Avatar billede elnef Nybegynder
05. juni 1999 - 22:37 Der er 19 kommentarer

Not enough memory

Efter at have formateret mit C-drev (FAT32) og installeret WIN98 har jeg fået problemer med at installere nogle af de Windows-programmer, jeg før havde kørende under WIN95. Alle programmerne "påstår", der er for lidt hukommelse.
Bundkortet er et Epox MVP3G med AMDK6-2 350 Mhz CPU og 128 Mb RAM.
Er der lidt hjælp at hente, eller skal der flere oplysninger til?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. juni 1999 - 22:44 #1
jeg gætter på at din swap-fil ligger på c-drevet. hvis drev C er fyldt helt op kan computeren ikke gøre swap filen størrre og derfor siger den "out of memory"

desuden fylder win98 en del mere end 95, så måske har det "ædt" noget af den plads dine programmer brugte tidligere
Avatar billede bubby Nybegynder
05. juni 1999 - 23:34 #2
Tag og sæt swp filen på et andet drev, og sæt den til at være f.eks. 200 mb hele tiden, så skal windows ikee bruge ressourcer til at skrive til den hele tiden

Jens
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. juni 1999 - 23:41 #3
eller køb en større HD

de koster ikke en skid nu til dags :-)
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
05. juni 1999 - 23:52 #4
Er det ikke farligt at sætte sin swap fil til at være feks på 100 mb hele tiden

( jeg overvejer og gøre det, men vil spørge jer først )
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. juni 1999 - 02:20 #5
Jeg skulle ikke mene at det er farligt at sætte den til mere. Jeg har faktisk min sat til 512 MB uden nogen problemer.

For at optimere Swarp filen, uden brug af Norton Utilities eller Nuts n' Bolts, gør på følgende 2 måder (virker kun på computere med mindst 2 drev):

Metode A:
1) Flyt swarp-filen til et andet drev end der hvor den skal være og genstart.
2) Defragmentere det drev som swarp-filen skal ligge på. Flyt derefter swarp-filen der hen hvor den skal ligge, og sæt en minimums størrelse på 2,5 gange så meget ram som du har. Alså hvis du har 64 MB ram, skal du sætte størrelsen til 2,5*64= 160 MB. Genstart her efter.

Metode B:
Meget simpelt. Hvis du har 2 harddiske (2 forskellige FYSISKE harddiske), så sørg for at Windows mappen og swarp-filen ligger på hvert sin harddisk. Dette gør at harddiskene deler om alt skrive/læse arbejdet, hvilket er en meget god idé da det for det meste er harddiskene som sløver computeren mest ned.

Anders
Avatar billede buiz Nybegynder
06. juni 1999 - 18:23 #6
I må meget undskylde, men jeg nægter sgu at tro på at swapfilen er problemet på en comp med 128mb ram. OK, måske er hd'en blevet fyldt lidt op med Windowsl*rt, men Windows kommer jo selv med advarsler hvis du er ved at løbe tør for plads.

Elnef: prøv at checke om Windows har fanget at du har 128mb ram. dette gøres lettest ved at højreklikke på Min Computer (eller My computer) og vælge "properties". Nede i højre hjørne under CPU-angivelsen kan du se hvor meget ram Windows mener du har.

