Avatar billede gg Praktikant
27. december 2001 - 15:19 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Køb af bærebar computer MAC eller PC

Hej jeg har følgende spørgsmål(Håber ikke at jeg starter en \"relgionskrig\"). Jeg står og skal købe en bærebar computer. Computeren skal hovedsagelig bruges til DTP arbejde. Jeg skal bl.a. bruge Ilustrator, Photoshop og Quark Express Ved ikke om jeg skal vælge en MAC eller en PC\'er(f.eks. Compaq)Ved godt at førhen var MAC overlegen til DTP arbejde. Men mener dog at PC\'er idag også er blevet megt bedre til DTP.
Hvis jeg skal vælge en Bærebar PC. Hvilken kan så anbefales. Har bl.a. kig på Armada serien fra Compaq.

Håber i kan hjælpe :-)

Avatar billede danscape Nybegynder
27. december 2001 - 15:21 #1
Hold dig fra Compaq!!!! For guds skyld! Deres maskiner skodder da for meget...!

Jeg kan anbefale dig en DELL Inspiron 4000 =) Sådan en sidder jeg selv med nu og den er drøn god!!
Avatar billede cd_ Nybegynder
27. december 2001 - 15:22 #2
Jeg ville anbefale en MAC til hvis du skal bruge den til DTP.
  Eller hvis du skal have en pc skal det være en toshiba, billigt og _godt_.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. december 2001 - 15:23 #3
Det ER et spørgsmål om religion ;)

Jeg selv har for tiden en IBM Thinkpad A22e. Den er jeg særdeles tilfreds med, både hvad angår hastighed og størrelse. IBM\'s tastaturer har altid været mine foretrukne på bærbare.¨

NanoQ
Avatar billede danscape Nybegynder
27. december 2001 - 15:26 #4
900 mhz Plll
256 MB ram
20 GB. harddisk
14,1\" TFT
10/100 netkort
56K modem
Tv-Out
24x CD-rom
Floppy disk

Pris: 12.900 kr. eks. moms =)

...den er kanon god! - og så har den et fedt design!!

Jeg købte min hos DELL i Danmark og sælgeren hed Henrik Petersen, ring dog og hør ham om et tilbud! Hvis du selv vil lege lidt med det, kan du jo gå ind på www.dell.dk under \"Til hjemmebrug\" > \"Bærbare\" og \"Inspiron 4100\"

Det er min 3. bærbare i år, efter en Targa og en IBM ThinkPad og den her er bare for sej!!! Se andre crashede!!! ;(
Avatar billede prodic Mester
27. december 2001 - 15:29 #5
Medmindre det haster meget, at få købt dig en ny bærbar så ville jeg vente til foråret engang. Mac lancherer en ny G5-serie og det vil få prisen på de lidt ældre modeller til at falde en del. Så du kan spare lidt penge om nogle få måneder - nok noget der er værd at overveje også.

og ja - det er et relgionsspørgsmål. Mac er stadigvæk at foretrække til DTP-arbejde, dog snakker vi om bærbare i dit tilfælde så det kan være hips om haps. En bærbar er ikke jo designet specielt til DTP-arbejde...
Avatar billede danscape Nybegynder
27. december 2001 - 15:29 #6
DELL har både touchpad mus og den anden traditionelle mus som bl.a. IBM og Toshiba også kører med!

Fandt nummeret til DELL her: 32 87 55 31

Btw. kan du se et billede af min DELL Inspiron her... www.coolsecurity.dk/aften1.jpg  =)

Her er den i mørkeblåt finish... CULT!!!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. december 2001 - 15:34 #7
Well... jeg har haft med både Compaq\'er, Dell\'er, Toshiba\'er og IBM\'er at gøre... Idag køber jeg udelukkende IBM.

Compaq\'erne var egentlig ok - men support var for besværlig.

Dell\'erne havde jeg nogle grimme problemer med. Bla. kunne jeg ikke få en Dell bærbars serielle port til at snakke sammen med nogle mejerimaskiner. Dell support var aldeles afvisende overfor at hjælpe med at løse problemerne. (Der blev forsøgt med 3 forskellige Dell modeller - ingen duede... Både IBM\'er, Toshiba\'er og Compaq\'er fungerede fint). Efter den oplevelse har jeg svoret ALDRIG at køb en Dell igen.

Toshibaerne havde jeg ikke de store problemer med. Dog synes jeg de virker lidt plasticagtige... Der er ikke samme \"feel\" over dem, som IBM\'s Thinkpads...

Det skal lige siges at a22e\'erne lige har været på kampagne... 800mhz Celeron (jaja.. ikke verdens hurtigeste) med 256mb ram, 14\" TFT, 30Gb HD til lige omkring 8700 ex. moms...
Avatar billede danscape Nybegynder
27. december 2001 - 15:44 #8
Nu er chanden for at bongo13 skal ha´ sin nye bærbare tilsuttet en mejerimaskine jo heller ikke særlig stor..

