Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
31. december 2001 - 23:10 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Kan det passe at Win. XP fylder over 2Gb standard

Hej

Jeg har lige installeret Windows XP og til min store overraskelse fylder skidtet 2Gb, men når jeg manuelt checker efter hvad de forskellige mapper og filer fylder kan jeg kun komme op på 1Gb.

Er det mig der har overset en opsægning eller skal det fylde så meget?!?
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
31. december 2001 - 23:12 #1
Et lille tillæg... kan det være fordi jeg har installeret det oven på en nyinstallering af Windows 98?!?

Jeg bad Windows XP om at slette den tidligere version af windows.
Avatar billede - Nybegynder
31. december 2001 - 23:55 #2
det passer meget godt med 1 gig når alle dine gamle 98 indstillinger er overført til xp
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 00:04 #3
Kan du så sige mig hvorfor den fortæller mig der er brugt 2Gb plads på min harddisk?!?
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. januar 2002 - 00:15 #4
ifølge MS er det 1GB for ren install... anbefal 1½GB..
men hvad er der af temp og gammel MS??
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 00:38 #5
Der er intet da jeg har installeret Win98 for at installere WinXP, jeg mangler desværre nogle boot-disketter :-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. januar 2002 - 00:56 #6
bootdisks: bootdisk.com
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 01:13 #7
Annikadk > Jeg regner med du gerne vil have dine point, så hvis du sender en svar så sender jeg pointene.

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. januar 2002 - 01:27 #8
har du regnet swap-filen med, så har du brug for 2.5 - 3 Gb.
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. januar 2002 - 01:36 #9
rar_jacobsen: Nej tak, men tak for tilbudet.
Avatar billede vistodk Nybegynder
01. januar 2002 - 01:48 #10
som retaxes siger skal du regne swap-filen med.. størelsen af den afhænger lidt af din Ramstørelse
Avatar billede resten Nybegynder
01. januar 2002 - 02:51 #11
hvorfor skal du have bootdisketter ?
du booter bare på din xp cdrom den kan det hele ang formateringen og hva du ellers skal,også opdeling af partioner på din HD.
for du kan kun regne med at der kommer en masse bøvl ud af det med en opgardering fra win 98 da win xp er meget kræsen hva det angår.
Avatar billede perth50 Nybegynder
01. januar 2002 - 11:03 #12
Og hvis du bruger Hybernate (ved ikke vad det hedder i den danske version), så reserverer den lige så mange MB som du har RAM til det. Og den plads kan du ikke se nogle steder.

Og System Restore tager også noget plads.
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. januar 2002 - 12:19 #13
psssstt: på bootdisk.com er/var der engang en diskette til winXP der var modificeret - winXP fylder vist 6 diske, men denne en enkelt.
Og booter op som win98-disken ca.
Den gør at man har Fdisk, format og kan tage x:\\i386\\winnt for at installere winXP fra dos :)

Derudover hvis det er en upgrade du har, så skulle det være nok at den smager at du har en 98-cd, og ikke install af 98 inden :)

Håber det ikke er for forvirrende det her.

Fandt du ud af hvad der fyldte??
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 14:30 #14
Vedr. forvirringen, så er den her...... :-)

Jeg har lige installeret xp fra dos\'en(det er ikke en upgrade), endnu en gang, og den fylder stadig kun 1Gb(fysisk), men optager 2.3Gb. Er det den Swap-fil i snakker om og hvad kan jeg gøre ved den?!?
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 14:30 #15
Og hvad er Hybernate for noget
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 14:35 #16
Som I sikekrt har regnet ud så er jeg ikke den helt store \"IT-nørd\" hvad styresystemer angår :-)

Så jeg håber ikke I mister tålmodigheden med mig.
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 15:17 #17
Jeg har lige installeret windows commander 4.54 og jeg tror jeg har fundet fejlen, hvis det altså er en fejl.....

hiberfil.sys 536.399.872
pagefile.sys 805.306.368

Hvad er det og hvad kan jeg gøre ved dem?!?
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. januar 2002 - 15:28 #18
hiberfil.sys er hvis du vil hibernate. Det vil sige at du kan \"lukke\" din PC så den ikke bruger strøm, men alt hvad du har gang i åbnes næste gang med det samme. Altså er windows ikke lukket ned som normalt, men den har gemt infoerne på PCen.
Det gør det hurtigt at starte op med alle tingene igen. - den kan slås fra hvis du ikke vil bruge det.

Pagefile.sys er en fil som er \"plads\" til at gøre PCen hurtigere så vidt jeg ved. Den er en slags ram på harddisken, og jo mere der er åbent, jo større (kan) den være - den kan ændres i + flyttes til et andet drev.

kort sagt: de skal bare være der standardmæssigt.
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 15:39 #19
Hvordan fjerner jeg hiberfil, slår den fra om du vil?!?

Jeg har 512Mb ram installeret, så kan jeg fjerne eller gøre pagefile mindre og hvordan?!?
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 15:43 #20
Nu har jeg selv fundet ud af hvordan man fjerner hiberfil.sys, så nu mangler jeg bare pagefile.sys
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 15:47 #21
Nu har jeg fundet Pagefile-opsætningen, så mit spørgsmål er, er den nødvendig?!?
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 15:47 #22
Eller kan jeg ganske enkelt fjerne den?!?
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. januar 2002 - 15:47 #23
ja, den kan du fjerne, men hold dig fra det.
men du kan ændre drev ved:
højreklik på \"my computer\" og vælg \"properties\"
vælg \"advanced\" og derinde \"settings\" ud for Performance.
så fanen \"advanced\" og \"change\" forneden.
Vælg et drev og sæt den evt. til det samme som den skriver ved C-drevet.
derefter \"set\". Vælg C-drevet og sæt den til \"no paging file\" og \"set\" og så en gang OK

Men jeg vil ikke anbefale dig ingen Pagefile at have..
Avatar billede rar_jacobsen Nybegynder
01. januar 2002 - 15:52 #24
Jeg har rettet det hele til som du har sagt, men \"skade\" skulle der kunne ske hvis jeg fjerner den?!?
Avatar billede annikadk Nybegynder
01. januar 2002 - 15:54 #25
tror ikke den skader, men forestiller mig at du vil mærke en langsommere PC, men aner det ikke..
Avatar billede pc-support Nybegynder
09. januar 2002 - 13:23 #26
Hej !
Hvis du fjerner filen vil Windows autoamtisk lave en ny, når den starter op. Med mindre at du self. slår det helt fra hvilket absolut ikke kan anbefales. Det er som annikadk skriver en slags ram på harddisken og bruges ssom en slags cache for ram\'en. Anbefalet størrelse på pagefile er 1,5 x RAM altså 1,5 x 512 = 768MB pagefile !