Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:05 Der er 58 kommentarer og
1 løsning

Udskrift ligner ikke skæmbillede

Hejsa

Hvis jeg gemmer en tiff i Photoshop og henter den over i Quark og skriver den ud, så ser billedet noget anderledes ud i farverne end det gør på skærmen. Det har sikkert noget med de skide Color Settings at gøre, men hvordan løser jeg problemet. Er der nogle generelle fifs eller måske kunne en eller anden gemme sine color settings og sende dem til mig.

Det kan selvfølgelig også være at det slet ikke har noget med det at gøre, så vil jeg da gerne høre hvad det så kan være.

mvh og på forhånd tak

Robert
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:09 #1
har du gemt den i RGB eller CMYK
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:10 #2
prøv at lave en pdf ud af billedet og læs den Acrobat Reader
Avatar billede prodic Mester
14. december 2001 - 18:11 #3
Har du farve-profilen for din printer installeret(hvis du overhovedet har sådan en)?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:11 #4
læs den med Acrobat Reader skulle der stå ;o)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:13 #5
retaxes> Den er gemt i CMYK.
Jeg prøver at lave en pdf nu her.

prodic> Øhhh, det aner jeg ikke om jeg har. Hvordan finder jeg ud af det ?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:13 #6
retaxes> Skal jeg lave pdf\'en fra photoshop eller fra quark ???
Avatar billede prodic Mester
14. december 2001 - 18:15 #7
Det er som regel en ICC-profil man skal anvende - og ud fra den kan man så nogenlunde forvente at farverne stemmer overens på skærmen og i udskrift.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:15 #8
øhh det var vist et dumt spørgsmål, det må jo være fra quark, ikk\' ??
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:17 #9
prodic> tænkte nok at det var noget med de der profiler. Dem kæmper vi en del med på arbejdet.

Kan du forklare mig hvordan jeg laver den så den passer til mig ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:18 #10
du kan prøve begge dele og sammenligne dem i Acrobat
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:19 #11
Skriver Quark den ud som CMYK eller RGB?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:21 #12
Du kan stille din farveprofil i Photoshop, Quarkexpress kan vel også indstilles til den samme profil.

Når jeg laver et RGB billede om til CMYK i Photoshop kan jeg ikke se den store forskel, det ændrer sig heller ikke i Indesign (pendent til QuarkXpress)
Avatar billede prodic Mester
14. december 2001 - 18:23 #13
Robse->Det burde køre af sig selv - hvis du har begge profiler. Men kig evt. under Edit->Color Setting i PS.

Quark er jeg lidt mere usikker på...
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:26 #14
Okay, det er lidt forvirrende det her. Jeg remser lige op hvordan det ser ud.

Jeg har et billede i Quark som jeg har behandlet færdigt så det ser pænt ud. Så laver jeg en tiff fil og lægger over i Quark, og når jeg så ser billedet i billedfeltet i Quark er det som om der er kommet mere farve på billedet. Når jeg så skriver dokumentet ud fra Quark ligner billedet faktisk temmelig meget det i Quark, med mere farve på. Det vil altså sige at hvis jeg holder billedet op foran skærmen og sammenligner det med billedet i Photoshop så er der alligevel en del forskel, men hvis jeg holder det op og sammenligner med det billede der ligger i billedfeltet i Quark så ligner det faktisk rigtigt meget. Om det er en tilfældighed ved jeg ikke...

Så gemmer jeg istedet billedet som en Photoshop eps og kører den igennem distiller, og tager derefter den nulavede pdf og skriver den ud på printeren, og nu ligner den meget det originale billede fra Photoshop.

Jeg har ikke lige nået at lave pdf\'en fra Quark endnu, men nu kan i jo tygge lidt på de her oplysninger :-)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:30 #15
Okay, nu har jeg så fundet ud af at hvis jeg laver pdf via quarkdokumentet så bliver det færdige resultat ligesom hvis jeg laver pdf ud af epsen fra photoshop. Når jeg laver pdf ligger printerresultatet MEGET tæt på det originale billede jeg har på skærmen...

