Avatar billede shanghoj Nybegynder
10. december 2001 - 21:39 Der er 25 kommentarer

Etablering af netværk

  Er der nogen her på eksperten der kan hjælpe mig?
Jeg skriver fra en boligforening på Østerbro, som består af 36 lejemål. Vi har besluttet at der skal etableres et fælles netværk så vi kan få mulighed for at få en fælles internet forbindelse. Jeg har nogle spørgsmål angående dette.
Hvordan skal et sådanne netværk bygges op?
Vi vil gerne have mulighed for at anvende netværket til internet, og måske senere telefoni, men i første omgang drejer det sig om data netværket. Hvis det er nødvendigt med et separat net til telefonien trækker vi nogle døde kabler.
Hvordan skal strukturen se ud for et data netværk, skal der trækkes et separat kabel til hver lejlighed, elle hvad?
Jeg har ikke den store forstand på netværk, men hvis jeg mener at internetforbindelsen skal deles ud ved hjælp af switches frem for hub’s, er det ikke helt galt eller hvad?
Vi vil gerne spare udgifterne til en dyr server, det er vel også muligt ?
Hvor og hvordan bliver båndbredden fordelt så hr. Jensen stadig kan surfe selv om fru Petersen er ved at downloade en film?
Bliver båndbredden delt x lige store portioner når der er x brugere, jeg mener hvis man bare sidder og surfer har man ikke brug for den samme kapacitet som når man downloader!
Og til sidst. Er jeg helt galt i byen, hvis jeg forestiller mig, at man selv kan banke et data netværk op, hvis man besidder god teknisk snilde og god rådgivning.
Håber der er nogle tålmodige sjæle der har gidet at læse ovenstående smører.
En hver kommentar vil blive værdsat.
Avatar billede tgm Nybegynder
10. december 2001 - 21:41 #1
har en intersse i dette SPM
lytter kun (desværre)
TGM
Avatar billede maxium Novice
10. december 2001 - 21:42 #2
buug en switch. du kan også bruge en hub men du skal også bruge et bestemt program så
Avatar billede bobbedude Nybegynder
10. december 2001 - 21:50 #3
det i kunne gøre var at købe en forbindelse hos tele danmark eks. en 2mb forbindelse. I skal så også invister i enten 4 10 ports switch eller en 40 ports swits. så kører i kablet fra forbindelsen i købte hos teledanmark ind i switsen og trækker kabler til de lejemål der skal have forbindelsen. man kunne vælge at kører kablet op i en slags stikkontakt hvor brugeren så bare skulle forbinde et netkort i computeren til stikket i vægen via eks et rj45 kabel.

Håber det hjalp lidt, der er naturligvis andre løsninger også men dette var lige den jeg havde.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
10. december 2001 - 21:52 #4
ja der skal trækkes et kabel med mindre i vil køre med trådløst netværk (kan jeg ikk anbefale er alt for dyrt i forhold til hvad i får.

med data net kan i køre noget der heder ip telefoni.

2mbit linje burde være nok til jer husk at jeres upload også skal være bedre end 256 eller 128.

købe en switch placer den centralt (evt. kæller eller lign.)

sæt routeren i får fra jeres isp op ved switchen og sæt alles kabler i switchen, som så kørrer ind i routeren.

give alle maskiner et lokalt ip-nummer.

hvis her jensen vil surfre og fru klemme vil downloade xxx så tager, så tager den og giver fru xxx båndbredten og det er hvad det er. dette vil i ikke kunne undgå med mindre i sætter server op og kørrer programmer på serveren som understøtter tvunget deling af båndbredten.

brug evt. www.image.dk og få en af deres routere med indbygget firewall.

der ingen ben i det (på nær lige kabel trækningen phufh)
Avatar billede bobbedude Nybegynder
10. december 2001 - 21:57 #5
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684767897

En 24 port swits i skal jo så have to og koble dem sammen.

