Avatar billede beta Nybegynder
23. december 2001 - 17:53 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

NI-CD / NI-MH batterier ?

Hvori ligger forskellen på hvordan man lader på NI-CD / NI-MH batterier ?

Kan man skade lader og/eller NI-MH batterier ved at lade dem i en NI-CD lader ?
Avatar billede zhark Nybegynder
23. december 2001 - 18:18 #1
I hvert fald står der i min manual (trådløs telefon) at man der skal vælge \"batteritype\" hvis man skifter Ni-MH (Ni-Cd) MH har ca. den dobb. capacitet. Har du ikke evt. den mulighed i opladeren?
Nå det er jo ik\' et svar for jeg aner det ikke.
Avatar billede beta Nybegynder
23. december 2001 - 19:42 #2
Mit spørgsmål var et mere \"generalt\" spørgsmål, jeg tænker her på om det kun er selve vedligeholdsstrømmen der er forskel på NI-CD og NI-MH når batterierne har nået topladningen, eller er der andet som spiller ind ?
Avatar billede zhark Nybegynder
23. december 2001 - 20:17 #3
Jeg tror IKKE på hverken oplader eller batterier tager skade!
http://www.tssphoto.com/sp/dg/batteries/
På dette link ser man (lidt nede på siden) se en oplader til:
4 MH - ELLER - CD batterier, og desuden ved jeg at i både mobil og trådløs kan begge typer bruges. Det med at fortælle den trådløse om typen kan udmærket ligge i at den kan \"holde regnskab\".
Avatar billede flemhl Nybegynder
24. december 2001 - 09:22 #4
Din lader er ikke i fare, den kan holde til alle batterier.

Der er ikke den store forskel på at lade NI-MH og NI-CD. Hvis dit batteri er på 1000mah Milli ampere timer og din lader giver 100ma skal batteriet lades 1000 /100 = 10 timer + 10% altså 11 timer.

Ni-cd batterier skal helst lades helt op og helt ned hver gang, ellers bliver de langsomt dårligere.
NI-MH er ikke så krittisk, de første 3 gange de lades skal de ligeledes lades helt op og helt ned, for at komme op på fuld kapacitet.
Derefter kan der sagtens \"klatlades\" på dem, blot de engang i mellem bliver ladt helt ned og op.

Nogle ladere er beregnet til et bestemt sæt batterier og bruger en timer til at afbryde ladestrømmen, dette kan skade NI-CD batterier da de så ikke bliver ladt fuldt op.

Så det store spørgsmål er hvordan virker din lader, er den med timer eller måler den spændingen på batterierne.
Mange helt billige ladere kører bare strøm på og det er så op til brugeren at afbryde når lade tiden er overstået.

En anden forskel på NI-CD og NI-MH er at NI-MH hurtigere aflades selvom de ikke er i brug.
Avatar billede microtec Nybegynder
25. december 2001 - 15:07 #5
Du får ikke ordentlig udbytte af dine NI-MH (Nikkel-MetalHybrid), hvis du lader dem med en simpel lader til NI-CD (Nikkel-Cadmium).

For at lade NI-MH ordentligt, skal de impulslades. Det gøres ved at laderen oplader dem med korte kraftige strøm-impulser. Langt de fleste ladere til NI-CD lader blot gennem en simpel modstand.

Avatar billede microtec Nybegynder
25. december 2001 - 15:07 #6
... hverken lader eller NI-MH elementer vil tage skade, men du kan ikke udnytte dine fine dyre NI-MH elementer ordentlig.
Avatar billede microtec Nybegynder
21. januar 2002 - 09:34 #7
beta >> Er spørgsmålet ikke ved at være \"moden\" til at blive lukket?
Det har stået åben i snart en mdr. og er vel egentlig besvaret :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
21. januar 2002 - 09:37 #8
... du burde nok lige tage en tur gennem de spørgsmål du har oprettet.
Du har 20 spørgsmål, der står åben. Det er alt for mange, og lidt en hån mod dem, der bruger tid på at hjælpe dig.