Avatar billede bbe1379 Nybegynder
05. juni 1999 - 08:52 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Forkert CPU detect

er der nogen, der kan svare på, hvorfor min manskine detecter CPU''en forkert.

Mit motherboard er et QDI-Legend u. jumpere, hvor al CPU opsætning foregår i BIOS, og det lader ikke til, at den er problemet. Det er den nyeste BIOS version og udover at opgradere den, har jeg også prøvet at "kortslutte/resette" den - uden resultat.
BIOS''en viser korrekt, at jeg har en 300MHZ K6, men ved boot og i windows benchmark-programmer skriver den kun 175MHZ.

Jeg har prøvet forskellige processorer, der alle viser samme procentvise nedgang i ydelse. F.eks. en 266 MHZ vises som 150 MHZ.

HJÆLP!!
Avatar billede arimet Nybegynder
05. juni 1999 - 10:00 #1
Jeg tror at det der sker er at i selve boot sekvensen loader den op uden at være overklokket, og når så du er bootet færdig kommer overklokken på så du rent faktiskt kører nærmere de 350 mHz end 300...

Allan
Avatar billede mentor Nybegynder
05. juni 1999 - 12:49 #2
Jeg har set lignende på andre mb. Løses m. bios-update.
Få den fra forhandler, eller fabrikant...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. juni 1999 - 12:50 #3
det tror jeg ikke helt
Avatar billede tomb3 Nybegynder
05. juni 1999 - 13:11 #4
Kan motherboardet klare 300mhz ?
Er motherboardet med et TX chipset?
Hvilken CPU har du? Det er en socket7 ja, men er det en CeleronA, AMD eller Cyrix ?
Avatar billede tomb3 Nybegynder
05. juni 1999 - 13:12 #5
ahh man skal lige læse det hele ordentligt
hehe: 300MHZ K6 ok
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. juni 1999 - 13:12 #6
tomp>> eeeh kan celeron A køre i socket 7? bruger der ikke socket 370?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. juni 1999 - 13:13 #7
er det en k6 eller k6-2?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. juni 1999 - 13:15 #8
Avatar billede tomb3 Nybegynder
05. juni 1999 - 13:24 #9
Cyberkrebs> Sorry socket 370...
Næsten det samme hehe.

bbe1379>
I BIOS skal du sætte din CPU sådan op:

Multipile: 3.0
Bussen skal stå på: 66
Power voltage: se http://www.tomshardware.com

Håber du får løst problemet

Avatar billede bbe1379 Nybegynder
05. juni 1999 - 13:47 #10
Jeg er rørt over jeres entusiasme for at hjælpe...(    eller er det bare point-jagten, der driver jer ;-)    )

..men det er desværre ikke så simpelt.

Maskinen kørte fint i ca. 3 mdr efter den var købt...men pludselig begyndte det.

arimet > Jeg er meget interesseret i det du skriver. Mener du, at den faktisk er overclocket....men at verken boot eller benchmark
kan "fortolke" det??

mentor > ...læs teksten. jeg HAR opgraderet

tomb3 >...ja boardet kan godt klare 300 - og jeg har prøvet både at køre default indstillinger til en k-6 300 og selv sætte indstillingerne til de korrekte værdier.

cyberesben > ...det er en alm. k6 (ikke noget 2 her.....endnu)
Avatar billede tomb3 Nybegynder
05. juni 1999 - 13:54 #11
bbe1379> Heg tror ik rigtig på det arimet skriver. Det lyder mærkeligt.

NÅr den starter op, hvad skriver den så CPU'en er på ?

Hvilke bechmark programmer har du prøvet ?
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
05. juni 1999 - 14:00 #12
tomb3 >...når jeg booter skriver den '175 AMD K6 CPU found'.

Hvis jeg så stopper boot-sekvensen der, og går direkte i BIOS kan jeg se at den - ganske korrekt - er sat til en 300 MHZ K6.

Jeg har brugt et bencmark program, der hedder 'winBench' og 'SiSoft-Sandra'

Avatar billede tomb3 Nybegynder
06. juni 1999 - 00:09 #13
Giv mig din mail adr, så sender jeg dig et lille, simpelt, men sikkert Windows program, der viser hvor hurtigt CPU'en køre. Du kan også icq mig på: 16105999

Håber jeg kan hjælpe :)

Mvh
Paul
Avatar billede gigy Nybegynder
06. juni 1999 - 20:49 #14
arimet har ret og for det andet bliver k6-2 meget ustabil når den bliver overcloket!!!
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
07. juni 1999 - 08:45 #15
gigy >....hvordan i fand.... skulle den være blevet overclocket. Jeg har ikke bedt den om at køre hurtigere (....kun ved at råbe af den, men det burde ikke være nok)
Mit motherboard er "jumper-løst", så det kan ikke være noget jeg har "glemt" at sætte tilbage.

I øvrigt er det ikke k6-2...bare en alm.

Er der noget jeg kan gøre?????

Avatar billede bbe1379 Nybegynder
07. juni 1999 - 08:46 #16
tomb3 > min mail er kasper@medialog.dk
Avatar billede fuxi Nybegynder
08. juni 1999 - 22:53 #17
Jeg må indrømme at jeg aldrig har haft et motherboard i hænderne der ikke havde jumpere. Men jeg tror at fejlen ligger i opsætningen af hastigheden. TÆNK det havde de fleste nok gætttet. Nå men jeg mener at der må være et sted, du kan opsætte frekvensen der skal ganges op.
Feks. ved opsætning af 266 Mhz:
frekvensen sættes til 66MHz og der ganges med 4.5

Ellers må du have Held og Lykke
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
09. juni 1999 - 07:20 #18
....så tog jeg konsekvensen!!!!

