Avatar billede ctv! Nybegynder
04. januar 2002 - 16:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Dankort?

Hej!

Jeg har hørt en lille fugl synge om at det kunne lade sig gøre at få Dankort inden man blev 18, hvis blot man havde underskrift fra forældre...

Er det noget i af/bekræfte?

Mvh
CTV!
Avatar billede ctv! Nybegynder
04. januar 2002 - 16:10 #1
Er det noget i kan af/bekræfte skulle der stå...
Avatar billede kunop Nybegynder
04. januar 2002 - 16:10 #2
Det kan sagtens lade sig gøre. Du skal bare tage dine forældre med i banken og få dem til at stille sikkerhed for dig
Avatar billede dennisbp Nybegynder
04. januar 2002 - 16:11 #3
Dette er noget du skal snakke med din bank om. Det afhænger af din økonomiske situation.
Avatar billede snoop Nybegynder
04. januar 2002 - 16:11 #4
Det er korrekt. Hvis bare du får dine forældre med ned i din bank, og de skriver under, så kan du få et dankort.
For når de har dine forældres underskrift, er det nemlig ikke dig der \"tegner\" et dankort, men dine forældre med dit navn på.
Avatar billede ctv! Nybegynder
04. januar 2002 - 16:12 #5
Hmm... det forstår jeg ikke! Jeg skrev en lille mail til Nordea for at høre dem ad...

Men fik følgende svar:

Du kan få Dankort når du er myndig (18 år)

Kan det kun lade sig gøre i enkelte Banker?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. januar 2002 - 16:15 #6
Avatar billede kunop Nybegynder
04. januar 2002 - 16:16 #7
Det kan lade sig gøre i næsten alle banker. Det er dog bedst hvis dine forældre også er kunder. Det er dit billede der kommer bag på kortet, hvis de stiller sikkerhed for dig...
Du skal bare gå op og snakke med dem.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. januar 2002 - 16:16 #8
Men det er helt op til det enkelte pengeinstitut, om de vil udstede dankort til unge under 18. På http://www.forbrugerinf.dk/forbrugerskolen/oekonomi/undervisningsmaterialer/elektroniske_penge/elevhaefte/dankort/ kan du læse:

Betingelserne for at få et Dankort
- Du skal have en konto hos kortudstederen (pengeinstituttet).

- Du skal normalt være 18 år for at få Dankort eller VISA/Dankort. Det er et krav, pengeinstitutterne stiller.

I særlige tilfælde vil de dog godt udstede et Dankort eller et VISA/ Dankort til unge, der er under 18 år, typisk 16-17 år. Skal du fx på et længere ophold i udlandet, vil det være meget praktisk at have et VISA/Dankort. Da begge kort giver mulighed for overtræk, skal banken nøje vurdere, om du er egnet til at have sådan et kort. I mange tilfælde kræver banken også, at dine forældre skriver under på en accept af, at du får kortet.

Avatar billede sprutnik Nybegynder
04. januar 2002 - 16:20 #9
Jeg fik i sparekassen da jeg var 16 år. Min forældre skrev under på at de ville betale, hvis jeg kom til at skylde penge jeg ikke kunne tilbagebetale.
Men jeg synes du skal overveje det lidt. Ikke alle kan styre at de kan hæve næsten ubegrænset.
Avatar billede ctv! Nybegynder
04. januar 2002 - 16:22 #10
Jeg vil godt selv mene jeg kan styre det! Jeg bliver 18 til Juli, og kan virkelig ikke se forskellen på nu, og om 7 måneder....
Avatar billede klown Nybegynder
04. januar 2002 - 17:18 #11
Jeg ahr også fået er dankort ( er 15 år). fik også bare mine forældre til at lave en underskrift...
Avatar billede nacl Nybegynder
11. december 2002 - 09:49 #12
hmm... koster det noget at få dankort/VISA??

-Nacl
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
07. januar 2003 - 00:39 #13
nacl >> nej, det er gratis

jeg fik dankort da jeg blev konfirmeret, og det har mine forældre ikke skrevet under på at jeg måtte.