Avatar billede jimmer Nybegynder
10. december 2001 - 21:39 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Produktivitet & effektivitet

Hvad er definition på disse to ord:

En virksomheds Produktivitet:

En virksomheds Effektivitet:

Hvad står der i f.eks. om dem i en økonomisk ordbog?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
10. december 2001 - 21:45 #1
I Erhvervsfaglig ordbog står der:

PRODUKTIVITET:  Produktion pr. mand pr. time.

EFFEKTIVITET:  Resultatet eller udbyttet af en handling (aktivitet) vurderet i forhold til de anvendte ressourcer.
Avatar billede jimmer Nybegynder
10. december 2001 - 22:07 #2
Det er nu en ret tynd forklaring. Jeg ønsker en noget mere dybdegående teoretisk definition af begreberne.
Avatar billede jimmer Nybegynder
10. december 2001 - 22:12 #3
og evt. formler der understøtter det
Avatar billede isl19960 Nybegynder
10. december 2001 - 22:16 #4
Nå ja - men det var nu det du spurgte efter :)

Jeg kan ikke rigtig uddybe det nærmere... :(
Avatar billede jimmer Nybegynder
10. december 2001 - 22:22 #5
ja, jeg troede bare at en økonomisk ordbog havde en lidt dybere forklaring. Men tak for hjælpen :-)

Håber på der er andre der kan hjælpe
Avatar billede isl19960 Nybegynder
10. december 2001 - 22:25 #6
yes yes - det var nu også \'Erhervsfaglig ordbog\' :)
Avatar billede jimmer Nybegynder
11. december 2001 - 14:41 #7
:(
Avatar billede isl19960 Nybegynder
11. december 2001 - 14:49 #8
takker for point :)
Avatar billede Birdmountain Nybegynder
11. november 2011 - 10:48 #9
En lidt mere teoretisk forklaring kan findes her:

http://www.afsk.au.dk/ftp/workingpapers/WP2001_4.pdf

Af denne vil kunne læse i forlængelse af ovenstående besvarelse, at produktivitet handler om evnen til at producere et givent output for en given faktorindsats(input), mens effektivitet handler om den måde at transformationen dvs. produktionen sker og udbyttet af denne indsats.
Avatar billede Birdmountain Nybegynder
11. november 2011 - 10:54 #10
Et eksempel fra min hverdag. Hos mig har vi i den seneste tid været i stand til at øge antallet af opkald (telemarketing) med det samme antal medarbejdere. Desværre viser det sig, at antallet af bookede møder ikke er fuldt med, således forstået at vi booker det samme antal møder som før men med det dobbelte antal opkald. Produktiviteten er altså gået op, men effektiviteten er faldet.

Det næste er så at afklare, hvorfor at det er blevet sådan? Ja, men kunne jo forestille sig, at mens vi er blevet hurtigere til at ringe, så er vi blevet mindre gode til at argumentere for vores sag. Prisen for stigningen i produktiviteten kunne altså sket på bekostning af effektiviteten. Nuvel det behøver langt fra at være den eneste eller rigtige forklaring, ikke desto mindre belyser det forskellen méllem produktivitet og effektivitet.