Avatar billede larsnor Nybegynder
11. december 2001 - 22:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Defragmentere

Hvad betyder at defragmentere sin harddisk og hvilken indflydelse kan det have på computeren
Avatar billede kludedukken Nybegynder
11. december 2001 - 22:18 #1
En proces, der består i at skrive forskellige dele af en fil ud på sammenhængende sektorer på en harddisk for at øge læsehastigheden. Når filer opdateres, gemmer computeren normalt opdateringerne på den største, sammenhængende ledige plads på harddisken, hvilket ofte er i en anden sektor end resten af filen. Når filerne så er blevet fragmenteret, skal computeren søge på hele harddisken, hver gang en fil åbnes, for at finde alle filens dele, og det sænker hastigheden.

Avatar billede gpa Nybegynder
11. december 2001 - 22:20 #2
At defragmente betyder at lægge alle filstumperne der hører sammen i rækkefølge eller sammen, modsat hvor de er nu ved daglig anvendelse. Det har betydning for hastigheden at stumperne IKKE ligger spredt over hele harddisken
Avatar billede popsy Novice
11. december 2001 - 22:20 #3
At defragmentere er sådan set det samme som at rydde op, grafisk talt.: når der gemmes på din HD, sker det i princippet rodet ad helvede til, filer ligger og flyder rundt omkring mellem hinanden. F. eks. hver gang du sletter noget, bliver der jo et tomt hul lige midt i en masse andre filer, men det bliver ikke fyldt op igen. Når man defragmenterer flytter windows alle disse filer i pæn orden, og reducerer dermed søgetiden på harddisken, for nogle så meget at det er mærkbart.

popsy
Avatar billede pesa Nybegynder
11. december 2001 - 22:20 #4
At defragmentere betyder groft sagt at ryde op på computeren. Hvis du for eksempel har slettet nogle filer vil der opstå nogle \"huller\" på din harddisk. En defragmentering lapper disse \"huller\". Det vil resultere i at computeren vil blive lidt hurtigere efter en defragmentering og det kan på ingen måde skade computeren. Man kan derfor kun for sjældent foretage en defragmentering, selvom det godt kan tage nogle timer at udføre en defragmentering hvis man altså ikke gør det regelmæssigt. :)
Avatar billede jersild Nybegynder
11. december 2001 - 22:36 #5
En lille kommentar. Når jeg skal forklare andre mennesker hvad defrag er plejer jeg at sammenligne det med en stor bogreol. Når man har smidt tilstrækkelig med bøger ned på gulvet så trænger man efterhånden til at få ryddet op. Når det er gjort har man bedre overblik over sine bøger for nu er de jo på plads igen. Så kan man jo lige finde den man skal bruge i stedet for at rode over hele gulvet efter den man søger :-)
Avatar billede pesa Nybegynder
11. december 2001 - 22:47 #6
Takker for pointene! - gad vide hvorfor jeg fik alle 15?