Avatar billede duppe Nybegynder
01. januar 2002 - 17:23 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

hjælp, vedr. digital billedformat

Hej, håber der er en der kan hjælpe mig, jeg har et dig. videokamera Sony pc4, som er tilsluttet computeren via firewire, jeg bruger adobe premiere & Studio Dv. Virker fint, Men jeg vil gerne have nogle stillbilleder over i pc og evt. fremkaldt, men jeg kan ikke indstille opløsning, den kommer med 720 x 576, er det ikke ca 400.000 pixels, men kameraet tager billederne med 800.000 pxl. er der et program jeg skal have, noget jeg skal indstille eller har jeg fuldstændig misforstået det.
Avatar billede Beach Mester
02. januar 2002 - 01:31 #1
Prøv at se om billederne ikke ligger i 144dpi
Hvis de gør dette kan du umidelbart sætte opløsningen op til det dobbelte og nedsætte dpi til 72. Så skulle det passe med de data du har fået opgivet.
Har selv et digitalkamera der ligger billederne i 144:-)
Næste problem kommer når du vil printe dine billeder. Der skal dpi gerne være ca. 300 og dette vil jo så desvære sætte din opløsning i endnu et problem da dpi og opsøsning følges ad. Så fordobler du dpi halvere du jo faktisk opløsningen på skærmen.

//Beach
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. januar 2002 - 11:04 #2
Tager du billederne med et digitalt VIDEO camera, jeg mener at kunne huske at pc4 er til video?!?!?
Hvis dette er tilfældet er det fordi at kameraet ganske enkelt \"optager\" lagrer i denne kvalitet - den eneste indstilling du kan foretage er sikkert imellem 720x576 eller 960x576.
Men er det et alm. kamera du har skal du indstille til at tage tif om muligt og eller jpg høj opløsning!
Avatar billede popeye Nybegynder
02. januar 2002 - 12:52 #3
ja det er digitalt video, hvor skal jeg indstille opløsningen. tak
Avatar billede duppe Nybegynder
02. januar 2002 - 14:01 #4
ja det er som popey skriver, jeg kan åbenbart ikke sætte programmerne op til nogen højere opløsning end 720x576, jeg bruger Xp, under kontrolpanel -> kamera, står der under opløsning \"kan ikke defineres\" - hvis bare jeg kunne få det op i 960x576 så er det da lidt bedre
Avatar billede Beach Mester
25. maj 2002 - 15:01 #5
Takker for point. Fandt du ud af noget?
Det er jo nogle dage siden så....

//Beach
Avatar billede duppe Nybegynder
25. maj 2002 - 15:17 #6
nej ikke rigtigt, købte et alm. digital kamera efter at have mailet frem og tilbage med sony
Avatar billede Beach Mester
25. maj 2002 - 15:22 #7
OK, det er også det du får den absolutte bedste kvalitet ud af!
Har mange gange prøvet at forklare at køber man et digital video kan det bruges til >>>> Digital video. Skal man også bruge et kamera til stillbilleder så er en video ganske godt til at lave tumbnails men flotte og store billeder som oven i købet måske skal printes kræver et kamera der er beregnet til dette. Altså et digitalt stillbillede kamera:-)
Det glæder mig du fik fingerne i det du skulle bruge. Hvad fik du så fingerne i?

//Beach
Avatar billede duppe Nybegynder
25. maj 2002 - 21:13 #8
jeg tjekkede og tjekkede - da jeg er rimelig nybegynder skulle det være rimelig nemt, men stadig godt - jeg endte med at købe nikon coolpix 885. den er suberæn til mit behov ++god billede kvalitet, synes jeg
Avatar billede Beach Mester
25. maj 2002 - 23:40 #9
Nikon laver nogle ret fede kameraer, så der er du ikke gået galt i byen. Jeg har selv en Nikon scanner som desvære aldrig er blevet solgt i DK, og selv om den "kun" kan klare 600 Dpi optisk så er kvaliteten og skarpheden så heftig at selv 2400 Dip scannere ikke kan følge med i dag. Tankevækkende når scanneren er over 2 år gammel!

//Beach