Avatar billede dphreak Nybegynder
28. december 2001 - 00:58 Der er 9 kommentarer

Spørgsmål om css og fonte

Hej

Hvis jeg bruger en font på en hjemmeside, og en bruger ikke har fonten, hvordan kan man så automatisk downloade den for brugeren, eller spørge om han vil downloade den? Samtidig, hvis brugeren vælger at han ikke vil installere fonten, kan man så sætte en sekundær font, som f.eks. tahoma?

Altså:
Primær font: Xfont
Sekundær font: Tahoma

Jeg vil godt give 3 x 60 point, hvis en svarer på den del med at downloade fonte, en svarer på sekundær-font, og så videre.

Hvis det er lettere så skriv til dphreak@adslhome.dk, og få en \"credit\" på www.imladris.dk når den kommer til at virke.
Avatar billede Beach Mester
28. december 2001 - 01:09 #1
Kan da klare den med sek. font.
Du skriver dem bare med et komma imellem så vil de blive taget i den rækkefølge de står:
body {  font-family: Arial, Helvetica, sans-serif}

//Beach
Avatar billede dphreak Nybegynder
28. december 2001 - 01:15 #2
takker(uddeler point senere)
Avatar billede Beach Mester
28. december 2001 - 01:27 #3
Det er bare 10-4, prøver lige at finde mine links til resten af spørgsmålet. Ved jeg har et java script et sted der kan laven lidt numre med systemet så det lade sig gøre. Men......
Hvorfor ikke bruge de standard fonte som alle har? Du vil få mega problemer med alle mac og netscape brugere (tror også Opera mm. er med her) så....
Som en gammel ræv i designs så handler det om at så mange som muligt kan se hvad man vil vise (ens budskab som det så fint hedder*LOL*). Hvis man laver en plakat med for små bogstaver kan folk der ikke har deres læsebriller på ikke læse, hvis man laver det med for svag en kontrast kan farveblinde ikke læse det. Laver men det med for lange ord så kan ordblinde ikke stave til det. Laver man det med horeunger så er der ikke sammenhæng i teksten..... Og sådan kan man jo blive ved:-)
Så mit klare forslag er at holde dig til de fonte som ALLE har uanset om de drikker coca eller Pepsi, er til let eller sød-mælk eller hvad med Carlsberg VS Tuborg....

Håber du kan se tråden i det og i det mindste tager det op til en tænker i den øverste halvdel af halsregionen *G*

//Beach
Avatar billede dphreak Nybegynder
28. december 2001 - 01:43 #4
Jo, det kan jeg godt se, siden er også lavet til Tahoma lige nu, men for dem som kan se det vil jeg gerne have en font der passer bedre til siden, og jeg ved at folk ikke bruger de links hvor det står \"tryk her for at hente fonten\" osv.
Avatar billede Beach Mester
28. december 2001 - 01:51 #5
Du kan da lige få de fonte der høre sammen inden for html her:

Font Default: bla bla bla
font face=\"Arial, Helvetica, sans-serif\">Font 1: bla bla bla
font face=\"Times New Roman, Times, serif\">Font 2: bla bla bla
font face=\"Courier New, Courier, mono\">Font 3: bla bla bla
font face=\"Georgia, Times New Roman, Times, serif\">Font 4: bla bla bla
font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\">Font 5: bla bla bla

Som du kan se, så er din font ikke imellem og derfor vil alle der ikke køre med det samme styresysstem som dig få problemerne:-)

//Beach
Avatar billede keysersoze Guru
28. december 2001 - 20:29 #6
du kan \"vedlægge\" fonte i css - fx zulu\'s hjemmeside er det gjort på... desværre har jeg ikke lige et link ved denne maskine, men skriv lige tilbage den 2. januar her, så kan jeg sende dig et link
Avatar billede lerchedahl Nybegynder
03. januar 2002 - 09:41 #7
Avatar billede keysersoze Guru
03. januar 2002 - 10:37 #8
Du kan også vælge at lave samme trick som på f.eks. www.zulu.dk. Dér er fonten inkluderet som en del af style sheetet, og downloader således sammen med siden.

Du kan læse mere om den tekniske del af at implementere fonte på hjemmesider på denne adresse: http://msdn.microsoft.com/workshop/author/css/site1014.asp

Kig under punktet \"Font embedding\". Derfra er der masser af links du kan studere...
Avatar billede dphreak Nybegynder
03. januar 2002 - 12:13 #9
jeg kigger på det