Men hvad går der så galt i quark ???
Avatar billede prodic Mester
14. december 2001 - 18:32 #16
Umiddebart vil jeg mene, at forskellen er opstået pga Quark og dens samarbejde med printeren. Men præcist hvordan det ændres kan jeg ikke svare på.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:38 #17
Yep, det har jeg også sådan haft i tankerne, men hvad søren gør man ved problemet.

Man kan jo selvfølgelig godt lave en pdf af de ting man laver i Quark når man skal ha\' skrevet dem ud, men det ville da være dejligt at det også virkede \"rigtigt\" fra Quark !

Håber retaxes har løsningen !
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:39 #18
ja, jeg ville nok også kikke nærmere på Quark\'s profil og få den stemt overens med Photoshop
Avatar billede prodic Mester
14. december 2001 - 18:41 #19
Robse->Enig - om ikke andet kommer m-lab vel forbi senere han kan nok.
Har faktisk selv samme problem med en 80.000 kroners farveprinter på arbejde, og den skal rekalibreres for at virke igen. Nok ikke det samme problem som dig :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:42 #20
hmm, desværre kender slet ikke Quarks måde at arbejde, jeg bruger Indesign der bruger samme profil som Photoshop og Illustrator.

Men som prodic skrev, prøv om du kan finde colorsettings i Quark, ligesådan i Photoshop.
Brug den samme profil, så kan du ikke komme det nærmere.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 18:53 #21
m-lab - m-lab - m-lab...kom så allesammen. Råb sammen med mig.:-)

Men i får nu mange tak for hjælpen indtil videre begge 2, jeg skal nok omdele point lidt senere.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:54 #22
;o)
Avatar billede Himbear Nybegynder
14. december 2001 - 19:11 #23
sidder du på pc eller mac?

Du skal vælge din printerprofil i udskritsmenuen i quark! Jeg kan ikke huske hvad fanebladet hedder, men det er samme sted hvor man vælger papirstørrelse!

... prøv at se om du har nogle muligheder dér!
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:01 #24
tino_bh> Jeg sidder på en pc herhjemme.

Prøv lige at kig forbi den her adresse,
http://www.roberthoegh.dk/faneblade.jpg
så kan du se hvilke muligheder jeg har under mine faneblade, som du kan se er det ikke alverden. På arbejdet har jeg mange flere muligheder under de forskellige faneblade, men det er der sikkert en fornuftig forklaring på...

Men jeg kan slet ikke styre sådan noget som output og setup...HVORFOR ???

Robert
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:16 #25
Prøv at gå ind i properties for din printer, der skulle der stå noget om Farveprofil!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:18 #26
Jeg har 3 printere, en Destiller, en PDFwriter og en for min HP1150C.
I alle tre kan jeg gå ind på Properties og finde et faneblad hvor der Colorprofiles.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:24 #27
Jeg har også de 2 for distiller og pdf writer men det er jo netop ikke pdf jeg vil lave her. For det virker jo fint nok.

jeg kigger lige på det der farveprofil.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:28 #28
Holy smoke der er mange muligheder her. Skal den stå til automatic eller manual under Color Management, og hvilken profil kører du med ???

Min står til Automatic og min Color Profile er:
sRGB Color Space Profile

???????
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:33 #29
Det er den samme jeg har på min printer, den er standard, men der ligger mange fler profiler når du trykker på pilen
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:35 #30
den står på Automatic, det var ikke ne pil du skulle trykke på, men Tilføj!
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:35 #31
Jo tak det tør siges. Der ligger ca. 3 milliarder. Det får jeg da intet ud af.

Kan du også vælge Distiller og PdfWriter når du skriver ud i Quark. Og får du også mange flere muligheder i f.eks. output og setup når du vælger distiller ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:35 #32
keyboardet eller mine fingre driller, der kommer nogle slåfejl ;o)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:37 #33
det er helt okay :-)

Jeg ville bare tro at problemet lå i Quark og ikke hos printeren når printeren skriver pdf filerne perfekt ud... er det helt forkert ?

