Avatar billede mads11 Nybegynder
18. december 2001 - 15:07 Der er 19 kommentarer

Forbindelse mellem to computere uden swich?

Kan jeg oprette en forbindelse med netkort mellem to pcer og samtidig dele internetforbindelse.
Avatar billede sukos Juniormester
18. december 2001 - 15:09 #1
Ja, men du skal bruge et \"Crossoverkabel\" til at forbinde de to computere med hinanden.
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. december 2001 - 15:09 #2
Hvordna ser sådan et ud ?
Avatar billede sukos Juniormester
18. december 2001 - 15:10 #3
Winproxy eller Sygate (windows) er to gode programmer til at dele en computers internetforbindelse med andre.
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. december 2001 - 15:10 #4
er det sådan noget med to kabler med et stik i mellem?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. december 2001 - 15:11 #5
Det kommer an på hvilken internetforbindelse du bruger...

Har du adsl eller lignende vil det i så fald kræve du har 2 netkort i den ene maskine...

Under alle omstændigheder skal du have et krydset RJ45 kabel mellem dine 2 maskiner. Herudover skal du have et connection sharing program installeret..

Men jeg ville alligevel foretrække en switch - eller bare en hub. En hub kan fåes for et par hundrede kroner...

NanoQ
Avatar billede sukos Juniormester
18. december 2001 - 15:11 #6
Det er et gult kabel!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. december 2001 - 15:12 #7
det krydsede kabel ligner et almindeligt netkabel. Forskellen er bare at \"benene\" i stikkende er krydsede, så output = input istedet for output = output... :)
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. december 2001 - 15:12 #8
Hvordan er sådan et kabel der?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. december 2001 - 15:13 #9
sukos, det er bestemt ikke generelt... de fåes i alle farver :)
Avatar billede mads11 Nybegynder
18. december 2001 - 15:13 #10
Kan du prøve at skaffe et billede af det ?
Avatar billede sukos Juniormester
18. december 2001 - 15:15 #11
Har aldrig set crossoverkabler som ikke var gule.?
Avatar billede sukos Juniormester
18. december 2001 - 15:26 #12
Og så er det første billede jeg finder IKKE gult!
http://www.sandberg.it/arkiv/images/14a.jpg
Avatar billede NanoQ Nybegynder
18. december 2001 - 15:30 #13
Vi har dem i både røde, blå, grå og gule...

almindelige rj45 kabler kan også være gule - vi bruger feks. gule kabler mellem switche og aktivt netværksudstyr som feks. routere mv.
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. december 2001 - 15:54 #14
Mads> Hvis du kigger nøje efter på kabel stikene, vil du se at der er 8 ledninger. Hvis disse er sat ens op (mht. farverne) i begge ender er det IKKE et cross over kabel.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. december 2001 - 16:01 #15
sukos: farven på kablet har da ikke noget at sige, men hvordan de små ledninger er sat i stikket.
Avatar billede sukos Juniormester
18. december 2001 - 16:05 #16
Ja, det fandt jeg ud af! :o)
Det er ikke farven, men gørelsen!
Avatar billede zenze Nybegynder
18. december 2001 - 17:19 #17
Hej sukos. Du kan finde sagerne på dette link: http://hwb.sunsite.dk/index.html. - Med en krymptang kan du sagtens selv lave det i netop i den længde, som du ønsker: - Krymptang kan du få enten hos Brinck, Biltema eller du kan finde det på: http://www.kjell.com
Avatar billede zenze Nybegynder
18. december 2001 - 17:30 #18
Det der Sunsite-link virker ikke rigtig hos mig. Prøv i stedet: http://hwb.sunsite.dk/ - hvis der ikke sker noget. Gåp ind under HARDWARE > CABLES og så burde du finde NETWORKING på listen.
Avatar billede zenze Nybegynder
21. december 2001 - 22:53 #19
- Når det kommer til stykket, så ville jeg købe en billig switch og dermed slippe for bøvlet med to netkort. Så er det bare et straight patchkabel fra ADSL-modem til uplink-porten på switchen, og så tilslutte de to computeres netkort til to af de andre porte, - stadig med straight patch-kabel. Ellers skal du bruge enten et parallel link-kabel eller en USB-løsning, som du kan finde her: http://www.kjell.com - søg på Artnr. 38657