Avatar billede enl Nybegynder
03. januar 2002 - 09:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Photoshop/Farvetabel

Hvordan laver jeg en farvetabel hvor farverne glider over i hinanden, hvid>gul>rød>grøn>blå>lilla>sort..

Jeg skal bruge den lige som når man konvertere billedet til indekseret farver og bruger black body eller spektrum...

mvh. enl
Avatar billede m-lab Nybegynder
03. januar 2002 - 09:50 #1
Du laver en gradient med disse farver i indholdet.
Avatar billede m-lab Nybegynder
03. januar 2002 - 09:53 #2
Hvis altså jeg forstår dig rigtigt...
Vælg gradient i værktøjspaletten, og brug rullemenuen der så kommer i optionsbjælken.
Her er forskellige valg.., bl.a. en regnbuegradient. Vælg den (klik i farverne) og se princippet i opbygningen af den.

Der er alle muligheder.
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. januar 2002 - 09:55 #3
ja du skal nok lave den som m-lab siger. Hvis du loader den gradient preset, der heder spectrums, så er der nogle forskellige, der er som du beskriver.

For at hente en preset skal du vælge gradient værktøjet og først trykke på pilen der peger ned ved siden af det valgte gradient, og bagefter på den pil der peger til højre, derfra kan du vælge load gradient!
Avatar billede Himbear Nybegynder
03. januar 2002 - 09:58 #4
Men ellers kan du også lave din egen, ved at trykke på det valgte gradient i værktøjsmenuen. Dér kan du så definere hvilke og hvor mange farver du vil bruge. Du tilføjer en ny farve ved at holde Alt-tasten nede og trække en ny farve fra en af de eksisterende farvekasser´.
Avatar billede enl Nybegynder
03. januar 2002 - 12:45 #5
Det er ikke lige en gradient jeg leder efter, men en farve tabel der kan lave farverne i mit foto om, som hvis man feks. laver sit foto om til grayscale>indekseret>farvetabel>blackbody......resultatet bliver et foto med farverne sort,rød,gul...
Jeg har iøvrigt fundet en løsningen, resultatet bliver et foto i \"kelvingrader\"

Men ellers mange tak for jeres svar
Avatar billede enzoenzym Nybegynder
04. januar 2002 - 16:15 #6
Ellers er det en god ide, at starte fra dit gråtonebillede, lave en duotone og derefter oversætte den til indexeret farve. Så har du netop en farvetabel.
En anden metode er blot at lave din gråtone om til index, og derefter redigere i tabellen. Hvis du vælger f.eks 20 på hinanden følgende farver, så kan du vælge start- og slutfarve. Photoshop udfylder så \"mellemrummene\". Dette kan du så gøre med så mange farve du vil. Det svære er at styre dem! Styringen af farvene så det bliver pænt (eller som man vil have det) er lettere under duotoner. Husk - at duotoner max tillader dig at vælge 4 farve, men... disse kan jo blandes.
Avatar billede enl Nybegynder
09. januar 2002 - 10:19 #7
Perfekt det er lige det jeg har brug for mange tak