Avatar billede allowishus Nybegynder
28. december 2001 - 05:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

IDE kabel\'s signal rækkevidde

Hej

Er dermnogle der ved hvor langt man kan laver et ide kabel før at det taber signal???
Og eventtuelt også hvor man kan købe så lange kabler...

MVH
alllowishus
Avatar billede pr4nk Nybegynder
28. december 2001 - 06:33 #1
Avatar billede egadm Nybegynder
28. december 2001 - 08:13 #2
hvis den skal overholde ide standarten 80 cm
Avatar billede cdk Nybegynder
28. december 2001 - 13:37 #3
er det ikke kun på 60 cm??(jeg er ikke sikker)
Avatar billede allowishus Nybegynder
28. december 2001 - 17:05 #4
er 80 cm virkelig max. længde for ide???
hvis man skulle have et ekstern CD-rom drev 2-3m meter væk, er det helt umuligt ??

allowishus
Avatar billede jan_l Nybegynder
29. december 2001 - 13:20 #5
Max. længde i følge standarden er 18\" eller
18*2,54cm, dvs. ca. 45cm.

Detaljer kan ses her:

http://www.storcase.com/tools/bits/icrc.asp

I de fleste tilfælde kan man godt bruge længere kabler, men så skal man tage hensyn til at de ikke udsættes for støj, eller også skal man selv lave nogle kabler, som er skærmet tilstrækkeligt.

Årsagen til at der er en begrænsning på kablernes længde er, at der vil opstå mere støj og dermed større risiko for transmissionsfejl, jo længere kablerne er.
Avatar billede allowishus Nybegynder
29. december 2001 - 16:29 #6
takker, men hvordan skærmer man effektivt ??

allowishus
Avatar billede jan_l Nybegynder
29. december 2001 - 19:25 #7
Ja, det er straks noget helt andet  ;-)

Du kan vikle en ledning eller lignende omkring kablerne, men ledningen skal være jordet for at opnå den skærmende effekt. Du kan evt. forbinde ledningen til dit kabinet.
Nr.1 vil være, hvis dit kabinet yderligere er forbundet til \"jord\".

I mange tilfælde vil du uden de store problemer, kunne anvende kabler der går ud over standarden.
Som pr4nk henviser til længere oppe, kan man faktisk købe kabler der går ud over standarden. Dette vil i de fleste tilfælde virke, men kan dog give problemer.

For det meste vil der ske det at hastigheden vil falde fra f.eks. ATA100 til ATA66, eller ATA66 til ATA33.
Hvis den oprindelige hastighed skulle være ATA100 og dermed falder til ATA66, så vil den praktiske betydning være minimal, da nuværende IDE-harddiske så godt som aldrig vil opnå den TEORETISK maksimale hastighed som ATA100 tilbyder.

Dette kan du evt. selv undersøge i de forskellige tests af harddiske, der foretages jævnligt rundt omkring på forskellige websites.

Håber jeg ku\' hjælpe lidt.
Avatar billede allowishus Nybegynder
29. december 2001 - 23:31 #8
takker mange gange og godt nyår til jer alle
Avatar billede cdk Nybegynder
30. december 2001 - 01:14 #9
okay okay :)