Avatar billede 2knast Nybegynder
02. januar 2002 - 21:56 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Nægt adgang til *.txt fil

jeg har nogle meget følsomme *.txt filer på min server. kan jeg ikke sætte password beskyttelse på dem, eller bare lukke al adgang til dem???
dog bliver de inkluderet i mine PHP sider, og det skal jo stadigvæk være muligt

PS: min side ligger på webpukt, så det må gerne være noget webpunkt understøtter
Avatar billede eflow Nybegynder
02. januar 2002 - 21:57 #1
du kunne jo kalde dem alle php....så kan kildekoden ikke ses....
Avatar billede 2knast Nybegynder
02. januar 2002 - 21:59 #2
det har jeg også overvejet med det virker ikke fordi så blive kildekoden og afviklet inden de inkluderes, og det går ikke
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 21:59 #3
Det bedste er vel, at lægge dem uden for webscope.
Hvis du fx. har mappen \"/home/2knast\" og din hjemmeside ligger i \"/home/2knast/www\", så kan du jo lægge dem i \"/home/2knast/txt\".

Ellers kan du nægte direkte adgang til dem via .htaccess, hvis du har den mulig.
Noget i stil med:
<Files *.txt>
  Deny from all
</Files>
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 22:00 #4
eflow > Gæt igen... :)  Det er jo kun PHP-koden, der ikke kan ses! :)
Avatar billede 2knast Nybegynder
02. januar 2002 - 22:00 #5
der skulle ikke noget \'og\' ind mellem \'kilkdekoden\' og \'afviklet\' :D
Avatar billede gimmy Nybegynder
02. januar 2002 - 22:01 #6
Kan det ikke bare være php-filer med ren tekst i? - så kan du jo se om filen selv bliver included eller ej :)
Avatar billede myplacedk Nybegynder
02. januar 2002 - 22:03 #7
gimmy > Hvad mening giver det, at kalde en tekst-fil for .php???
Avatar billede eflow Nybegynder
02. januar 2002 - 22:05 #8
myplacedk>> det ved jeg da godt, men hvis det er så slemt at andre ser det og han alligevel bruger det kan han jo bare smide det i nogle variabler i php.

der er ftp adgang på webpunkt.dk ik ?
så kan du jo bare lave et dir der hedder inc, og give det cmod 500, kan ikke helt huske om det er 500 ?
Avatar billede 2knast Nybegynder
02. januar 2002 - 22:08 #9
eflow<<det er må du forklare lidt nærmere, jeg har tit været ude for at jeg skulle uploade filer på diverse sjove måder (fx cmod 500) men har aldrig fundet ud af hvorfor??? (har kun haft gangi PHP en uge ca. ;-)
Avatar billede blood Nybegynder
02. januar 2002 - 22:08 #10
myplacedk >> Dit første forslag er ikke muligt på webpunkt. Men det andet er. :o)

2knast >>
Lav en mappe med navnet \"inc\"
Med Windows Notesblok laver du en tom fil og indsætter

<Files *.txt>
  Deny from all
</Files>

i filen. Gem den som .htaccess
Ja .htaccess ikke noget fornavn kun et efternavn. (HUSK at sætte filtype til \"Alle filer\" INDEN du gemmer)

Upload det til mappen \"inc\" og flyt dine txt filer ind i den.

Mvh
Simon Holm
System Administrator
sysadmin@webpunkt.dk
Avatar billede 2knast Nybegynder
02. januar 2002 - 22:12 #11
nå da da, det kom selve sysadmin fra webpunkt, så må vi da stole han ved hvad der er muligt :-D
Avatar billede 2knast Nybegynder
02. januar 2002 - 22:29 #12
jamen det er jo smuk, og det virker fint :-D