Avatar billede mulde2 Nybegynder
10. december 2001 - 20:37 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

RAM

Jeg har hørt at man Windows 98 ikke kan udnøtte mere end 128 ram er det rigtigt og vis det er kan man så ikke få gratis opgradering af Win 98 så den kan bruge flere ram.
Avatar billede tgm Nybegynder
10. december 2001 - 20:38 #1
Det er ikke rigtigt jeg har hørt at 512 skulle være Max
TGM
Avatar billede prodic Mester
10. december 2001 - 20:38 #2
98 understøtter mere end 128 mb Ram - den klager først omkring de 512(så vidt jeg husker)
Avatar billede bin_laden_stinker Nybegynder
10. december 2001 - 20:40 #3
Vil bare bekræfte tgm\'s det passer IKKE. Windows 98 understøtter i teorien op til 2 GB RAM, men Windows 98 kører kun stailt hvis du MAX har 512 MB-RAM
Avatar billede bin_laden_stinker Nybegynder
10. december 2001 - 20:41 #4
stailt = stabilt.

Stabilt og stabilt, så stabilt som Windows 98 nu kan køre ;)
Avatar billede sascha Nybegynder
10. december 2001 - 20:42 #5
Jeg kører med win98-2 og har 640mb i huskeren uden problemer
Avatar billede jakobah Nybegynder
10. december 2001 - 20:44 #6
Jeg kører win 98SE med 256... No problemo...
Avatar billede bin_laden_stinker Nybegynder
10. december 2001 - 20:48 #7
Avatar billede tgm Nybegynder
10. december 2001 - 20:50 #8
Bin_laden>> havde \"kun\" hørt
kører selv en 98\'er med 192 MB ram
Avatar billede phrozia Juniormester
10. december 2001 - 21:02 #9
512 er standart max. Dvs sige du kan godt køre med mere, men så skal du ind og ændre i en ini fil.. kan ikke lige huske hvad det er for en, men det kan man se på microsoft\'s side...
Avatar billede nesral Nybegynder
10. december 2001 - 21:07 #10
win 98 skulle ikke kunne køre stabilt med mere end 512mb men min kørte upåklageligt med 1024mb.

det gør den forresten stadig bare i ME.
Avatar billede nordvest Nybegynder
10. december 2001 - 21:31 #11
hejsa

windows 9x understøtter teoretisk op til 4 GB Ram, og bør derfor ikke have problemer selvom der køres med mere end 128 men det gør det jo desværre pågrund af M$´s skodprogrammører.

rent teknisk afhænger mængden af ram vs. performance af hvor vidt ens bundkort kan cache dem fulde ram mængde, hvilket før i tiden var et stort problem bla. med Intels VX chipsæt som kun kunne cache op til 64 mb ram, hvilket vil sige at den rent fysiske håndtering af memory i forbindelse med datalagring svækkes, da bundkortet ikke har nok midlertidig lagringsplads.

dette er dog ikke et stort problem på nye bundkort, men som regel et udslag af dårlig programmering fra M$.

Hilsen Nordvest
Avatar billede sascha Nybegynder
11. december 2001 - 16:19 #12
takker for points :-)
Avatar billede tgm Nybegynder
11. december 2001 - 16:21 #13
takker for points :-)
TGM
Avatar billede clr Nybegynder
21. december 2001 - 15:16 #14
Selv om point er delt ud, vil jeg lige komme med en rettelse til de øvrige svar.

Selve operativ systemet Win98 har en max grænse for hvor maget ram det kan bruge. om det er 64 MB eller 128 Mb, kan jeg ikke huske. hvis man har mere i maskinen er det IKKE noget problem for win98 Operativ systemet bruger dem bare ikke. MEN de programmer man køre/har åbne kan godt udnytte den ekstra ram mængde, det er kun selve operativ systemmet\'s funktioner der hár denne begrænsning.

Derfor virker køre maskinen bedre jo mere ram man kommer i, indtil man når grænsen. derefter er ikke operativ systemet men de enkelte programmer der køre bedre/hurtigere.