Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 18:22 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvad ska experten bruges til??????

Jeg har lige et spørgsmål som er ALT ANDET end IT relateret.
og efter som jeg har set folk her på experten der er blevet sure over de mest barnlige ting.
Så bare for at være på den sikre side vil jeg lige spørge alle jer der bruger experten, HVAD er det iorden at bruge den til og vigtisk af alt hvad må den IKKE bruges til.

Takker på forhånd :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. december 2001 - 18:24 #1
\'E\' må selvfølhelig ikke bruges til noget der er i uoverensstemmelse med nogen lov.
Avatar billede maxium Novice
08. december 2001 - 18:25 #2
du må spårge om spil osv hvis at du setter det under generel fri debat men ikke nogle ulovlige tilg som warez osv
Avatar billede invisibleman Nybegynder
08. december 2001 - 18:25 #3
Det eneste du ikke skal spørge om er hvad som helst der er ulovligt. Herunder Warez, serial numre, cd-keys, cracks osv.

Jeg har før spurgt om hvordan man lavede Spaghetti Bolognese, hvor høj musik en kat kan tåle og andre spørgsmål der har haf INGENTING med IT at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2001 - 18:25 #4
den må ikk bruges til warez mp3 børnoporno og andre lovbrud - men ellers må den vel bruges til alt - alt hvad der ikke er en speciel kategori til skal dog smides i fri debat
Avatar billede darkside Nybegynder
08. december 2001 - 18:25 #5
1. Eksperten.dk er et IT Forum, som bruges til IT spørgsmål, lige pånær gruppen fri debat der må bruges til alt, pånær warez og andet l... :)
2. Eksperten må ikke bruges til warez, mp3 og andre ulovlige ting..

læs http://www.eksperten.dk/info_regler.phtml
Avatar billede dablos Nybegynder
08. december 2001 - 18:30 #6
Hvis MAn har et meget stort IT-problem så kan man få svar på det her
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 18:36 #7
Ja okay....
så udfra det jeg kan se her skulle jeg være uden for fare. mit spm er nemlig om noget så uskyldigt som kæledyr.....
Avatar billede invisibleman Nybegynder
08. december 2001 - 18:39 #8
mouse: hæ hæ, spørg du bare løs :-)
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. december 2001 - 18:48 #9
Eksperten må tilsyneladende ikke bruges til at give for mange point skyndt du selv har tjent dem. Der burde udarbejdes en detaljeret point-givnings-liste så man har nogle retningslinier at gå efter.

Til de knaldhjerner der ynder at bruge linket :

http://rush.dk/for_mange_point.php

må jeg gøre opmærksom på at der er et felt hvor man frit kan skrive det antal point man vil gi\' !! Dog mener jeg selv at der skal være rimelighed i det. Men hvornår er et spm svært? Det er jo fuldstændig individuelt. Der kan være spm man ikke selv kan svare på og som virker uoverskuelige og derfor sætter man pointsne højt. Andre vil måske med lethed kunne svare på spørgsmålet, og sådan vil det altid være. Derfor vil der også altid være en skæv pointdeling da brugerne har hvert sit niveau!!!

http://www.eksperten.dk/spm/144091
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 18:52 #10
okay så er den oprettet

http://www.eksperten.dk/spm/144103
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 19:53 #11
lawyer -> Jeg kan kun gi dig fuldstendig ret men jeg er ikke helt med på hvor du vil hen...

Gir jeg da for lidt point??? :(
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. december 2001 - 20:01 #12
mouse> se mit link :

http://www.eksperten.dk/spm/144091

Der er nogen der siger man giver for mange point.. men hvis vedkommende ikke selv kan svare er pointsne vel fastsat rigtigt :))

Der hvor jeg vil hen...

Hvis man skriger FOR MANGE POINT, er det vel i det mindste fordi man kan svare... fordi spørgsmålet må jo være for let ik?

Og hvad er FOR MANGE POINT ????

Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 20:15 #13
aaaahhh NU er jeg med.......nummerne på spm lignede hinande til forveksling så jeg trode det var mig du hentyde til *GG*

hvad dit syns pungt angår gir jeg dig HELT ret.
for at sige det kort DINE point DIG der vælger hvad du vil med dem.....

