Avatar billede kerneluder Nybegynder
14. december 2001 - 21:49 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Skjulte systemfiler fylder mega-meget...?

Hejsa.

Jeg har to filer liggende ude i roden på mit c-drev, som fylder overdrevet meget. Der er ofte problemer med brug af midlertidig plads på harddisken, da den \"løber tør\" for plads.

De to store filer hedder \"hiberfil\" og \"pagefile\". Hvad er de for nogen, og skal de overhovedet være der?

/anden
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 21:54 #1
hiberfil er den fil Windows gemmer dine settings i, når den går i hibernation.
pagefile er den fil Windows bruger sammen med dine RAM til at loade midlertidige filer ind i.
hiberfil kan du undgå ved at slå hibernation fra, men pagefile skal du helst have, med mindre du har voldsomt mange RAM.
Avatar billede tolleboy Nybegynder
14. december 2001 - 21:55 #2
Umidbart har jeg aldrig stødt på netop disse filer.... Et forslag er at du sletter filerne (eller faktisk flytter dem til an anden mappe), hvorefter du finder ud af om de bruges af din computer, og hvad de bruges til....

Jeg tror at det er et program du har installeret som laver dem.....

Derfor tror jeg ikke det betyder noget for styresystemet at du sletter dem!!!!
Avatar billede tolleboy Nybegynder
14. december 2001 - 21:55 #3
...sorry læste forkert......
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 21:59 #4
paginfile får du ikke lov til at fjerne, men hvor gammel er hibernatefilen, hvis den har nogle uger på bagen kan du godt slette den.
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:02 #5
retaxes : Man kan godt sætte pagefil til 0 mb, hvis man har eks. over 512 mb RAM - det kan dog godt blive lidt skidt for en computer der kører *meget* længe :)
Avatar billede kerneluder Nybegynder
14. december 2001 - 22:05 #6
n0rmality:
Ok, jeg takker. Hvor går jeg så hen, hvis jeg vil slå hibernation fra? Og hvad angår pagefile og RAM-mængde, så har jeg 512 MB. Nok?

tolleboy:
Jeg venter lige, til jeg hører
Avatar billede kerneluder Nybegynder
14. december 2001 - 22:06 #7
n0rmality:
Ok, jeg takker. Hvor går jeg så hen, hvis jeg vil slå hibernation fra? Og hvad angår pagefile og RAM-mængde, så har jeg 512 MB. Nok?

tolleboy:
Jeg venter lige, til jeg hører hvad n0rmality siger til ovenstående :o)

retaxes:
Har ligget kigget på min hibernate-fil: oprettet den 14.12.2001 og senest modificeret 14.12.2001 kl. 20.34... Hvad siger du til det?
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:08 #8
Højreklik på Skrivebordet > Screen Saver > Power > Hibernate > Fjern hakket i Enable Hibernation.
Reboot, og du kan nu slette filen.
Omkring RAM vil jeg ikke anbefale at fjerne pagefilen. Dog kan du skrue ned for størrelsen, hvis den er sat meget højt.
Højreklik på My Computer. Advanced > Performance Settings > Advanced > Virtual Memory Change > Tjek her hvor stor pagefilen er og skriv det her.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:10 #9
jeg siger at du skal slå hibernate funktionen fra, gå ind i kontrolpanelet og find Power Settings, der ser du et faneblad der hedder Hibernate, fjern krudset og slet den hibernatefil.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:10 #10
krudset=krydset even
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:11 #11
n0rmality> det kan godt være at du kan sætte den til o, men jeg mener ikke at man bare kan slette den, den bruges jo af systemet.
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:14 #12
retaxes : Hmm... kan egentlig godt passe - på den anden side, i det mindste vil den så ikke fylde så meget! ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:15 #13
jeg kunne ikke drømme om at sætte den til 0, har haft vrøvl nok med systemet.

Eller skulle man prøve ;o)
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:17 #14
retaxes : Min er sat til 1.4 gb - på ingen måde nødvendigt, men... det er den nu engang. Måske skulle man sætte den *lidt* ned? :)
Avatar billede onki Nybegynder
14. december 2001 - 22:23 #15
XP behøver ikke pagefile.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:25 #16
n0rmality> min er på 1.18Gb, har 768Mb ram.
hibernatefilen fylder 785Mb tror jeg fjerner den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:26 #17
det fik jeg ikke lov til, systemet skrev at den blev brugt af en anden, jeg er da helt alene på den ;o)
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:27 #18
ret
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:28 #19
retaxes : Prøv evt. at reboote i DOS og slet den derfra - se om Windows *vil* lave en ny.
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:28 #20
*LOL* ret var en lille fejl. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:32 #21
hmm, den hopper jeg ikke på, det burde du vide.

Så skal det være i konsolmode
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:35 #22
I konsolmode får du ikke adgang til at slette den - burde du i hvert fald ikke. Boot på en bootdisk? :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:37 #23
du kan gå i konsolmode fra din CD, vælg repair i konsolmode
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:38 #24
nej, det kan heller ikke lade sig gøre når det er NTFS jeg bruger
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:43 #25
retaxes : Hmm... nå, så må jeg se om jeg gider prøve på et eller andet tidspunkt når jeg alligevel skal reboote. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:46 #26
husk at lave en systemrestore ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:47 #27
eller rettere sagt - opret et systemrestore tidspunkt
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 22:48 #28
system restore er slået fra - det optager plads! ;)
Avatar billede kerneluder Nybegynder
14. december 2001 - 22:59 #29
n0rmality:
Min page file er sat til 576 MB... Hvordan lyder det?

retaxes / n0rmality:
Respekt for jer gutter! :o) I er sq for hårde.
Avatar billede kerneluder Nybegynder
14. december 2001 - 23:01 #30
Hov! Kom til at give alle points til retaxes..!

n0rmality:
Du har bestemt oss\' gjort dig fortjent til nogen. Hvordan fikser jeg det?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. december 2001 - 23:07 #31
kerneluder opretter et nyt spørgsmål m. titlen point til n0rmality og giver links til dette spørgsmål så folk ikke tror der bliver snydt + sætter point på :)
Avatar billede kerneluder Nybegynder
14. december 2001 - 23:09 #32
ok
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 23:10 #33
Point er lige meget - jeg hyggede mig! :)
Avatar billede kerneluder Nybegynder
14. december 2001 - 23:11 #34
De ligger der til dig. Ta\' dem nu :o)
Avatar billede dmcn Praktikant
14. december 2001 - 23:12 #35
576 mb lyder meget fornuftigt. Du kan evt:
Trykke Ctrl + Alt + Del > Vælg Task Manager > Vælg Performance > Under PF Usage kan du se hvor meget af din pagefile XP bruger. Hvis den aldrig når meget over 300 mb eller lign. kan du sagtens sætte den ned til ca. 400 mb - så er du på den sikre side. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 23:33 #36
kerneluder > jeg er da glad for de point, de kalder mig alligevel pointluder, så hvorfor ikke ;o)