Avatar billede softice Nybegynder
06. juni 1999 - 22:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Køre en linux shell server..

Hejsa

Jeg ville lige høre om der var nogle der kendte nogle gode programmer til køresel af en unix server. Hvad jeg tænkte på var flg.

Overvågning af brugere ?
System status (Hd plads, hvad hver bruger bruger osv)
Hvormeget båndbrede hver bruger / IP bruger..
Sikkerhed..

Men enkelte ord.. System kørsel af en slags ISP :)

Hvis det er muligt, abelut ikke et must, men hvis nogle kender nogle gode "Billig systemer", regnskab what ever...

-Tak  *SS*

-SoftIce
Avatar billede kimmer1 Nybegynder
06. juni 1999 - 23:11 #1
Hej SOftIce din gamle møjsengøjser, vi du ha en gratis account? Hehe
Avatar billede tomb3 Nybegynder
06. juni 1999 - 23:35 #2
kimmer1>

Kan jeg også få en ?
Det er til en Linux server ik ?

Mvh
Paul
Avatar billede kimmer1 Nybegynder
07. juni 1999 - 06:49 #3
det er til en Redhat6.0 24/7
Avatar billede tomb3 Nybegynder
07. juni 1999 - 07:08 #4
OK!
Jeg får oxo snart instakkeret RedHat 6.0 :)
Avatar billede zorg Nybegynder
07. juni 1999 - 15:45 #5
Det med at overvåge hvor meget plads hver enkelt bruge benytter kan du selv begrænse ved brug at quota systemet som ligger i linux......hvis du bruger redhat kan du sætte det op via linuxconf.
En god til er så at gøre brugerne opmærksomme på hvor meget plads de har tilbage ved at ligge kommandoen "quota" ind i /etc/profile da den så vil blive kørt hver gang en bruger logger ind!

sikkerhedden er fint opretholdt hvis du bruger shadow passwords så er din /etc/passwd tom for passwords og /etc/shadow hvilket indeholder de krypterede passwords har root only access.
Hvis du er mere en almindeligt paraniod kunne du etv lukke telnet og installere dens krypterede banemand ssh.
Avatar billede flowerdee Nybegynder
08. juni 1999 - 09:22 #6
mht båndbreddeforbrug kan du evt. se på useripacct pakken. http://www.bigfoot.com/~useripacct/