Og hvilken profil skal jeg mon vælge af alle dem der ligger der ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:38 #34
Ja, det er det samme her.
Jeg har de 3 muligheder når jeg ser under kontrolpanel/Printere og jeg kan bruge dem alle, bare der er et program man kan udskrive fra.

Laver jeg et brev i Word kan jeg lave dokumentet som pdf-fil som kan læses af alle.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:39 #35
Jamen det ser ud til at være helt ens så. Og opsætningen er også ens. Men hvorfor giver det mig flere muligheder når jeg vælger Distiller som printer end når jeg vælger PdfWriter eller min HP ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:40 #36
Mht. til alle de farveprofiler så skal man nok eksperimentere med dem til man finder den der passer bedst.

De samme profiler kan bruges i Photoshop.

Btw, jeg har ikke Quark, men Adobe Indesign som jeg bruger til at lave et blad i.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:42 #37
Okay..og når du skriver ud fra InDesign ser billedet ud som det gør på skærmen ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:42 #38
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:46 #39
Ja, jeg kan sende dig en pdf-fil og den ligger meget tæt på det jeg ser på print og skærm.

Jeg har lige lavet et par pdf-filer der skal på nettet på klubbens hjemmeside.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:48 #40
prøv at se bladet her http://hjem.get2net.dk/allcairn/

Du skal lige trykke på linken Terrier Nyt, desværre har billedet forskubbet sig.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:49 #41
OKay. Distiller har jeg sådan set styr på. Problemet er bare hvorfor pokker Quark skriver dokumentet/billedet ud så det ikke ligner det på skærmen. Underligt er det jo at når jeg så via selvsamme dokument fra Quark laver en pdf fil og skriver den ud, så bliver det nærmest perfekt i forhold til skærmen.

HVORFOR KAN JEG IKKE SKRIVE PÆNT UD FRA QUARK...ARGHHH!!! sorry ;-)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:51 #42
Sådan som det er nu, og jeg laver en annonce el. lignende bygget op i Quark, så bliver jeg nødt til at lave en pdf af quarkdokumentet og printe pdfen ud istedet. Det er s** da lidt omstændigt...ØV!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:53 #43
Jamen, vi mangler en der kender Quark godt, men de sidder nok og ser på TV.

Kunne du ikke stille på farveprofilen et andet sted i Quark end print?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 20:55 #44
Der må ske et eller andet i Quark der forvansker resultatet til printeren, pdf ser jo rigtigt ud, er det ikke rigtigt?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:56 #45
Det gør de sikkert...

Altså hvis jeg ændrer farveprofilen under printerindstillinger så ændrer jeg det nok for alle programmer, så det gider jeg ikke, og i selve programmet Quark, er det noget sparsomt hvad man har at lege med.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 20:57 #46
Når jeg tager det quarkdokument som printer forkert ud, laver en pdf af nøjagtigt samme dokument så ser pdf filen helt fin ud i Acrobat Reader og billedet ser utroligt fint ud når det kommer ud på printet. Faktisk er det lig det jeg har på skærmen i Photoshop.

Det er bare underligt at Quark laver et eller andet når man skriver ud derinde fra....
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 21:02 #47
Hvis du ændrer farveprofilen er det kun for den pågældende printer eller program, ikke for alle enheder.

Prøv om du kan finde en profil til Quark der bringer dig nærmere det rigtige.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 21:15 #48
det er blevet lidt uoverskueligt efterhånden, jeg kan ikke se nogen steder om du har prøvet at printe billedet ud fra Photoshop!
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 21:21 #49
Hvis jeg skriver tiff filen ud fra Photoshop bliver det også fint nok...

men du har da ret i at det er ved at være noget uoverskueligt.. :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 21:30 #50
så må det være noget i Quark (lyder som et mælkeprodukt).

