Avatar billede karstenv Nybegynder
12. december 2001 - 13:48 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

skriftkode forvirring i Notes

Hej Alle

Jeg har to SMTP servere som modtager alt vors post udefra; de kører på en W2K med alle SP\'ere der findes lige nu og så ligger der en Domino R5.05 på, problemet består i at når vi modtager mails fra Exchange brugere udefra så kan de bruger der har en klient 4.6x ikke læse æøå de kommer som prikker eller kasser, jeg bruger selv R5.09 på min klient og hare ikke haft disse problemer.
Vi skal først igang med at planlægge opgradaringen af klinterne, men vi er en stor organisation, så kom ikke og sig at jeg bare skal installere den nye klient ude hos brugerne, der må findes en anden løsning.
Avatar billede markie Nybegynder
12. december 2001 - 13:50 #1
du skal ligge et konverteringsprogram ind og så skal du konverter mailene inden du sender dem vider håber det er nok hjælp
Avatar billede karstenv Nybegynder
12. december 2001 - 13:57 #2
Det var sku hurtigt, men hvilket program taler vi om her?
Avatar billede markie Nybegynder
12. december 2001 - 13:59 #3
den du spurgte om
Avatar billede karstenv Nybegynder
12. december 2001 - 14:03 #4
Hvad for noget? siger du der findes et Exchange- konverterings program som lægges ind på en Domino SMTP server og derefter virker det? Har aldrig hørt om det?
Avatar billede cdelicht Nybegynder
12. december 2001 - 14:04 #5
Frem for at konvertere kan du jo starte med at chekke om du og dine brugere anvender samme codepage for Import/Export. Se i Notes under (engelsk version) File>User preferences>International. Her er en \'Change\' knap hvor der står hvilken Codepage man anvender.
Avatar billede karstenv Nybegynder
12. december 2001 - 14:12 #6
Nu kommer vi sagen nærmere, jeg har tjekket to af brugerne og de bruger PT ingenting, min står til at bruge codepage 1252, er det her vi skal forsøge os frem til noget eller ved du hvad der skal stå?
Avatar billede cdelicht Nybegynder
12. december 2001 - 14:15 #7
Jeg bruger også Codepag 1252, som nok er den bedste til at konvertere til DK tegnsæt.
\'Ud og rette\' :-)
Avatar billede karstenv Nybegynder
12. december 2001 - 14:21 #8
Jeg tester nu til imorgen på de to omtalte kienter, og hvis der virker så får du nogle gode point\'s :-) cdelight

MVH Karsten
Avatar billede karstenv Nybegynder
13. december 2001 - 08:48 #9
Nå men testen virkede men patienten døde, det viker sku ikke det er stadig sådan at brugere som har R4.6x ikke kan læse ÆØÅ, så der er stadig point\'s at få hos mig, hvis der kommer nogle bedre forslag
MVH Karsten
Avatar billede cdelicht Nybegynder
14. december 2001 - 09:04 #10
Har du prøvet med en anden codepage end 1252?
Har du sendt en ny udgave af en mail der ikke kunne læses EFTER du skiftede codepage?
Har du lukket klienten og startet den igen efter du prøvede ovenstående?
Avatar billede karstenv Nybegynder
14. december 2001 - 09:53 #11
Til cdelicht
1. nej men det vil jeg, dog er mit problem at jeg ved ikke hvad de enkelte codepage xxxx dækker over. Er det noget du ved noget om?

