Avatar billede silas Nybegynder
01. april 2000 - 12:55 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

firkanter(?!) i photshop

Jeg er skiftet fra psp til ps nu, (mest pga at hvis man siger til en at man bruger psp tror folk mn er total newbie :) men kan fandme ik finde ud af, hvordan man laver en firkant. Okay, man kan lave en selection, og farve den, men altså...og hvad hvis man vil lave en firkant kun af fire streger?!
desuden, hvis i har nogle fede tips & tricks sider er det meget velkomment :)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
01. april 2000 - 13:20 #1
Du kan konstruere en firkant på mange måder i photoshop.

jeg formoder den type du taler om er selve omridset af en firkant. det kan du gøre ved at lave en selection og så "stroke" den (edit -> stroke..)

på den måde ligger du et omrids på din selection.

du kan osse ved hjælp af "Line" værktøjet tegne fire streger der hænger sammen som en firkant. det er det værktøj det ligner en streg på værktøjspaletten.

for tips og tricks

www.designsbymark.com
www.andyart.com

/hygge fra Oscar
Avatar billede silas Nybegynder
01. april 2000 - 13:25 #2
jeg prøver med stroke tingen...

det sys jeg sgu er lidt til grin, at man ik kan det i psp...
Avatar billede stroehm Nybegynder
01. april 2000 - 13:26 #3
eller i andre tilfælde kan man bruge :
>Select>modify>border
for at 'Selecte' en tom 'outline' til hvad man nu ville med den.
Avatar billede silas Nybegynder
01. april 2000 - 13:26 #4
ps mener jeg selvfølgelig...
Avatar billede lazze Nybegynder
01. april 2000 - 13:26 #5
men  illustrator er sagen hvid du skal arbejde meget med former...Cut and paste!!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
01. april 2000 - 14:02 #6
silas, well, forskellen er at ps ikke er et desideret tegne program og derfor er det aldrig skab med sådanne tegne funktioner, folk har efterhånden vendet sig til at den generelle måde man skaber objekter på er vha af en selection, hvorfefter man vha af forskellige værktøjer ligger farve på fladen indenfor eller inden for selectionen, og det er rent faktisk ikke så dum en metode da den danner grundlag for en del retoucheringsmetoder. Så du kan lige så lære at bruge selection værktøjet, da det er en af de mest grundlæggende funktioner i photoshop :-), men kan du først tankeganden med at skabe objekter på den måde, så er du osse godt hjulpet i fremtiden. :-)

held og lykke!

Til stroehm kan jeg kun sige nej border værktøjet kan helt klart ikke anbefales da den laver en fade (feather) hvis man vælger mere end en 1 pixels border. :-)

Et lille trick til at lave omrids på ting er at bruge layer effects. Prøv at sætte outerglow på et layer (som indeholder dit objekt) vælg derefter farven sort (eller hvilken farve man nu måtte ønske sig), blur = 1, intensity = 400-600 og vupti et dejligt omrids der ændre sig hvis man ændrer på layerets indhold !

/hygge fra Oscar
Avatar billede stroehm Nybegynder
01. april 2000 - 15:28 #7
>>osaka_san

Det kunne jo være at man ville andet end at tegne en 'stroke' som outline,
feks. kunne man fyre et filter af i sin selection og på den måde skabe noget andet end en streg, eller et glow.

;)

Mulighederne er jo mange.

Man kunne også prøve Fireworks #3, som efter min mening er bedre end imageready, har de fede funktioner fra illustrator og PSP, og kan en del editering/retouche af pixels og æder PS plug ins og filtre, eksportere og impotere stort set alt, og bedre end de fleste programmer.

Til sølle 1900.-

If you havent seen em all !
Avatar billede osaka_san Nybegynder
01. april 2000 - 15:36 #8
stroehm> well det nytter jo stadigvæk ikke at fyre et filter af i en border selection, da det er selve selectionen der er feathered :-) resultatet vil blive det samme, nemlig en gradient kant uden skarpe hjørner ! :-)

Derimod hvis man stroker i et nyt layer kan man vælge omridset som selection og fylde den selection med hvad man nu end måtte ønske sig :-)

/Oscar
Avatar billede prodic Mester
01. april 2000 - 16:17 #9
Du bad om lidt tips/tricks sider :

http://www.savvy.net/photoshop.htm

http://www.stewartstudio.com/

http://www.eyeball-design.com/index3.htm

http://www.screaming-art.com/

http://www.bugtown.com/

http://www.aqa-d.se/

http://development.alpha-project.net/tutorials.html
Den sidste fandt jeg lige, den er for sej.

Bugtown, er nok bedre kendt som ozones.com. Men det er den samme mand der står bag. Kig på hans Hands-on tut. Der er nogle fede lightning tips.

Mon der på en af dem her ikke skulle være lidt information om hvordan man laver en firkant?
Avatar billede prodic Mester
12. april 2000 - 16:42 #10
Osaka : Mener du at en selection er feathered?

Silas : Hvad med bare at lave en selection fylde den og contracte din selection, så har du en firkant med din pixelbredde som du har valgt af contracte med!

Eller har du fundet ud af det?

</Prodic>
Avatar billede osaka_san Nybegynder
12. april 2000 - 18:02 #11
Prodic> nope ikke som generelt, men den selection der fremkommer ved at vælge border, som Stroehm foreslår. Prøv selv

">Select>modify>border
for at 'Selecte' en tom 'outline'"

:-) hygge fra Oscar
Avatar billede prodic Mester
13. april 2000 - 14:10 #12
Var da lige ved at være nervøs for at alle selections var feathered! For så ville jeg gerne vide hvilken version du har af PS. Sådan er det nemlig ikke i min. Men ja du har ret med border og feather.
Avatar billede zanuf Nybegynder
25. april 2000 - 10:59 #13
Hej Silas.
Siden er godt nok ikke opdateret et godt stykke tid, men prøv photoshopping.dk

Alle de værktøjer du har brug for ligger i toolpaletten....holder du ALT nede når du venstre-clicker kommer der nye værktøjer frem...du kan selvfølgelig også bare HOLDE venstre knap nede hvis du vil se hvad der skjuler sig under et værktøj!