Et nyt motherboard var svaret......et nyt i bytte for det gamle vel at mærke.

Producenten mumlede noget om en krystal, der styrer de forskellige bus-frekvenser, og noget om at de aldrig skulle have købt de billige  ;-)

I skal da alle have tak for entusiasmen!

Avatar billede lasse1 Nybegynder
10. juni 1999 - 00:25 #19
de har taget røven på dig der hvor du købte den.
Eller også er det fordi du har AMD.
Køb Intel.
Amd= autoriseret møg dealer!
Avatar billede grimreaper Nybegynder
10. juni 1999 - 01:38 #20
INTEL SUX
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juni 1999 - 01:47 #21
AMD ER LORTET

Det er ligesom Nokia og Ericsson...

NOKIA STYRER!
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
10. juni 1999 - 12:12 #22
OK drenge nu er i sgu' for latterlige....hold det faglige niveau, eller skrid ind på en chat hvor i kan styre jeres trang til at ytre jer nedsættende om mærker, i ikke selv har og i øvrigt ikke aner en skid om.

cyberesben > HVAD FAND.... snakker du om???, opret et forum for mobiltelefoner hvis du brænder for at fortælle os om din kærlighed til nokia.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
10. juni 1999 - 17:41 #23
Viste det program jeg mailede dig ikke, at CPU'en kørte med 266mhz ?

Mvh
Paul
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
10. juni 1999 - 17:41 #24
nøøø, det viste at jeg kørte med 125 MHz
Avatar billede tomb3 Nybegynder
10. juni 1999 - 17:43 #25
okey... sorry
Avatar billede joker73arb Nybegynder
09. juli 1999 - 14:12 #26
bbe1379>>> har du prøvet med en BIOS opgradering af bundkortet??? Idet det er jumperless, er jo ensbetydende med at BIOS styrer alle spændingerne, frekvenserne samt multiplerne...
Joker
Avatar billede rasmusr Nybegynder
21. juli 1999 - 17:51 #27
bbe1379 Skal vi ikke bytte points (jeg har nemlig også en spørgsmål som har løst sig selv)

Hvis du svare på den her får du points'ne, hivs jeg får points'ne for dette spørgsmål :o)

http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=2702

Avatar billede bbe1379 Nybegynder
21. juli 1999 - 18:12 #28
øøøhhh, jooo, det kan vi da godt.

Jeg håber ikke at der er nogen der har holdning til det. Man skal jo passe på hvad man gør i disse faker-tider
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
16. juli 1999 - 11:50 #29
Det virkede ikke.....krævede et nyt motherboard...og fik det
Avatar billede joker73arb Nybegynder
16. juli 1999 - 12:00 #30
Således at det virker nu???

Joker
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
16. juli 1999 - 12:07 #31
...jøpper

Jeg havde opdateret min BIOS......men det var noget, der var fuffet af.

Der var ikke noget at gøre
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
16. juli 1999 - 12:10 #32
...jeg undrede mig egentlig over at det kunne ske, fordi netop som du skriver, så var alt BIOS-kontrolleret.....og satte man noget forkert, så skulle den nok sørge for at sætte det til en Default, der helt sikkert virkede.

...det have været en reel produktionsfejl - ellers havde jeg nok heller ikke fået noget nyt
Avatar billede joker73arb Nybegynder
16. juli 1999 - 12:18 #33
Jeg har engang solgt VX/TX versionen af legend boardene (de hed vist speedeasy), og der har jeg været ude for samme problem på et par stykker...

Joker
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
16. juli 1999 - 12:29 #34
jamen det var det der "speedeasy" knald......forfærdeligt koncept. Nææ du giv mig en nedstryger, nogle jumpere, noget sølvpapir og en loddekolbe....så jeg nok få det til at virke
Avatar billede joker73arb Nybegynder
16. juli 1999 - 12:38 #35
Jepper konceptet VAR forfærdeligt idet folk havde meget nemmere ved selv at "justere" ved ting de ikke anede en skid om!!!! Men bortset fra det var der rent faktisk en meget lav fejlprocent på disse boards...hvis man ser bort fra bruger fejl...

Joker
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
16. juli 1999 - 12:47 #36
...nååååå, nu føler jeg mig truffet ;o))

Det var måske også meningen.

Avatar billede joker73arb Nybegynder
16. juli 1999 - 13:04 #37
Naaaahhhh, den var IKKE myntet på dig....:-)
Men der findes mange ANDRE folk derude der netop roder med sådanne nogle ting, uden at vide hvad de gør, og så bagefter ikke kan forstå at det ikke længere virker....*GGG*
På denne side har vi jo stort set fået det gennemået som skal gennemgåes ved et check af en sådanne motherboard-fejl...

Joker
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
16. juli 1999 - 13:06 #38
..jaaa, det var bedre.
Avatar billede joker73arb Nybegynder
16. juli 1999 - 13:16 #39
Ja-ikke? den klarede jeg vist ret flot....

Joker  :o)