Avatar billede bentn Nybegynder
08. december 2001 - 20:34 #14
Kedeligt at der er et point system, da  der bruges al for meget tid på at diskutere det og det skaber tit en ond stemning, - og mange gange for folk svar på det de spør\' om, men de vender ikke tilbage og afgiver point. - Det stresser at give svar da men skal være hurtig på tasterne, med at komme først. Forumet skulle bare være et sted hvor folk hjalp hinanden uden at bruge tid og kræfter om et point-system.
Avatar billede lawyer Nybegynder
08. december 2001 - 20:40 #15
bentn> Dertil er jeg slet ikke uenig. Vores point er endda totalt værdiløse selvom nogle påstår noget andet, og derfor er det irreterende at man gang på gang bliver irettesat af inkompetente idioter der tror de render rundt med den store Karnov-point-givnings-lovbog. Derfor kom min harme ud i dette spm. hvilket jeg måske nu bekllager. Kan bare ikke forstå hvor tdaugaard/invisebleman vil hen!!!!! Han er en hykler!!!

Undskyld mit sprog....
Avatar billede prodic Mester
08. december 2001 - 20:54 #16
Lawyer->Den generelle utilfredshed med de høje pointsummer udmynder sig i, at der fra starten er fastsat en standard(15/30/60) for hvor mange point et korrekt svar er værd.

En spørger burde derfor vælge imellem de 3 fastsatte værdier når man opretter et spørgsmål.
Og det er helt og holdent spørgerens vurdering af hvor mange point han spørgsmål er værd. Så længe, at det holder sig inden for de grænser der engang er fastsat.

Pointene er direkte set værdiløse - de kan dog inddirekte afspejle hvorvidt en person har en vis kompetence indenfor et eller andet felt.
Og af den grund er der lavet en Top-liste der viser de 10 mest \"kompetente\" personer i netop den kategori.
Og her kommer de høje pointsummer så ind i billedet - de kan give et forkert billed af en person. F.eks et spørgsmål til 3000 point kan give en person en placering på en af kategori top-listerne uden at den person nødvendigvis har nogen viden omkring netop den kategori\'s emne.

Og så lige til sidst - pas på med at kalde folk for inkompetente idioter uden at have nogen specifik grund til det. Du kender trods alt ikke personen bag navnet og kan derfor ikke vurdere hvorvidt personen er inkompetent eller idiot.

Lang smøre - I know. Ville bare uddybe hvorfor folk klager over for høje pointsummer fra tid til anden.
En helt anden sag er, at Admins har udtalt af pointene er en persons \"ejendom\" og derfor kan bruge dem som man lyster. Dog står der i den generelle vejledning at de skal bruges med fornuft(hvilket folk tit glemmer)
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 21:49 #17
Personligt er jeg BEDØVENDE LIGEGLAD med point! det eneste jeg skal bruge point til er at kunne stille FLERE spm.
Jeg er her KUN for at få løst mine problemer (og når jeg lige har lidt tid så se om der er andre jeg selv kan hjælpe)

Men Experten kan jeg ikke bruge fuldt ud.
for her den sidste stykke tid er jeg begyndt med at lære Linux og har derfor naturligvis en MASSE spm men kun dem der ligger på føre pladsen har point nok til at få svar på dem alle

Jeg skal da ærligt indrømme at det er fristne at lave en hel HÆR af users for at kunne spørge om alt det jeg er i tvivl om!!!!!!
Avatar billede prodic Mester
08. december 2001 - 22:26 #18
Mouse->Så er du jo i bund og grund heller ikke \"bedøvende ligeglad\" - du vil jo gerne have mange flere.
Og det kan du få ved, at svare på andres spørgsmål. Hvilket netop er hensigten med E.
Hjælp til selvhjælp.

:-)
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 22:33 #19
I know :)

men det jeg siger er at jeg er ligeglad med POINT jeg er ikke ligeglad med at få svar på mine spm.

og for en newbie er det ret svært at bruge E efter hensigten da han har mange spm men praktisk talt ikke kan nå at komme med svar.
der vil altid være Mindst et par 100 der kan svare langt mere bedre og hurtigere end han kan...
Avatar billede prodic Mester
08. december 2001 - 23:25 #20
Mouse->Der er altid nogle kategorier hvor man kan score nogle \"billige\" point og hvor man nødvendigvis ikke behøver at være hurtigst.

og med 300 som startsum i point, så har man da til 10-20 spørgsmål - det burde give en person en chance for at få samlet lidt ekstra sammen inden man løber tør.
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
08. december 2001 - 23:35 #21
tjaaa... på den anden side er 10-20 spm LANGT FRA nok til at fordybe sig i linux
Avatar billede prodic Mester
08. december 2001 - 23:37 #22
Mouse->Korrekt - men man kan jo også bruge andre løsningsmuligheder end netop Eksperten.dk
Og så have E. som en slags back-up løsning :-)
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
09. december 2001 - 00:07 #23
det er faktisk en god ide..... det er nu også lidt a-la- det jeg gør.
slapper helt af med linux. og imellem tiden har der accumuleret sig nogle point jeg kan bruge til at spørge for :)
svare da også på spm af og til men det er lidt demoraliserende at de aldrig bliver accepteret
Avatar billede lawyer Nybegynder
09. december 2001 - 08:06 #24
Prodic> Hvordan synes du selv den standard har det mht. (15/30/60) ???