2. Ja
3. Ja
Avatar billede cdelicht Nybegynder
14. december 2001 - 12:41 #12
Så må du chekke din servers configuration document.
I serverens NAB se i folderen Server/Configurations. Åbn rette dokument og chek så dine settings under fanebladet MIME og \'Settings by Character Set Groups\' samt \'Advanced Outbound Message Options\'.
Specielt kan du måske få noget ud af at enable optionen \'For outbound message options...\' da dine R4 clienter sikkert bliver opfattet som nogen der skal sendes til.
Avatar billede karstenv Nybegynder
14. december 2001 - 12:48 #13
Ja det er også der jeg mener at løsningen må ligge, der er dog så mange muligheder, så jeg tænkte på om der var noget derude som havde været igennem det samme, og dermed vidste mere om det end jeg gør PT. :-)
MVH Karsten
Avatar billede cdelicht Nybegynder
14. december 2001 - 14:13 #14
Tjek lige følgende setting for en af dine brugere, der har problemet, og for dig selv: \"Format preference for incoming mail\" - findes på person dokumentet i server NAB\'en. Er de ens (og hvad er værdien)?
Avatar billede karstenv Nybegynder
14. december 2001 - 14:38 #15
Der har vi testet om det havde noget med det at gøre, men det ser ikke ud til at være tilfældet, de var stillet ingenting og lavet til prefer RTF, men det hjalp ikke noget, så prøvede vi MIME, og det blev det bare værre af. Så nu står de til at prefer RTF. Ja jeg ved godt den er svær, men vi skal jo prøve alt. :-)
MVH Karsten
Avatar billede cdelicht Nybegynder
14. december 2001 - 15:28 #16
Har I prøvet at lade feltet være tomt?
Avatar billede cdelicht Nybegynder
14. december 2001 - 15:29 #17
Hvilket format er de indkomne mails i - MIME?
Avatar billede karstenv Nybegynder
17. december 2001 - 09:03 #18
Har I prøvet at lade feltet være tomt? Ja det var fra starten.
Hvilket format er de indkomne mails i - MIME? Ja hvis du mener at når de rammer vores SMTP servere, så ja
Avatar billede cdelicht Nybegynder
18. december 2001 - 19:53 #19
Tjek lige: Configuration document -> Router/SMTP -> Advanced -> \'Inbound SMTP...\' -> Feltet \'8 bit MIME extension\'. Dette felt bør stå til \'Enabled\' hvis den modtagene mail anvender 8 bit encoding
Avatar billede karstenv Nybegynder
19. december 2001 - 10:20 #20
Se her var noget med gods i, den var nemlig sat til at være deaktiveret, jeg vil nu teste det her i julen/nytår(holder ferie nu)og så vil jeg se om det så hjalp noget.
MVH Karsten
Avatar billede karstenv Nybegynder
03. januar 2002 - 12:38 #21
Hej Venner godt nytår og alt det der.

Nå men testen viste ikke nogen ændring i resultatet, der er stadig problemer med at læse Æ,Ø,Å
Avatar billede cdelicht Nybegynder
03. januar 2002 - 19:06 #22
Også god jul og godt nytår til dig.
ØV med resultatet - et par ideer mere:
1) IBM anbefaler mindst vesion 4.6.3b for at 4.6 klienter kan coexistere med R5 (se her: http://support.lotus.com/sims2.nsf/852561c1006719a98525614100588964/5a44e4e3b135a4a585256751007b6d21?OpenDocument)
2) I din servers configurations dokument skal \'International MIME settings...\' være \'Enabled\' under \'Basics\' tab\'en, ellers er der intet MIME der virker!
Avatar billede karstenv Nybegynder
04. januar 2002 - 09:34 #23
Tak for disse forslag, jeg er sku glad for denne snak/udveksling af idé\'er, man kan ikke altid vide alt, men disse ting som du siger om 4.63 osv vidre er jeg klar over og det var en af de ting som vi tog med til overvejelse, og her snakkede vi med Lotus om det.

nr. 2 er sat til aktiv
Avatar billede karstenthomsen Nybegynder
05. januar 2002 - 12:09 #24
Hej Karstenv

Har du også problemet når 4.6 klienterne sender mail til Outlook med æøå ?

Mvh. Karsten T
Avatar billede karstenv Nybegynder
06. januar 2002 - 10:11 #25
Det er der et kort svar på:

Nej det har vi ikke

jeg mener faktisk at have reduceret problemet til kun at være der når vi modtager post fra dem der bruger Exchange som deres mail system.

MVH KarstenV
Avatar billede karstenthomsen Nybegynder
06. januar 2002 - 11:40 #26
Har du tjekket følgende
I dit server dokument under STPT MTA har du et punkt som hedder Conversion Option og der under har du Language parameters den skal stå til LT.

Et skud, jeg ved ikke om det er det :)
Avatar billede karstenv Nybegynder
07. januar 2002 - 08:38 #27
Det er rigtigt, men eg bruger R5 og her står:
Følgende indstillinger gælder kun for SMTP MTA version 1.x og 4.x.  Hvis du vil konfigurere SMTP-distribution i version 5, henvises du til
Formularen Server\\Serverkonfiguration.

Så dit er godt nok men ikke til denne ver.
Avatar billede karstenv Nybegynder
13. januar 2002 - 10:39 #28
Til Alle

Tak for hjælpen, eller forsøg på at hjælpe mig, vi har nu her i firmaet forsøgt os med alt, hvad vi kan også med en konsulent udefra, intet har hjulpet, derfor kommer denne ind til Lotus Support for at se om det ernoget de kan hjælpe os med, dernæst er det blevt afgjort af mig at ominstallere de to servere der her er tale om.

Jeg vil takke jer for jeres indsats.
Vi tastes nok ved her i forumet.

MVH KarstenV