Hos RPC data http://www.prcdata.dk kan du få flere gode råd
Avatar billede tgm Nybegynder
10. december 2001 - 21:57 #6
Jeg vil anbefale en router (en af de bedre Cisco soho670 el ligende), Server med firewall, et par switche (også af den lidt bedre slags 3Com/Intel) til alle 36 lejligheder og så få lavet nogle netværksstik (PDS RJ45)i hver lejlighed.
Ang. kabel trækning vil jeg få et firma til at ordne samt opsætning af netværksstik.

Få fat i en god forbindelse (2Mbit)

Så få lavet et netværk kun til telefonen når det bliver nødvendig.

Ps en server behøver ikke at være dyr, det der koster er licenserne.

TGM
Avatar billede flyhigh Nybegynder
10. december 2001 - 21:57 #7
i kan får alt lavet for ca. 40,000 alt inklusive snak med gutterne fra http://www.adsl-service.dk
Avatar billede shanghoj Nybegynder
10. december 2001 - 22:02 #8
Vi har tænkt på at bruge Kabelnettet som udbyder, de kan tilbyde 11Mbit til deling for 49Kr om måneden. Jeg har hørt noget skidt, men ogso meget godt om Dem, Kender i noget til Kabelnettet. På for hånd tak for jeres kommentarer, jeg må nok sige at i er hurtige ved tasterne
Avatar billede danscape Nybegynder
10. december 2001 - 22:40 #9
Jepper! Jeg har en bekendt der arbejder hos Kabelnettet.dk =)

Kabelnettet operere kun inde i Kbh. lige for tiden, jeg ved ikke hvor jeres bolig forening ligger henne i landet, men du skal nok ikke satse på Kabelnettet ;(

Jeg ville nok følge Maxweb.dk´s råd og spørge adsl-service.dk hvad de skal have for at ordne det! =)
Avatar billede shanghoj Nybegynder
10. december 2001 - 22:51 #10
Vi ligger på Østerbro. Er det rigtig havd man hører; Kan kabelnettet ikke give garanti på hastigheden af forbindelsen?
Avatar billede morpheus Nybegynder
10. december 2001 - 23:04 #11
shanghoj >

Har du ICQ ?
Avatar billede shanghoj Nybegynder
10. december 2001 - 23:24 #12
morpheus
Nej men jeg kan kontaktes på shanghoj@worldonline.dk
Meget interesseret i konstruktive henvendelser
Avatar billede danscape Nybegynder
10. december 2001 - 23:30 #13
Jepper! Kabelnettet kan ikke give nogen garanti, da det afhænger af kobber-kvaliteten i de udlagte kabler!

Men uanset hvad, så er der rigeligt med båndbredde til jer, og stadigvæk til billige penge! I er dog nød til at fixe noget med en server eller få jer en meget avanceret router, så en enkelt bebeoer ikke kan tage alt båndbredden, ved fx at download en film, etc.

Godnatter =)
Avatar billede flyhigh Nybegynder
15. december 2001 - 10:33 #14
INGEN andre end teledanmrk garantere at hvis du køber f.eks 2mbit dsl får du din 2mbit båndbredte ingen andre kan garantere dig dette (men teledk er for noobs) :D

/regardz:
maxweb.dk
Avatar billede morpheus Nybegynder
15. december 2001 - 13:15 #15
Hvis man køber hos UUnet, får man da også det man betaler for...
Avatar billede tgm Nybegynder
15. december 2001 - 18:54 #16
jeg vil holde med morpheus
UUnet holder hvad de lover
TGM
Avatar billede morpheus Nybegynder
15. december 2001 - 19:34 #17
...dog koster det lidt mere. Men hva ?
Det er jo også UUnet der sælger linjer til CC og Tiscali, og alle de andre ADSL udbydere... Det kan man vel godt tænke lidt over! :D
Avatar billede tgm Nybegynder
16. december 2001 - 01:47 #18
UUnet har sine egne linier i landet
det er et af verdens største udbyder af internet linier
TGM
Avatar billede morpheus Nybegynder
16. december 2001 - 02:16 #19
hurtig her først på dagen ? :D
Avatar billede flyhigh Nybegynder
17. december 2001 - 21:43 #20
undskyld formuleringen så den eneste der kan til private!
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
30. december 2001 - 15:45 #21
HEHE
hvor mange personer skal benytte netvæket ?
hvormange clienter forvendes der skal opkobles
Skal der server op af køre
osv
der skal lidt flere faks på banen for man rigtig kan hjælpe.
2 Mbit pro@cessløsning med router  der går over en en GOD Switch EV igennem en proxy server der skal sætte max for benyttelse af båndbredte pr person