Ellers ville jeg kigge min drivers grundigt efter i sømmene og sørge for jeg ikke havde et-eller-andet ukurant program liggende resident (enten startet af Windows eller i autoexec ved boot).
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. juni 1999 - 00:23 #7
selv om man har 128 MB kan det sgu godt være et problem... da jeg havde 8 eller 16 ram i sin tid, var swap filen ikke nær så stor som den jeg har nu, hvor jeg har 64 MB
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. juni 1999 - 05:00 #8
Cybersben: Ja, Jo mere ram man sætter i computeren, jo større bliver swap-filen!!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. juni 1999 - 09:43 #9
Sorry! men det passer sgu ikke....
SWAP filen bliver brugt mindre ved størrere mængder "rigtig" ram...
Personligt har jeg ikke set min SWAP fil størrere end 0 Bytes, siden jeg smed 128Mb i maskinen! (selv jeg er på nettet, kører winamp, programmerer og skriver breve på samme tid)
Avatar billede elnef Nybegynder
07. juni 1999 - 16:27 #10
Jeg har prøvet at smide swap-filen over på et andet drev, uden at det hjalp noget. I øvrigt bruges der næsten ikke af swapfilen med 128Mb memory, og jeg har omkring 250Mb fri på mit C-drev, når Windows har generet en swapfil på omkring 40-45Mb.
Ifølge Denne Computer/Egenskaber kan Windows se, at jeg har 128Mb memory.
Når jeg kører Systemoplysninger, får jeg besked om, at de ikke kan vises, da komponenten, der skal vise dem ikke virker eller ikke er installeret på computeren. Menuen Funktioner mangler også.
Filen Msinfo32.ini er tom. Skal der ikke stå en hel del oplysninger i den?
Jeg har på fornemmelsen, at der er gået koks i den ved FAT32-konverteringen.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. juni 1999 - 17:07 #11
Prøv evt. at tjekke med et meget lille program...
eg. Wintop (low level process control) og se om det kan køre og hvis det kan om der ligger et resident program og kører du IKKE kender!!!
Avatar billede elnef Nybegynder
08. juni 1999 - 22:42 #12
Hallo igen!
Jeg har nu været konsekvent og reformateret C-drevet og reinstalleret WIN98 m.m., og alt ser nu ud til at virke. Det eneste program, der ikke virker, har jeg nu fået overbevist ungerne om, at de godt kan undvære.
Ellers mange tak for reaktionerne på mine spørsgmål. Det er første gang, jeg har benyttet Eksperten.dk, men nok ikke sidste, og jeg har også anbefalet siden til andre.

Hilsen Søren
Avatar billede z_master Nybegynder
08. juni 1999 - 23:32 #13
Dette er bare en kommentar, ikke noget svar på noget spørgsmål..

Hvis du har en pentium med over 32 ram, så kan det betale sig at ændre en en menu til netværksservere..

1) Du højre klikker på my computer
2) Vælger performance.
3) Kigger lidt rundt i menu'erne der, og finder et sted hvor der står pc eller sådan noget lignende. Her vælger du netværksserver, hvilket gør at din windows skulle køre bedre.

Grunden til dette er at da Windows og ældre styresystemer blev til var den kraftigeste maskine en almindelig bruger havde en 486, mens servere var lidt større. Næsten på størrelse med vores egne maskiner idag. Plus man har mere ram. det Windows gør er at den bruger ram'en og andet på en bedre måde, da den ved at din maskine er kraftig.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 1999 - 13:16 #14
Da du har 128 mb ram, skal du sørge for at din bios er sat til at køre
OS/2>64 mb, dette gør at du udnytter den ram som ligger over 64mb. Og så ville jeg også sætte windows til selv at styrre størrelsen på swapfilen.
Avatar billede mr.mads Nybegynder
10. august 1999 - 17:22 #15
OS/2>64 Ja hvis du køre med OS/2.

Det rigtige svar kan være for mange indgange i dit rodbibliotek. Der kan max være 512 fil/mappe-navne i roden. Hvis du bruger lange filnavne i roden, kan der være langt færre. Så brug ikke lange navne i roden(kun dem win laver) og hold den så kort som muligt.
MVH
Mads
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. august 1999 - 17:36 #16
Jeg troede ellers at med Fat32 var grænse med de 512 fil/mapper fjernet !?!
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. august 1999 - 17:44 #17
Jeg har lige fundet noget omkring de 512 fil/mapper...

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q194/3/61.asp

Man skal kigge i afsnittet "MORE INFORMATION".
Avatar billede mr.mads Nybegynder
11. august 1999 - 21:09 #18
Det er rigtigt, for FAT32 er grænsen 65535 indgange i roden, så det er nok ikke problemet.
MVH
Mads
Avatar billede cldu Nybegynder
11. november 1999 - 03:42 #19
hehe.. ikke mere hukommelse? Hvad tror du selv? ;-)