Avatar billede snogen Nybegynder
27. december 2001 - 15:51 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Netswitch på ADSL

Jeg har et problem med at få 2 maskiner til at kører over en netswitch,på adsl.
Er der en venlig sjæl der vil fortælle mig step by step hvordan man gør ???
De kører begge fint seperat på adsl modemet,men når de kobles på switchen er der intet der virker,kan det være kabler,eller en opsætning\'s fejl.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
27. december 2001 - 15:54 #1
Man kan ikke sætte mere end een computer til et ADSL Modem, så skal man have en Router, men man kan dog gøre den ting, man kan købe en extra IP. Det koster vist en 10 mere om måneden så.:)

Avatar billede riversen Nybegynder
27. december 2001 - 15:55 #2
ja og ja...

du skal sørge for at bruge 2 kabler hvor signaler går lige igennem...altså ikke krydset ;-). Dem sætter du i selvfølgelig i netkortenen og i switchen. vær opmærksom på at uplink og port 1 i switchen ikke kan bruges samtidig...nogen gangen kan det fx også være port 4. Men brug port 1 og 2.

Dernæst skal du opsætte ip\'er på maskinerne.

Brug fx 10.0.0.1 og 10.0.0.2 på hver af maskinerne (du bestemmer selv ip\'erne...bare de er ideen er den samme som dem jeg skrev).
Subnetmask skal være den samme på begge maskinerne 255.255.255.0.

når du har genstartet kan du i start --> kør skriver

ping 10.0.0.1 fra den anden pc...får du svar er netværket ok. Husk at aktivere fil og udskriftsdeling og brug samme workgroup hvis de skal kunne se hinanden under andre computere.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
27. december 2001 - 16:00 #3
riversen >> Alt det er kun noget man skal gøre hvis man har router.??
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. december 2001 - 16:10 #4
Hvilket stykke \"adsl modem\" er det at du har?

Er det i virkeligheden en router?

Hvad står der på \'kassen\'?
Avatar billede riversen Nybegynder
27. december 2001 - 16:10 #5
zeppelin: har ikke lige taget udgangspunkt i adsl\'en endnu...
Avatar billede snogen Nybegynder
27. december 2001 - 16:45 #6
mit modem er et siemens xpresslink,det som tele.dk sender med som standard,min switch er en unex,også som de sender med til alle nye kunder,du har været meget hjælpsom,det er nok bare mine evner der ikke rækker langt nok.
Avatar billede zeppelin Nybegynder
27. december 2001 - 17:00 #7
riversen >> Det er jo det som er problemet..
Avatar billede zeppelin Nybegynder
27. december 2001 - 17:02 #8
Du bliver nød til at købe en extra IP, det er jo selve ideen med modem og router..

Router er for dem som skal have flere computere på nettet og modem er for dem som kun har 1..
Avatar billede riversen Nybegynder
27. december 2001 - 17:10 #9
zeppelin: der står at INTET virker...dvs heller ikke netværk gik jeg ud fra...

det burde vel være muligt at dele forbindelsen hvor begge pc\'ere kører under en ip
Avatar billede zeppelin Nybegynder
27. december 2001 - 17:16 #10
Det kan det sikkert nok, men så skal man bruge nogle programmer + det IKKE er lovligt
Avatar billede zeppelin Nybegynder
27. december 2001 - 17:19 #11
\"INTET virker\" er vel fordi internettet ikke virker på nogle af maskinerne??
Avatar billede riversen Nybegynder
27. december 2001 - 17:20 #12
det kan vel gøres i windows uden ekstra programmer, but nevermind...
Avatar billede riversen Nybegynder
27. december 2001 - 17:21 #13
zeppelin: som man tager det...
Avatar billede zeppelin Nybegynder
27. december 2001 - 17:23 #14
Kay, det ser også ud til han har afgjort det.:)
Avatar billede riversen Nybegynder
27. december 2001 - 17:25 #15
eller pga. mangel på bedre svar...nej, jeg stopper nu...hehe...
men du kan jo sige til snogen hvis vi skal kigge nærmere på det over icq\'en.
Avatar billede tumben Novice
28. december 2001 - 01:09 #16
>>snogen... ÆÆÆÆVVVLLL...(det meste af det)

Du har det du skal ha af hardware ....!!
Siemens Expresslink...en unexswitch...2 netkort....2 \"straight trough\" kat 5 netkabler...og 1 fra uplink på Unexswitchen til 10 BT på modemet.....

Har du det her ovenstående ....OG 2 dynamiske Ip adressser....så vend lige tilbage...
(jeghar det samme udstyr..og 2 maskiner..int netværk..begge på internet)
Avatar billede balykov Nybegynder
29. december 2001 - 09:40 #17
Har netop denne hardware og problem med at få det interne netværk til at fungere. Internet adgang OK

Er meget interesseret i at høre hvad tumben har af tips.
Avatar billede tumben Novice
29. december 2001 - 10:46 #18
hvad har du af protokoller installeret...
For internetadgang...har du KUN brug for TCP/IP....med automatisk reg. af IP og DNS
dernæst...for internt netværk..skal der installeres file og printersharing for Ms network...

Nu har jeg jo selvfølgelig disabled mit interne netværk i øjeblikket, så jeg kan desværre ikke huske 100% hvad for nogle protokoller jeg havde installeret...men vist nok ...Netbios over tcp/ip..stilles i properties for TCP/IP..husk.sharing på dine drev...og oprettet bruger på 2000 maskinen....og nok netBEUI.

Det er sikkert ikke til megen hjælp !!
MEN en ting er sikkert ...du behøver IKKE at ha 2 netkort i hver maskine...(hvis du har 2 dynamiske IPér)...du behøver IKKE at indtaste NOGEN som helst IP/subnet..og alt det det ...som der altid er så meget snak om...jeg har INTET indtastet.
OG det SKAL virke..men det kan godt være at du skal rode lidt mere med protokollerne.

Jeg havde ikke ret meget forstand på netværk (dvs intet)...og havde aldrig prøvet det før da jeg satte det op, ...og det tog mig en times tid at få det til at  virke...men har desværre ikke tid til at sætte det op igen ...for at hjælpe dig igennem...(men skal snart have gjort det igen )...
Avatar billede tumben Novice
29. december 2001 - 10:52 #19
mht switchen...brug uplink til modem..og brug 1 og 2 til hhv pc 1 og 2
Avatar billede riversen Nybegynder
29. december 2001 - 11:21 #20
det kommer så sandelig an på situationen om det ikke er nødvendigt at indtaste ip\'er. Du skriver som om det aldrig er nødvendigt.
Avatar billede tumben Novice
29. december 2001 - 16:23 #21
..det skal jeg ikke gøre mig klog på...jeg siger (mener) blot at JEG intet har indtastet for at begge pcér kan få internet adgang...og det interne netværk kan fungere...på den forbindelse og med det udstyr :-)..så misforstå ikke...der er sikkert masser af situationer hvor det er nødvendigt...bare ikke i denne !! win 2000 og 95
Avatar billede balykov Nybegynder
29. december 2001 - 16:52 #22
tak til tumben for tippet om NetBEUI. Nu virker systemet.

Jeg kan desværre ikke give point, men håber at snogen vil give dig point.
Avatar billede tumben Novice
29. december 2001 - 17:17 #23
godt nok ..Sk...være med points...så mangler snogen...hvor blev han egentlig af ???