Avatar billede vwnet Nybegynder
02. januar 2002 - 18:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

HDD

Dav - og godt nytår!

Jeg har sat en ny Harddisk, som 2. harddisk, i en pentium 4 med Win 2000 (man kan godt bruge 1 IDE-kabel til 2 HDD\'s ik)?

Hvis alle kabler er sat rigtig i, hvordan får man så den nye harddisk til at køre?
Jeg troede at Win selv opfattede at der var en ny, men det gjorde den ikke....!?

mvh
søren
Avatar billede help--me Nybegynder
02. januar 2002 - 18:04 #1
du skal sætte computeren til at finde harddisken først!!!
Avatar billede riversen Nybegynder
02. januar 2002 - 18:06 #2
du skal sætte det op i bios, og desuden sørge for at jumper på harddisken er sat rigtig...dvs. formentlig som slave.
Avatar billede vwnet Nybegynder
02. januar 2002 - 18:16 #3
riversen:
præcis hvor i bios?
Avatar billede riversen Nybegynder
02. januar 2002 - 18:19 #4
det afhænger jo af bios...

men kig efter noget hvor der står primary master/slave, secondary masteR/slave...skal sættes til at autodetecte

kig lidt omkring. Den er jo allerede sat op til din 1. hd, så prøv om der er noget der ser bekendt ud.
Avatar billede knappmann Nybegynder
02. januar 2002 - 18:24 #5
1. HD 2 skal være slave og påsættes det sidste led på IDE-kablet.
2. Se efter af HD 2 findes i Bios
Stadig ikke til at finde HD 2 ?
3. Partionerer og formaterer din HD ved hjælp af din startdiskette - TAG STIKKENE UD TIL DIN MASTER HD, for en sikkerheds skyld.

Avatar billede vwnet Nybegynder
02. januar 2002 - 19:25 #6
riversen: ok, og jumperen ska bare sidde anderledes en på HDD 1 ik?
Avatar billede riversen Nybegynder
02. januar 2002 - 19:26 #7
der er sikkert en illustration på din hd\'s overside.

der står på den hvordan jumperen skal sidde for at den fungerer som slave.

Ellers må du lige skrive hvilken harddisk det er.
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. januar 2002 - 19:33 #8
Hej
Nu ser det ud til at dit bundkort er ret nyt, så din BIOS skulle altså autodetecte din nye disk og den skulle du kunne se i diskmanager i WIN2K som unpartitioned.
Hvis den ikke gør det sæt den nye disk i det stik hvor den gamle sidder nu, hvis BIos stadig ikke kan finde den er den sikkert defekt og skal byttes. Du er ikke den første der prøver det.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. januar 2002 - 19:35 #9
jytteg: det er der vel næppe nogen der er herinde med noget som helst...altså den første ;-)
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. januar 2002 - 19:36 #10
Husk lige at ændre den til master når du sætter den på alene.
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. januar 2002 - 19:42 #11
riversen: jeg forstår ikke lige, men hvis jeg har blandet mig undskylder jeg
Avatar billede riversen Nybegynder
02. januar 2002 - 19:44 #12
nejnej...bare en joke...men den er vist faldet til jorden
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. januar 2002 - 19:49 #13
jeg har nok bare nørdet for meget PC,
mine øjne er helt firkantede.