Avatar billede donalddog Nybegynder
19. december 2001 - 10:04 Der er 45 kommentarer og
4 løsninger

P4 vs. Athlon XP

Hejsa

Jeg skal købe ny pc først i det nye år.
Jeg har siden min føste pc kun haft Intel cpu\'er og asus bundkort. Dette har ALTID virket ok

Jeg er dog i tvivl om hvad der er bedst i dag.....
Det der har afgørende betydning er busfrekvens, stabilitet. bundkort chipset osv.

Point\'ene bliver ligeligt delt ud meelem de bedste svar. dog 50 % til Intel og 50 % til Athlon

Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
19. december 2001 - 10:06 #1
helt klart athlon xp, da den slår p4 i ydelse i faktisk alle de test jeg har læst!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. december 2001 - 10:08 #2
300 point er ALT for mange for sådan et spørgsmål.

Default for et SVÆRT spørgsmål er 60 point...

Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 10:11 #3
en P4 med 800Mhz RDRAM, og 2Ghz cpu, skulle slå athlon XP, men den er ikke til at komme til for samme slags penge som athlon..

tror det var pcworld der lavede den test, men har også hørt det andre steder

så jeg vil nok også anbefale athlons, hvis du ikke har et pengetræ i baghaven
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 10:12 #4
syns btw også 300 point er lige i overkanten.. sæt det ned til 60 max... syns jeg.. *s*
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:12 #5
I dag er athlon xp den bedste, da styresystemerne understøtter den fuldt ud. Pentium 4 har et instruktions sæt som windows ikke understøtter, selv ikke WinXP! Men vil du have en CPU der er skal kunne trække alt det helt tunge grafik. Altså ikke det i spil, men 3D grafiske presentationer og sådan, så er Pentium 4 klart den bedste!
Skal det der imod være til spil kan man kun  tale godt for ADM CPUer!
Avatar billede harlis Nybegynder
19. december 2001 - 10:13 #6
P4 er bedst! Det er godt nok dyrere, men Athlon XP er ustabilt! (har det fra en systemadministrator som ved hvad han snakker om!)
Avatar billede harlis Nybegynder
19. december 2001 - 10:14 #7
Og jeg er også enig; 300 points er lige i overkanten...  :o)
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 10:15 #8
hvad er spørgsmålet helt præcist, skal man svare på hvad man synes er bedst? Får dem der så har svaret P4 150 point til deling og det samme med dem der har svaret XP.
Jeg tror begge cpu\'er er rigeligt stabile hvis du ikke overclocker, selvfølgelig er P4 mere stabilt, men jeg sidder selv med en TB, og den går aldrig ned, så for mig betyder det intet at P4\'eren i følge folk er mere stabil. Ulempen ved AMD er larmen, de giver mere varme og skal derfor have mere køling, men hvis man ofrer lidt der, kan det blive meget lydløst.
Athlon XP\'en er jo helt klart et hurtigere system end P4, som 3rd også siger, så det er jo bestemt en fordel. Men busfrekvensen er hurtigere med P4, i hvert fald med RD-ram som jo også er hurtigere end ddr-ram. Men samlet set er Athlon XP hurtigst og billigst, derfor systemet jeg ville vælge.
Køb med et via kt266a eller AMD761 chipset.
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:16 #9
Det er rigtigt at Athlon XP er ustabil! Det er alle AMD´s CPUer, men det er kun hvis den bliver omkring de 65-70°C.

Pentium 4 har den fordel at den sætter sig selv på halv kraft der hvor Athlon ville gå ned!
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 10:16 #10
jeg har også personligt bedste erfaringer med P4, købte selv en 1500Mhz(sokkel 423), med 512Mb PC800RAM.. den har slået de athlon XP\'er vi for sjov har testet den med, dog kan de tests ikke bruges til ret meget.. men de er der da. *s*

personligt kan man selvfølgelig danne sig et ganske andet indtryk.. men HOLD DIG FRA rdram hvis du ikke er rig.. for 128MB koster over 1000Kr, næsten 10 gange så meget som pc133 SDRAM..

Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 10:18 #11
skal lige siges.. jeg taler ud fra egen erfaring, som du/i kan bruge hvis i vil.. jeg vil ikke råde dige til noget konkret... ellers får jeg nok bidt nakken af af nogle amd fanatikere.. sådan bplejer disse diskutioner at ende :)
Avatar billede moonrider Nybegynder
19. december 2001 - 10:22 #12
jeg vil også kraftig anbefale atlon XP men du skal måske ofre 100-200kr mere på en god køler ex.
vulcano 7 eller den nye viking der kommer i januar
den køre 2ooo rpm og \"larmer\" kun 21 db (80mm blæser) så vil atlon køre mindst ligeså stabilt som p4 bare væsentlig hurtigere. jeg syntes også du skal kigge på en soyo dragon+ bundkort når du skal til at købe.
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:32 #13
moonrider->

Hvis du vil have en 80mm blæser på din CPU køler, skal du have en fanadapter, da CPUer kun er 60mm!

Se her:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=225&page=1
Avatar billede ricky Nybegynder
19. december 2001 - 10:38 #14
moebius>> \"Pentium 4 har et instruktions sæt som windows ikke understøtter, selv ikke WinXP!\"
- vil du venligst dokumentere det ???
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:41 #15
Det kan jeg ikke, da jeg ikke kan huske hvad det hedder...
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 10:44 #16
så vidt jeg ved skulle P4\'s instruktionssæt da være lavet specielt til win XP (eller omvendt-9 det reklamerer microsoft da med....
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:47 #17
Ja, men Microsoft siger så meget som aldrig kommer til at passe!
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 10:50 #18
DET kan der være noget om.. men når de direkte siger at XP er lavet til P4.. så skader det jo på det groveste deres rtoværdighed... og det tror jeg trods alt ikke om dem.. selvom jeg heller ikke altid er lige begejstret for Hr Gates\' produkter..
Avatar billede harlis Nybegynder
19. december 2001 - 10:52 #19
Er diskussionen ikke ved at handle lidt for meget om Microsoft?
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:53 #20
Det kan godt være at XP er lavet til P4, men hvilken version af windows har ikke været fuld af fejl???
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 10:54 #21
moebius >> kan du se nogen tragt på denne køler? Det der afgør om der skal tragt på er jo ikke cpu\'en men køleblokken.
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 10:55 #22
jo.. måske nok..
konklusion fra mig (også mit sidste ord heri)
JEG har bedst erfaring med P4, mht ydelse, men athlon er nok det bedste køb

jeg bruger min som server, samtidigt med at jeg laver en masse andet.. der syntes jeg P4 er emminent til multitasking, uden at lave fejl.. det er oplevet hod athlon XP SELV med korrekt køler og uden clocking, men fåes P4 med SDRAM er hastigheden nok lavere end athlon (også det de fleste tests JEG har set bygger på)
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:56 #23
petter78->
Hvilken køler taler du om?
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 10:58 #24
Torben->
Det er rigtigt! Der er vi sgu enig!
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 10:58 #25
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=144&page=1 hov det skulle vist have været med før, sorry.
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 11:01 #26
rart med lidt enighed.. :o) glædelig jul allesammen..

Og donald.. held og lykke med dit computerkøb
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 11:03 #27
Nu er jeg ked af og sige det, men den køler der er til P4 og ikke Athlon XP, som moonrider talte om!
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 11:04 #28
moebius >> eeejs... du skal da også altid være så negativ....
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 11:07 #29
Okay, jeg var lidt hurtig der. Den kan osse bruges til Socket A, men hvordan skal den sidde fast? Skal den skrues fast?
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 11:07 #30
[Lagervare uge 50/51] Intel [Pentium 4/sokkel 423] <2.0 GHz og AMD [K7 Duron, K7 Athlon] <2.0 GHz

så må det ovensående være en fejl! (sakset fra siden)
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 11:08 #31
ja, den skal skrues fast i de fire huller der er omkring soklen på ordentlige motherboards.
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 11:10 #32
Det har jeg bare ikke set før!
Avatar billede ricky Nybegynder
19. december 2001 - 11:20 #33
moebius>> jeg synes oprigtig talt at du skulle lave være med at komme med sådanne udtalelser - når du ikke kan dokumentere...