Og inden du spiller alt for hellig så kig på dit eget spm. http://www.eksperten.dk/spm/28390 !!!
Det spørgsmål er da ikke en pind mere tidskrævende end hvor jeg i http://www.eksperten.dk/spm/144091  vil give 100 for en komplet Fransk UseNet liste. Jeg giver altså for mange point og det gør du ikke????? Så ergo må jeg ikke have tildelt alt for mange point som tdaugaard siger, og den eneste \"ulovlighed\" der er fundet sted er altså at tdaugaard spammer mit spørgsmål!!!! hykleri i must say!
Avatar billede lawyer Nybegynder
09. december 2001 - 08:31 #25
Prodic...

et udklip fra dit spm http://www.eksperten.dk/spm/28394 understreger jo præcis det jeg sagde i dette spm 08/12 2001 18:48:48

Kommentar fra prodic 22/10 2000 19:09:43
nu er det afprøvet...og det virker. Så der kommer lige 100 point i din retning kvanque. Det var jo meget nemmere end jeg lige regnede med.

Kommentar fra kvanque 23/10 2000 22:20:40
Du kan tit løse et problem meget let. når bare man ved hvordan.

Prodic: I princippet er jeg ikke uenig med dig, for jeg synes også der skal være rimelighed til mht point hvis de skal virke. Jeg vil dog sige at der har udviklet sig en ny standard herunder hvilket da er helt fint, og den kan jeg overhovedet ikke se jeg har omgået!!!
Avatar billede prodic Mester
09. december 2001 - 12:32 #26
Lawyer->Nu er jeg ked af at sige det, men kender du ordet udvikling??
For det er netop inden for det sidste ½ år gået i den retning, at folk kaster 100+ point ind i et nogenlunde let spørgsmål. Før i tiden(som i spm. 28380 - som ved gud er længe siden) var tendensen en anden. Der blev standarderne overholdt nogenlunde - dog var der i hastesager fra tid til anden \"mange\" point til en løsning.
Og i den forbindelse skal jeg vel nævne, at mit eget spørgsmål var en hastesag.

Laywer->I dit eget spørgsmål (spm. 144091) kan jeg for så vidt heller ikke se noget galt. Du kunne for den sags skyld have oprettet enkelte spørgsmål og belønnet dem med de fastsatte standardpoint. Og det er vel næsten hvad du gør - dog bruger du 100 point hvilket kan virke af meget.

Lawyer->Nu jeg var inde på det - det med de gamle dage. Der er en stor forskel på nu og tidligere. Jeg har da selv smidt 250 point efter en vurdering, og har da også gladeligt taget imod MANGE point.
Jeg har faktisk og selv villet give point tilbage igen til spørgeren, og er deri blevet påmindet om admins holdning til de mange point. Og med deres holdning så er der ingen grund til at brokke sig.
Men de laver nok om på reglerne når den nye version kommer af Eksperten.dk

Og til sidst - du skal ikke se os som uenige. Jeg ville bare uddybe, hvorfor nogle folk brokker sig så du havde en ide om hvorfor det sker.

Skal vi snart slutte? - vi kan jo blive ved længe og er overordnet set enige.
Avatar billede lawyer Nybegynder
09. december 2001 - 13:00 #27
prodic> Ja vi slutter, som du siger er vi ikke overordnet uenige...

Kan du ikke fortælle lidt om hvad den nye eksperten skal bestå af, hvis du ved det...det lyder spændende og i særdeleshed tiltrængt :)
Avatar billede prodic Mester
09. december 2001 - 13:05 #28
Lawyer->Kender kun lidt til det. Det bliver noget med øgede muligheder for brugerne samt nye features - men kun hvis man betaler en smule penge.
Hvis man ikke gør - så vil alt være som normalt.

Men mon ikke den beskedne sum det kommer til at koste er værd at betale.
Og ja - lad os da håbe at de har gennemtænkt de forskellige situationer, så vi kan undgå at folk \"skændes\" og bruger tiden på at svare på andres spørgsmål.
:)