Avatar billede jumper1981 Nybegynder
25. april 2002 - 10:33 #22
Det vigtigste når der også skal værre forberedt til telefoni må jo værre at kablingen er struktureret. Så må alt det med Switche, og internet forbindelse komme i anden række. Det er trods alt en del nemmere at skifte udstyr ud. end kablingen.

kontakt din lokale elektrikker, til at lave alt kabelarbejdet. Det er alt for bøvlet at gøre det selv, hvis man ikke har rimlig stor erfaring med det. Desuden kan du altid klantrer ham, hvis kablingen er elendig og ikke dig selv. Jeg har hørt om flere boligforeninger der gjort det på den måde. prisen ville heller ikke værre så høj når det er 36 lejligheder der går sammen.

Udstyret er noget nemmere at afgøre der ville routere ofte værre bestemt af hvilken udbyder man vælger. Switche kommer an på hvilke krav man har til båndbredde, vlans, kvalitet OSV.

Servere kan du helt undgå hvis du kun skal dele internetforbindelse. DHCP tjensten ofte ligger i Routeren.

Held og lykke med dit projekt, og håber du kan bruge svarret til noget.
Avatar billede max_motor Nybegynder
20. august 2004 - 10:23 #23
vi laver det hele og er samtidig jeres udbyder
www.pikespeak.dk
Avatar billede AnyFellow Mester
20. august 2004 - 10:40 #24
Kobler du alle brugerne på nettet via en switch, vil alle have adgang til alles computere. Hvis jeg var bruger ville jeg holde mig langt væk fra sådan et netværk.

Udstyr:
Du skal bruge en switch der understøtter VLAN, ved at bruge vlan kan du sikre at alle har adgang til internettet, men ikke til hinandens computere.

Jeg ved at Cisco laver switche, der kan styre båndbredde på port-niveau, så i kan sikre at alle har samme båndbredde, uanset om man downloader eller surfer.

Switche med VLAN og trafikprioritering kan leveres og konfigureres af Tele Danmark.

Glem alt om hubs. De er forældet. De burde efterhånden forbydes med lov ;o)

Firewall kan vælges, men en mulighed kunne også være at lade folk selv styre hvad slags sikkerhed de vil have. Surt ikke at kunne det man gerne vil, fordi en eller anden administrator har valgt at der skal være lukket for P2P, ICQ, eller andet.

Kabling ville jeg klart få lavet af folk der er uddannet til den slags.
Flere af producenterne af stik/kabler, give 20 års garanti mod fejl, såfremt installationen er udført af autoriserede folk.
Jeg ville vælge at få lavet et RJ45-dobbeltstik i hver lejlighed. Materialerne er ikke det der trækker prisen op, men derimod arbejdslønnen.
Vælg Kategori 5E eller højere, for at åbne mulighed for højere hastighed end de 100mbit der er er langt nok i øjeblikket.

Som udbyder ville jeg klart vælge Tele Danmark. De er absolut ikke de billigste, men ved hvad de laver.
Uanset hvem du/i vælger, ville jeg holde mig langt væk fra firmaet som CC, Tiscali og lignende.
Jeg ville også kun vælge et selskab der kan garantere båndbredden. Alt andet er utroværdigt.

Uanset hvad i køber af udstyr, ville jeg klart overveje at betale for ekstra service. Træls ikke at have internet i et par dage, fordi man kun har standardservice på udstyr.
Når udgiften fordeles over 36 lejligheder vil det ikke være voldsomt.

Jeg ville nok først finde ud af hvor smertegrænsen er økonomisk.
(hvad vil hver lejlighed betale i etablering og i abonnement)

Så er det lettere at finde ud af om projektet hænger sammen.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
20. august 2004 - 10:43 #25
vil bare lige gøre opmærksom på at dette spørgsmål er oprettet for tre år siden.