Avatar billede sonne Nybegynder
25. december 2001 - 09:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hjælp - min sne er blå

Glædelig jul allesammen.

Jeg har fotograferet nogel vinter/snebilleder som er blevet helt blå.
De er fotograferet med et HP fotosmart 715.
Jeg bruger PaintShopPro som billedbehandlkingsværktøj.
Hvordan dæmper jeg den blå farve så billedene bliver lidt mere naturlige i farverne (det kan vel ikke ha\' været så blåt i naturen ?

find billederne på hjemmesiden: http://www.danbbs.dk/~arsballe/haven/vinter/knaldhamrendejul.htm

/aksel
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
25. december 2001 - 09:32 #1
Jeg syntes nu ikke det er særligt blåt...
Avatar billede bodeadly Nybegynder
25. december 2001 - 09:41 #2
Hejsa
Du kan først starte med at justere din hvid balance på kameraet når du skal tage et billed. jeg kende ikke dit kamera men på mit eget digital kamera Epson 3100z kan det gøres manuelt og automatisk. Det kan være nødvendigt når du skal tage et billed i en ny situation...a.k.a lyssætning. Når du har taget billedet og du synes at farveballancen er forkert, synes jeg du skal bruge et ordentligt billedbehandlings program såsom Adobe PhotoShop. Og der skal du ind under fane bladet Billed--Juster. Der kan du på flere måder juster Farve, Sort-Hvid o-lign på det billed som du synes ikke stemmer over ens med virkeligheden. En anden ting som jeg også synes er væsentlig i forhold til digitale billeder på computeren er en Farve Kontrol for hvordan du ser dine billeder. Det er et lille program der følger med Adobe PhotoShop. Det hedder Adobe Gamma Loader...
Håber det kan hjælpe dig
Avatar billede pspskolen Nybegynder
25. december 2001 - 09:46 #3
Hej Aksel

Især de første af billederne er meget blå, det skyltes jo helt sikkert skumringen.

Det eneste du kan gøre er at gå til \"Colors/ Adjust/Color balance\" og forsigtig forsøge at dæmpe den blå farve lidt.

Glædelig jul til dig også :-)

/Alice
Avatar billede gretaj Nybegynder
25. december 2001 - 09:48 #4
Det er da ikke kun sneen, der er blå. Der er et blåt skær over alle billederne. Kan det have noget med den opløsning, du bruger?
Avatar billede pspskolen Nybegynder
25. december 2001 - 10:01 #5
Hej Bodeadly.
Du skriver :
\"synes jeg du skal bruge et ordentligt billedbehandlings program såsom Adobe PhotoShop. \"

Jeg tror dit udsagn her, skyltes manglende kendskab til Psp 7,0.

Paint shop pro 7,04 er meget tæt på at kunne levere det samme som Photo Shop.

Jeg mener mig kompetent til at kunne rette denne påstand, da jeg i mange år har arbejdet prof. med både Psp og PS.

/Alice
Avatar billede bodeadly Nybegynder
25. december 2001 - 10:09 #6
Hmmm hvis du har arbejdet prof. med disse programmer synes jeg det er en banal fejl at du ikke juster hvid balance på kameraet eller at du ikke kan rette denne fejl enten igennem Psp el. PS. Og ja jeg synes at PS er langt bedre....
Avatar billede pspskolen Nybegynder
25. december 2001 - 10:31 #7
Skal man kunne betjene diverse kameraer for at kunne arbejde prof. med diverse programmer, det må du sørme undskylde, så er jeg en glad amatør, for jeg ved ikke en disse om kameraer.

/Alice
Avatar billede bodeadly Nybegynder
25. december 2001 - 10:38 #8
Hmmmm LoL jeg kom med et F... Svar til hvordan du fjerner blå toner vha. PhotoShop Og ja du er en Amatør hvis du ikke ser sammenhæng mellem Kameraets Farver og Computerens Farver........
Fortæl mig lige hvad du har lavet Prof. med disse programmer Glade Amatør........
Avatar billede pspskolen Nybegynder
25. december 2001 - 10:54 #9
Selvfølgelig ser jeg en sammenhæng mellem kameraets farver og computer farver .....Men jeg mener nu ikke at det var det spørgsmålet handlede om.

Hvad mit arbejde angår, så har jeg nu ikke videre lyst til at gå i detaljer ...... Det jeg laver mest af er nok logoer og bannere.

/Alice
Avatar billede bodeadly Nybegynder
25. december 2001 - 11:06 #10
Pas nu bare din MultiMllionDollar geshæft med logoer....
Og jo spørgsmålet handler om Kamera vs. Computer Farver da det er der problemet er startet...
Avatar billede sonne Nybegynder
25. december 2001 - 17:18 #11
bodeadly>> Dit første svar kan jeg ikke bruge til noget. svaret om at stille hvidballanc på på kameraet - du snakker vidst om noget du ikke har meget forstand på.

Dit nadet svar handler om at du synes jeg skal bruge et ordentligt billedbehandlingsprogram - Det spørgsmål synns jeg ikke jeg har stillet.

. Jeg har justeret min skærm i forhold til et trykt ark - så det er heller ikke det der er problemet.

PS: Jeg håber du har fået løst dit probelm med din backup.

Avatar billede jesperhaun Nybegynder
04. januar 2002 - 10:20 #12
Vælg menuen Colors + Histogram functions + Histogram adjustment.

Her kan du se, at det mørkeste punkt har RGB-værdien 35, mens det lysteste punkt har 220. Hvid er 255, derfor er der ikke noget hvidt i billedet.

Lad Edit være \"luminosity\"
Sæt low til 35 og high til 220.

I praksis vil det i dette tilfælde gøre det lyseste punkt til hvidt - og mørkeste punkt til sort.

Det løser problemet. Du kan gøre det endnu bedre, hvis du bearbejder de tre farvekanaler (rød, grøn og blå i Edit) individuelt. Ryk skydehåndtagene ind til det punkt, hvor der er pixels i billedet.