ergo må man konkludere at du er en af dem der bare skriver hvad du har lyst til uden at vide om det er korrekt = de værste brugere af Eksperten - hvilke der desværre er mange af - og jeg er dødtræt af dem...
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 11:23 #34
Så kan du jo bare lade være med at bruge Eksperten!
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 11:26 #35
Og det er ikke noget jeg bare fyrer af. Jeg har det fra en god ven, som er inde i alt der er om IT!!!
Avatar billede donalddog Nybegynder
19. december 2001 - 11:31 #36
Puha IKKE FLERE svar tak
Jeg kan do ikke forstå hvorfor folk kan blande sig hvor mage point jeg deler ud af. Jeg har selv optjent de point og bruger dem som det passer mig.
Men hvis i gerne vil vide hvorfor.. Jeg ønsklede de bedste til at komme uds af hullerne

Der bliver delt point ud senere i dag.
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 11:39 #37
jeg er sådan set ligeglad med hvor mange point du giver, men jeg tror ikke det får de bedste ud af hullerne, snarere de pointliderlige.
Avatar billede donalddog Nybegynder
19. december 2001 - 12:08 #38
Vinderen bliver det jeg altid har kørt med. intel
Der er delt 200 point ud. so far.......

Det jeg stadig mangler lidt info omkring er bus frekvensen.
Kan en p4 klare mere end 133 mhz på bussen
Det er der man skal hente fart, hvad hjælper det at cpu er 2 ghz, når tilførselen af data fra Ram kun er 0,133 ghz
Avatar billede donalddog Nybegynder
19. december 2001 - 12:11 #39
Det ser ikke uf til man kan dele noglwe point ud og dele flere ud senere.
Jeg sender dem til svarene

\"point til .....\" osv
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 12:15 #40
donald >> P4 kører med 400Mhz bushastighed.. så ja.. den kan godt klare mere end 133...
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 12:15 #41
med rdram kører den 400 mhz på bussen, så ja, men du har lukket spørgsmålet og kan derfor ikke dele flere point ud.
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 12:16 #42
og tager du med RDRAM som jeg anbefaler trods prisen, så kører RAM\'en med 800Mhz.. også derfor jeg så godt kan lide P4..

2Ghz cpu, 400Mhz FSB, 800Mhz RAM.. DET er samarbejde.. *gg*
Avatar billede torben_moeller Nybegynder
19. december 2001 - 12:20 #43
donald >> hvis du har flere spørgsmål mht. min erfaring med P4, kan du bruge min icq 102551461 (først om eftermiddagen) eller troublesmurf@ofir.dk.. for til den slags point, må jeg hellere følge spørgsmålet helt til døren.. *g*

tak for point btw
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 12:21 #44
hvor er de sidste 100 point blevet af? Hvis man kigger på donalddogs data, kan man se at han har brugt 300 point, men han har jo kun givet 200. Er de røget ud af systemet?
BTW så har du jo slet ikke svaret på nogle spørgsmål herinde, så det er netop sådan nogen som dig der laver pointinflationen ved at have en bruger der tjener point og så fyre store mængder af på et spørgsmål om smag som dette.
Avatar billede Peter Praktikant
19. december 2001 - 12:23 #45
ikke noget af lige vel, jeg kan se han har givet 300 men skrevet 200. Hvorfor skrev du, at du havde givet 200 point og ikke 300?
Avatar billede ricky Nybegynder
19. december 2001 - 12:44 #46
moebius>> Eksperten er lavet for at folk kan få hjælp af hinanden og hvad hjælper det så når folk sidder og fyrer al muligt pladder af - som de ikke ved en sk.. om ???

Det giver støj - og der er røget flere af de rigtige \'Eksperter\' på den konto - så hvis din intention er at ødelægge Eksperten - skal du bare blive ved med at udtale dig om noget som du ikke aner en fis om...

\"Jeg har det fra en god ven, som er inde i alt der er om IT!!!\" - Gudfaderbevars!!!
Avatar billede ricky Nybegynder
19. december 2001 - 12:53 #47
moebius>>Desuden kan jeg jo se at du er ny bruger på Eksperten - så måske du skulle slappe lidt af og tage ved lære indtil du har fundet din plads her...
Avatar billede donalddog Nybegynder
19. december 2001 - 14:24 #48
Først tak for SVARENE.
kommentarene kunne godt undværes.
Jeg har 100 point til de respektive svarere.....
Pointene rager mig ikke det store, da jeg ikke btuger det her så tit

Derud over var det interesant at se hvordan sølle 300 point kan skabe sådan et røre. Der er jo ingen penge i dem af nogen art.
Avatar billede 3rdpixel.hove Nybegynder
19. december 2001 - 14:27 #49
donalddog -> nej men de gir fisse... eller også ikke!!