Avatar billede waze2001 Nybegynder
02. januar 2002 - 00:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fat 32

Er det rigtig: At hvis man nu har en 80GB HD. At den så skal deles op i mindre partitioner. For at virke??
Fordi at ellers virker Fat 32 ikke....Det har jeg fået at vide. Men syntes det lyder lidt mærkeligt!
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
02. januar 2002 - 00:21 #1
Tror der er noget om snakken...

Hvilket OS skal du køre??

- Rasmus!
Avatar billede manon Nybegynder
02. januar 2002 - 00:32 #2
jeg har en 80gb seagate som fat32, men den sidder også på et controllerkort
Avatar billede manon Nybegynder
02. januar 2002 - 00:34 #3
ps: i en partition
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. januar 2002 - 02:40 #4
passer ikke.. har selv haft en fat32 på en 80GB...
men kommer da an på hvad der skal på den om det kan betale sig at partionere den.
Eneste er at Fdisk ikke kan mere end 65GB, med mindre man i sin bootdisk til dos har patched :)
Avatar billede jytteq Nybegynder
02. januar 2002 - 05:28 #5
Hvis du bruger FDISK fra DOS kan du bare partionere i % altså 100%.
Hvis du så skal WIN98 findes der en patch et sted hos microsoft du kan bruge, kan desværre ikke lige give et link.
Hvis du bruger WIN2K eller XP er der ingen problemer.
Avatar billede intel4004 Novice
02. januar 2002 - 11:30 #6
FAT16 partitioner har en maks størrelse på 2GB, FAT32 har en grænse 2000GB(2TB).
Fdisk fra win98 kan ikke se harddiske over 64GB, men der findes en patch hertil.

Dog kan man bruge fdisk.exe fra winME, som sagtens kan bruges i win98...

Du kan sagtens lave en fat32 partition på 80GB, men her vil du opnå en clusterstørrelse
på 32KB, som ikke er godt hvis du har mange filer der fyler mindre end 32KB...

Du kan sagtens få et par GB i wasted space(som det hedder)... Det vil være bedre at
formattere med NFTS(kun understøttet af NT/2000/XP), hvor du ved partitioner over
32GB kun har en clusterstørrelse på 4KB. NTFS understøtter hele 16Exabyte som maksimal
kapacitetsstørrelse til hver partition...

INTEL4004
Avatar billede waze2001 Nybegynder
02. januar 2002 - 23:57 #7
Tak tak.....