Avatar billede sinatra Nybegynder
13. december 2001 - 13:42 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Flere RAM i PC - hvilke?

Jeg har en ca. 1½ gl. Fujitsu-Siemens Scaleo P86 PC, hvor der (iflg. nogle papirer jeg fik ved købet) sidder 128MB SDRAM PC 133.

Da jeg vil have installeret Win2000 har jeg ladet mig overbevise om, at det vil være en god idé med flere  (evt. 512MB ekstra) RAM i maskinen.

HJÆLP!

Hvordan finder jeg ud af, hvilke og hvor mange RAM der kan sættes i min maskine?

Jeg ville jo umiddelbart gætte på, at de skal hedde det samme som de eksisterende (SDRAM PC 133)? - så kan jeg se, at der findes noget der hedder 1. parts, 2. parts, 3. parts - øhhh hvad? - er det givet, at en 512MB blok kan isættes samtidig med mine eksisterende 128MB?

Herefter... hvordan sætter man dem i?

Kort sagt - jeg ved intet!

Avatar billede maxium Novice
13. december 2001 - 13:43 #1
tag dit kabinet af og tag dine ram ud der skulle gerne stå hvilken ram du har
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
13. december 2001 - 13:45 #2
Download dette program det fortæller dig hvor mange RAM du kan installere, og det kan også fortælle dig en helt masse andre ting.
http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
Avatar billede zyberdog Nybegynder
13. december 2001 - 13:47 #3
Det skal stå i Bundkort manualen hvomange ram der max. kan være i hver port ......
Avatar billede krogge Nybegynder
13. december 2001 - 13:47 #4
Du skal kigge hvad det er for et bundkort der sidder i din maskine, det står som reglen på bundkortet og så finde producentens website, der kan du se hvor meget ram den kan tage.
www.edbpriser.dk har de en produktguide om ram
Avatar billede kunze Nybegynder
13. december 2001 - 13:49 #5
Køb 256 mb blokke (1 eller 2) fra www.prc-data.dk (DK\'s billigste mht. ram)

Gundet din maskines alder kan den ikke tage mere end 256 mb ram per slot. (Måske kun 128.. Tjek manualen)

Mvh
Kunze
Avatar billede AKjeldsen Novice
13. december 2001 - 13:50 #6
Det er såmænd meget simpelt.
Ja det skal være SDRAM PC 133
Du kan godt have både dine gamle og de f.eks 512 nye i på samtidig, forudsat at der er 2 ram sockets på bundkortet ( har aldrig hørt at der kun er 1 )
1. parts betyder at det er ét firma der har produceret rammene og samlet dem osv.. 2.parts betyder at der er et firma der har produceret dem og et andet har samlet dem osv.. Og så kan du nok gætte dig til hvad 3.parts betyder.
Find de ram du gerne vil have på EDBpriser.dk og så klikker du bare og bestiller.
Rammene sættes bare i ved at du - lidt forsigtigt - presser dem ned i socketen.

Håber det var svar nok.

-Kjeldsen
Avatar billede isl19960 Nybegynder
13. december 2001 - 15:48 #7
Med ret stor sikkerhed kan dit bundkort IKKE tage 512 mb ram-moduler som kunze også skrev.
Avatar billede kunze Nybegynder
13. december 2001 - 21:41 #8
Det er faktisk helt sikkert at 256 mb ram moduler er det maksimale.

Min 1 år og 8 mdr. gamle Athlon på et Gigabyte GA-7IXE har 3 slots til maksimalt 256 mb per stk.
Avatar billede sinatra Nybegynder
14. december 2001 - 09:06 #9
Tak for hjælpen!

Jeg fandt manualen til mit bundkort på en CD-ROM.

Til kunze og isl19960 siger jeg også tak for hjælpen - men nu er der jo ikke noget der er \"helt sikkert\" her i verden (bortset fra døden og skatter) - og mit bundkort kan altså jf. manualen helt sikkert tage 3 stk. 512mb sdram moduler, så... kom igen :)
Avatar billede kunze Nybegynder
14. december 2001 - 17:30 #10
Tjae... Hvis din maskine er over 1 ½ år nægter jeg at tro det :)
1536 mb er MEGET for en maskine af den tid. Det må da være en ekstrem luksus model eller en server/workstation ?