Derimod har jeg ikke haft andet end besvær med min tidligere IBM ThinkPad A21m (som jeg skrev tidligere oppe i indlægget).

I maj måned købte jeg en Targa.. den var ikke imponerende og jeg fik den byttet til en ny næste dag... den holdte i 2 døgn og så crashede ramene i den! Så fik jeg pengene tilbage og købte en IBM ThinkPad A21m hos AstonWebSales.com, og den holdte frem til august hvor der var 7 døde pixels på skærmen CD-rom drevet fungerede ikke optimalt og det virkede sådan lidt plast agtigt, så jeg fik pengene tilbage og i oktober måned købte jeg den her DELL Inspiron 4000 og tro mig... den holder!!! Jeg bruger den rigtig meget, - jeg er ASP-programmør og kører Windows 2000 Server på den, og det kører den perfekt uden et kny! =)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
27. december 2001 - 15:46 #9
Hvad jeg forsøger at sige er jo netop at det er et spørgsmål om \"religion\"... Jeg vægter service fra producent højt.. den fåes næppe bedre end hos IBM...

Fejlbehæftede maskiner får man fra alle leverandører. uanset om det er Dell, IBM, eller no name...

Til dit \"skærmproblem\" kan jeg lige indsnige, at IBM og Dell benytter nøjagtig samme TFT skærme ;)

NanoQ
Avatar billede danscape Nybegynder
27. december 2001 - 16:05 #10
Hæhæ! Jepper, men IBM servide var netop i bund! Jeg havde en ordenlig kamp med dem, om at tage computeren tilbage pga. af fejlene, men de ville ikke retunere den! Jeg måtte true dem med bål og brand og jeg havde også fat i min nabo (de arbejder begge to hos IBM), og tilsidst måtte der hårdere midler til værks, og så overgav de sig og tog den tilbage, på den betingelse at jeg ALDRIG handlede IBM udstyr mere... sååå =) *G*
Avatar billede danscape Nybegynder
27. december 2001 - 16:06 #11
IBM´s service even =)
Avatar billede trismegistos Nybegynder
27. december 2001 - 16:59 #12
Religionskrig til side, macs skærme er bare bedre så hvis det er en dtp ting så køb mac.
Avatar billede gg Praktikant
27. december 2001 - 18:20 #13
Har lige et spørgsmål vedr. Dell. Hvordan ligger Dell prismæssigt iforhold til de andre bære PC\'er på markedet. Har kig på en lige nu kig på en Dell til cirka 16.000 - 17.000. Men der findes jo også billigere bærebare på markedet ?. Er der World wide garant på Dell computere ??
Avatar billede urania Nybegynder
28. december 2001 - 00:38 #14
Jeg vil give danscape ret - Targa sucks ikke andet end problemer.

Forøvrigt danscape, hvordan pokker lykkedes det dig at få pengene tilbage, min ender bare et eller andet obskurt sted i Tyskland til rep.
Avatar billede danscape Nybegynder
29. december 2001 - 02:00 #15
urania>>> Hæhæ.. ved det ikke... første gang den blev byttet til en ny var styrersystemet (WinME) fuldstændig fucket op pga. af ramene, så det var åbenlyst at den skulle byttes til en ny.. og så kom jeg jo igen næste dag, med den anden fordi at den også var fucket op.... sååå måske derfor?!? *G*

bongo13>> DELL er kanon´e prismæsigt! I forhold til fx IBM for du meget mere for pengene i en meget bedre kvalitet... man kan jo også betale for meget for det lille plastik mærke der sidder bag på skærmen ;)

Jeg tør love dig for, at du ikke går galt i byen med en DELL... min storesøsters kæreste har også lige købt en DELL Inspiron 4000, han er elektriker og bruger den til et programmere centraler, m.m. op, og han er også meget glad for den! Som han siger \"Det er en røvlækker maskine, et fedt design, super hurtig og kan håndtere mange åbne programmer samtidig uden at kny...\"

Sååå deeeeet =)
Avatar billede trismegistos Nybegynder
29. december 2001 - 06:04 #16
Prøv da lige at tjekke en PowerBook fra Mac inden du beslutter dig endeligt, såfremt og for så vidt at den skal bruges til pro dtp så gør dig da den ulejlighed.
Fordi der sidder en masse mennesker herinde og siger \" ih jo min søsters Dell er bare kanon\" så er det jo ikke sikkert at den egner sig til dit behov.
Det er ikke helt tilfældigt eller et trend udslag at pro dtp\'ere godt kan li\' at have en Mac ved deres side.
          :)
Avatar billede trismegistos Nybegynder
29. december 2001 - 06:06 #17
Skal lige tilføjes at jeg har selv en Toshiba som jeg er glad ved, men hvis jeg havde 10-20.000,- mere at købe bærbar for købte jeg en IBM men jeg er heller ikke dtp\'er men tekniker.