Med fare for at få en masse (fagfolk) på nakken, hvad med Indesign, var det ikke noget?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 21:31 #51
Bruger jo quark på arbejdet og er totalt inde i programmet så nej, ikke rigtigt.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 21:34 #52
Kan du så ikke lige svare mig på noget andet. Den anden dag spurgte jeg  herinde hvad jeg kunne gøre fordi at quark udskrev photoshop eps billeder meget pixelerede, det ordnede vi så ved at gemme som tiff (som er det vi bøvler med nu). MEN når jeg gemmer en fil i Illustrator så skal jeg jo gemme som Illustrator Eps for at den kan hentes ind i quark, og det bliver bestemt heller ikke pænt når det bliver skrevet ud.
Vil det virkelig sige at man ikke kan udskrive en fil fra Illustrator med mindre man har en postscript printer ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 21:53 #53
det er ok med quark, du bruger den til hverdag, så ok.

Ja, der er 3 muligheder for at gemme et billede i Illustrator - PDF, AI og EPS.
Men mankan exportere dem i andre formater, BMP, CGM, EMF, Flash, Jpeg, MacIntosh PICT og PCX.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 22:12 #54
Okay, jeg tror jeg lukker den her nu. Det ser ikke ud som om der er nogen der har de vise sten.

Men tusind til alle for hjælpen. Jeg har da lært en hel del i aften.

Pointene går til retaxes hvis han da lige vil komme et svar jeg kan acceptere.

Og skulle der komme en som har løsningen så kom bare med den selvom spørgsmålet er lukket. Du skal nok få point på en anden måde...
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:19 #55
jamen, det gør jeg da med glæde ;o)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 22:36 #56
Værsgo, og tak for hjælpen. Læg lige mærke til at jeg har oprettet et nyt spørgsmål ang. photoshop, hvor der ligger flere point og venter :-)

Robert
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:43 #57
nå, er det dig, jeg kom til at lægge en link ;o)

Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede m-lab Nybegynder
16. december 2001 - 19:19 #58
Go\' søndag aften.., og tak for tilliden. Jeg er nu noget skeptisk på om jeg kan leve op til den.
Mens I har hygget jer her har jeg leget jyd i København. I guder hvor var der mange mennesker.., begrebet gåsegang fik en helt ny dimension.

Nå men, jeg har tjekket dine faneblade og mit bedste bud på problemet er at det er en deskjet du sidder med.

Et par spørgsmål:

- Hvordan laver du din pdf (postscriptfil fra quark som køres i distiller)..?
- Bruger du en PPD-fil (måske distillers egen) når du laver PDF fra Quark\'en..?
- På jobbet printer du vel til en postscriptprinter..?

Jeg selv arbejder til dagligt med Postscript printer og kender ikke så meget til farveudskrifter fra inkjet\'s så måske taler jeg mod bedrevidende.., men I postscript fortæller du printeren (som forstår det sprog) nøjagtig hvad du vil den skal gøre med farverne (farveprofiler (ICC)). Det fatter en HP deskjet ikke en bjælde af og derfor oversætter den informationerne som den tror den forsår dem.

Jamen, det virker med PDF..! Ja, men PDF (distiller) er jo i princippet en postscriptprinter der oversætter informationerne fra Postscripten til noget universelt forståligt. Og leverer dermed et output som gi\'r mening for printeren.

Quark og Pagemaker som er to sidestillede lay-out programmer læner sig i udskrift til en postscript-printer op af en PPD-fil som indeholder printerspecifikke oplysninger om bl.a. farvestyringen. Til inkjet\'s findes der ikke mulighed for at vælge såd\'n en fætter.., og jeg formoder at programmerne (også Pagemaker) dermed skriver ud efter laveste fællesnævner.

Du kan teste det ved at tage det job som ser ringe ud på din deskjet med på arbejde og printe det der og sammenligne de to. Det bør vise dig forskellen...
Avatar billede m-lab Nybegynder
16. december 2001 - 19:27 #59
Med hensyn til at EPS\'en opfører sig såd\'n så må  det være det samme som med photoshop eps\'en.., at den indeholder postscriptkode som din printer ikke forstår.

Så også der er omvejen via PDF løsningen.., med mindre quark kan placere et af de formater retaxes nævner. Måske hvis du gemmer som pdf fra Illustrator kan du være heldig at få en postscript-fortolket fil som opfører sig ordentligt (jvf. forrige indlæg)