Avatar billede krogstrup Nybegynder
14. april 2000 - 13:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lås felter....

Det er ganske enkelt (tror jeg)

Jeg vil i Word (2000) lave en skabelon, der skal fungere som brevpapir for mit firma.

Når jeg opretter et nyt dokument via min skabelon skal alle elementer fra skabelonen såsom logo, firma informationer og måske dato være 100% låst !!!

Dvs. at brugeren IKKE må kunne rykke på noget som helst fra skabelonen uanset hvor meget tekst og hvor mange billeder der fyldes i dokumentet...

Hvordan ???
Avatar billede clp Nybegynder
15. april 2000 - 21:14 #1
du skal bare lave den som et billede og bruge den som baggrund
Avatar billede gipa Nybegynder
16. april 2000 - 16:39 #2
Kopieret direkte fra hjælpen i word:

"En skabelon kan indeholde standardtekst, brugerdefinerede værktøjslinjer, makroer, genvejstaster, typografier og autotekstelementer. En let måde at oprette en skabelon på er at åbne et dokument, som indeholder de elementer, som du vil genbruge, og gemme det som en skabelon.
Hvis du gemmer en skabelon i mappen Skabeloner, vises skabelonen under fanen Generelt, når du klikker på Ny i menuen Filer. Hvis du gemmer en skabelon i en undermappe i mappen Skabeloner, f.eks. Notater eller Rapporter, vises skabelonen under den tilsvarende fane, når du klikker på kommandoen Ny.

1    Hvis du vil basere en ny skabelon på et eksisterende dokument, skal du klikke på Åbn i menuen Filer og derefter åbne det ønskede dokument.

Hvis du vil basere en ny skabelon på en eksisterende skabelon, skal du klikke på Ny i menuen Filer. Klik på en skabelon, der ligner den, som du vil oprette, klik på Skabelon under Opret, og klik derefter på OK.

2    Klik på Gem som i menuen Filer.
3    Klik på Dokumentskabelon (*.dot) i boksen Filtype. Denne filtype er allerede valgt, hvis du gemmer en fil, du har oprettet som en skabelon.
4    Word foreslår mappen Skabeloner i boksen Gem i. Hvis du vil gemme skabelonen, så den vises under en anden fane end Generelt, skal du skifte til den tilsvarende undermappe i mappen Skabeloner.
5    Skriv navnet på den nye skabelon i boksen Filnavn, og klik derefter på Gem.

6    Tilføj ny tekst og grafik, som skal vises i alle nye dokumenter, som du baserer på skabelonen, i den nye skabelon, og slet elementer, som ikke skal vises.
7    Foretag de ønskede ændringer af indstillinger for margen, sidestørrelse og -retning, typografier og andre formater.
8    Klik på Gem  , og klik derefter på Luk i menuen Filer.

Bemærk!  Hvis autotekstelementer og makroer kun skal være tilgængelige i dokumenter, der er baseret på denne skabelon, skal du gemme dem i denne skabelon, ikke i skabelonen Normal."

Håber, det kan hjælpe...  :o)
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. april 2000 - 17:06 #3
gipa >>>

Tak fordi du gad at kopiere en masse urelevant tekst fra Words´s hjælpefunktion.

LÆS LIGE MIT SPM EEN GANG TIL !!!

Hvis jeg gemmer et dokument som en skabelon og derefter åbner skabelonen, kan man stadigvæk redigere i skabelonens indhold - Det skal IKKE være tilladt.... !!!

Jeg ved at det kan lade sig gøre på en eller anden måde, og jeg ønsker IKKE at lave det som et billede clp, da skabelonen indeholder dynamiske informationer såsom side antal og dato !!!
Avatar billede gipa Nybegynder
16. april 2000 - 17:53 #4
Selv tak.
Det er altid rart at at blive råbt lige op i ansigtet, når man prøver at hjælpe.
Det er sådan en god måde at motivere folk på...

Ud fra dit spørgsmål troede jeg at du ikke vidste hvordan man laver en skabelon, og det kunne jeg hjælpe med, selvom jeg ikke aner spor om skabeloner... Jeg forstod ikke på spørgsmålet, at alm. skabeloner ikke duer. Derfor mit svar.

Når du får et svar du ikke kan bruge (hvilket VIL ske med jævne mellemrum), kan du bare sige "tak for hjælpen, men det virker ikke."

Det er ikke særlig fedt at prøve at hjælpe, og så få en sur svada i hovedet...
Avatar billede krogstrup Nybegynder
16. april 2000 - 18:12 #5
gipa >>>

Jeg vil give dig delvis ret, MEN hvis du læser mit spm igennem eeng gang til, vil du se at dit svar ikke har noget at gøre med mit spm. Det irriterer mig bare meget, når jeg får et svar der indikerer at man ikke har læst spm´et ordentligt igennem...

Beklager det sure opstød :(

...ellers tak for hjælpen :-)
Avatar billede kusine Nybegynder
19. april 2000 - 15:22 #6
Prøv evt. at opdele dit dokument i to sektioner, hvor den øverste med sidehoved/sidefod er beskyttet.

Prøv følgende:

Gå i Sidehoved/sidefod og indsæt logo, adresse mm. Evt. i tekstfelter.
Gå ud af sidehoved/sidefod.
Indsæt et fortsat sektionsskift (Indsæt, Sideskift mm.)
Beskyt dokumentet via Funktioner, Beskyt dokument, Udfyldning af formularer. Klik på Sektioner. Sørg for sektion 1 (starten af dokumentet og sidehoved/sidefod) er beskyttet men lad sektion 2 være åben. Brug evt. adgangskode for at fjerne beskyttelsen. Dette gør dog visse menupunkter i sektion 2 inaktive, men ikke de mest almindelige.

Håber det hjælper og forklaringen er udførlig nok.

God påske !
Avatar billede krogstrup Nybegynder
24. april 2000 - 13:39 #7
Tak skal du ha´ :)

Mvh

David