Avatar billede jonas_soon Nybegynder
17. december 2001 - 14:06 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Re-installering af Windows 95

Jeg er i gang med at re-installere mit Windows 95.
Jeg har formateret harddisken vha af en Windows 95 startdiskette. Derefter har jeg installeret driver til mit CD-ROM drev, som derefter beder om at blive genstartet.
Når jeg har genstartet (vha Windows 95startdisketten)kan ikke finde mit CD-ROM drev og DOS\'en skriver \"ugyldig drevangivelse\" - hvad gør jeg?????
Avatar billede tlaursen Nybegynder
17. december 2001 - 14:11 #1
Dete r fordi du starter på din diskette, og driverne er installeret på din HD. Når du booter fra disketter læses der ikke på HD.
Avatar billede flemmingwulff Nybegynder
17. december 2001 - 14:11 #2
du må på nettet og finde driver som sikkert ikke ligger på 95 tag og kig efter hvad dit drev hedder og find den under derres hjemmeside og driver evt mobel også
Avatar billede flemmingwulff Nybegynder
17. december 2001 - 14:12 #3
tlaursen har ret haved ikke forstået spørsmålet
Avatar billede hojben Novice
17. december 2001 - 14:17 #4
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2001 - 14:18 #5
Siden du har adgang til internettet, kan du også gå på www.bootdisk.com og der igennem finde en bootdisk til Windows 98 Second Edition. Denne indeholder drivere til dit Cd-Rom drev, så det er bare at boote på sådan en disk i stedet for din win95 startdisk.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. december 2001 - 14:32 #6
Du skal have DOS-driveren til cd-rom drev liggende på Win95 bootdisketten, samt have filerne autoexec.bat (tilretteet med mscdex.exe) og config.sys hvorfra cd-rom driveren indlæses.
Disse filer skal være på disketten og måske skal du have tilrettet nogle linier i autoecex.bat og config.sys. Men husker du din DOS lærdom er det ingen sag at gøre.

Avatar billede mrrius Nybegynder
16. januar 2002 - 01:08 #7
grunden til at du win ikke kan finde din cd-rom driver er at du har installeret fra cd-rom(typisk win95 )
hvis du f.eks havde lavet et biblotek på drev c c:\\win-install elles sådannoget og copiteret fra cd-rom d:\\win95 alle filerne til c:\\win-install , og så startet windows installationen fra hardisk C:\\win-install , så ville windows havde fundet din cd-rom driver helt automatisk.

men sådan går det når windows absolut skal installeres fra en cd-rom , og ved neste boot på hardisk , så finder windows ud af at cd-rom driveren liger på cd-romen
(derfor får man altid cd-rom driveren på diskete)

hvis du absolut vil boote på din win95 boot disk a: , så skal du bruge understøttelse af cd-rom for at have adgang til cd-rom