspillere understøtter Mp3 afspilning dvs. at man ka\' tage en cd med 200 Mp3\'ere og høre den direkte i DVD\'en det er vildt fedt!!

-Det ENESTE man får ved at ofre penge på en dyr afspiller og her taler vi om afspillere fra ca. 4000 og opefter...er en bedre komponentkvalitet..det vil groft sagt sige at din afspiller måske holder lidt bedre og en lille smule bedre lyd samt billede..det er dog så lidt så man skal være en ørn for at kunne høre og se forskellen.......JA ellers er jeg både blind og døv.

Jeg har et 32\"Widescreen Panasonic TAU flatscreen
og en Sony Projektor(nypris 49.000,-) som er sluttet til mine DVD\'er så jeg skulle mene at jeg har en chance for at bedømme billedkvaliteten...
Jeg er desuden HI-FI nørd og kan ikke høre forskel på lyden(jeg har et anlæg til ca.30.000)
Avatar billede clausga Nybegynder
17. januar 2002 - 14:28 #17
For det første kan den afspille mp3 og for det andet er den kodefri...
Avatar billede clausga Nybegynder
17. januar 2002 - 14:28 #18
og det er stadig til prisen 2500 kr.....
Avatar billede md_craig Nybegynder
17. januar 2002 - 14:34 #19
Jazzper22 >>> jeg er fuldstændig enig, jeg har selv en til ca. 1500, og den kan afspille MP3, Mpeg1, Mpeg2, ja og så en masse andet som jeg ikke lige kan huske, og den er selvfølgelig også kodefri... og jeg har ikke nogen klager.

nu har jeg ikke lige fjernsyn til 20.000/30.000 eller såvidt anlæg til samme pris... men det er jo også kun HiFi nørder som dig der har det....

jeg har tilgængæl prøvet at måle støj og lydniveau via min computer,, mellem en Sony til ca. 4500 og min egen, og min klare sig ganske godt... der var meget lidt forskæl på de 2. Sony klare det ganske hvist lidt bedre, men det er ikke noget det normale øre vil kunne opfatte.

så til jer der mener i kan høre forskæl, i må have en elændig tilværelse, for i må kunne høre edderkopperne kravle om natten.
Avatar billede md_craig Nybegynder
17. januar 2002 - 14:41 #20
Clausqa >>> hvordan har du udført din sammenligning på den i bilka og andre ??? det kan lige så vel være fjernsyn eller et dårligt stik, som det kan være DVD\'en

og så vidt jeg ved så er indmaden i en denver fremstillet af Phillips (men jeg har ikke noget konkret på det, kun udsagn fra min bror, som arbejder med den slags, trods han er instalatør(elektriker))

men er det tilgengeld fjernsynet der ikke er så god, så kan der være en enorm forskæl (fx mellem 50Hz og 100Hz) det er dog oftest kun helt tydelig ved et stil billede
Avatar billede hells_bells Nybegynder
17. januar 2002 - 18:29 #21
He he jeg har lige set en film med min kammarats dvd (Denver 1000 kr) afspiller tilsluttet mit anlæg.  Det var kanont flot og en feeed lyd, så jeg tror sku at jeg snupper en billig dvd afspiller :o)
Avatar billede theshadow Nybegynder
18. april 2004 - 00:46 #22
Hold keft... hvor i pepper jeg op!!!! LOL (".) hhe hvis i vil have sandheden så gå ned i en seriøs butik... Hifi klubben og KT OSV.... IKKE fona edt... edt..  for helvet da... Der er meget forskæld på de maskind der er på markket 500,- 100.000,-
er da lige meget det er da noget at gøre med om ens behov er... prøv at test det med en CD i en dvd... phuhaaa... ta jer sammen. denver er en billeig dvd kan alt... har nogle gl. chip lidt spar som menu... grim af helvet til men ok... NAD billeg ok dising.. ...osv.... men har ikke bruge for skal man da heller ikke købe det... hvem her af jer har 8-9 år´s  afaring i det her... for det lyder til i bare antar det i skriver ... Modigt Ok!! (",) Men tag selv i nakken og se på det behov han har ikke jeres!!! Cu.. eller heller og lykke med din Denver...Som er ok!!