Avatar billede morten_b Nybegynder
28. marts 2000 - 23:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opstartsproblem

Jeg har et problem, der minder en del om "bjol"s problem. Jeg skiftede for et stykke tid siden, min gamle 1,3 GB Fireball harddisk ud med en ny IBM 34 GXP 20,5 GB. Den nye harddisk blev sat til at være primær og i starten var der ingen problemer.
Ca. 14 dage senere spillede jeg netværk hos nogle venner og da begyndte Windows 98 at have svært ved at starte op. Den gik simpelthen i stå nogle gange. Langsomt blev det værre og værre og den kan nu overhovedet ikke starte!
Følgende HAR jeg prøvet:
- Formatteret og reinstalleret (mange gange)
- Oprette nye partitioner (er delt i 4 GB C-drev og 16 GB D-drev)
- Flashet Bios
- Kørt diverse testprogrammer (enten i Dos eller ved hjælp af andre computere)
- Slået UltraDMA/66 fra ved hjælp af program fra IBM.
- Installeret UltraDMA/33-drivere til motherboard.

...de to sidste ting skyldes at mit Motherboard (Epox-GVP3E) er af ældre dato og derfor ikke understøtter UltraDMA/66.

Jeg kan simpelthen ikke finde på mere at gøre...er der nogen af jer der kan komme med et forslag???
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2000 - 23:42 #1
Virus angreb!
Har du prøvet din gamle disk igen.
Det er et gevaldig spring fra 1,3 GB til 20,5 GB. Hvis det så til og med er en IBM computer du har så undre det mig ikke. En maskine med en standart disk af den størelse til at starte med er ikke sat op til så stor en disk. Max ved ibm maskiner er omkring 6,5 GB.
Avatar billede nopper Praktikant
29. marts 2000 - 06:04 #2
Det er din gamle harddisk, der sløver systemet. Jeg har det samme med en 1,2GB,den har jeg helt taget ud,så hvis du har den gamle som slave, har du problemet der.
Avatar billede gozar Nybegynder
29. marts 2000 - 09:14 #3
Prøv at sætte din 20 GB harddisk til primær, og et cdrom drev til sekundeær på den primær controler. sæt den 1,3 Gb til primær og evt andet cdrom drev til sekundær på den sekundær controler. Hvis din(e) cd-rom drev(e) ikke bliver listet når du booter computeren op, så prøv at fortsætte aligevel. Det kan være de virker..
Avatar billede morten_b Nybegynder
29. marts 2000 - 20:01 #4
Min gamle 1,3 GB er IKKE problemet! Den ligger i min reol - 2 meter fra computeren! Som sekundær harddisk har jeg nyere Fireball på 6,4 GB som har kørt fuldstændig fejlfrit i mange år!
Virus-problem kan det heller ikke være - computeren er flere gange blevet testet igennem af 3 forskellige virusprogrammer bl.a. McAfee og Norton Antivirus. Min computer er IKKE en IBM - det er en "selvsamlet" computer bestående af:
Epox GVP3E motherboard
AMD K6-2 300 Mhz CPU
2 stk. harddisk: Quantum Fireball 6,4 GB & IBM 34GXP 20,5 GB
40x Delta CD-rom
Creative Savage4 32MB grafikkort
Soundblaster Live! Value lydkort

...og den fungerede perfekt før den nye harddisk kom i...
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2000 - 21:25 #5
Jeg tror den nye harddisk enten skal retur til forhandleren, eller også skal du prøve og teste den i en anden maskine. Der må være et eller andet galt med den. Eller kan der være en svift, som ikke sidder helt som den skal?
Avatar billede silverwolf Nybegynder
30. marts 2000 - 00:02 #6
Hehe, Nu kan jeg ikke lade være med at fortælle om min lille GXP14 14.4 GB HD :))))

Det kan godt være HDen har taget skade af at blive flyttet... Jeg har oplevet 2 gange at jeg har mistet alt på min computer. Pga. Ultra DMA 66 controller... Fordi min ven og jeg, Vi skulle sætte min HD i hans maskine, han har så en GXP34 27.7 GB... Men ligesåsnart min kom i hans system brokkede den sig totalt!!!... Noget være lort.. Alle mine data gik tabt osv osv...

Det jeg vil frem til er at du måske skal sætte den ned på Den primarye på Bundkortet.. Og lade den stå der alene, og smide dine cdrom drev over på der... Det kunne hjælpe Og HUSK for gudsskyld at have den der SMARTHELP på inde i Biosen eller hvad den nu heder.. Kig lige hele din bios igemmen for HD opsætning.. .og check om det virker.. OG brug dov ikke en IBM begrændsning til at låse HDen ned... Få det program til at sige at den skal køre UDMA66 Igen :)... Og vis du endelig skal habe det fra, så skal du slå det fra på dit Ultra DMA 66 controller... :)... Og vis det ikke fugnere... Så smut ind på ZDNet.. Og hent en HD benchmark.. Check hvad fanden den så viser.. og sammenlign det med dem fra IBM... Så du kan se HD forskellen... Og vis det så ik virker eller ikke passer.. Så tag den langsomt ud.. Og se om du har slået nogle af tingende af på HDen... Jeg gjorde det på min engang, da jeg skulle have min HD ind.. Ups... Så fik jeg slået det kabel af til Motoren. UPS! :))) hehe, men kendte en god ven der havde en lodekoble og 4 ledninger.. så var det ordnet...hehehe...
Men vis det hele ikke virker.. Så send den til reparation... Og sig at dbare begynte at gøre sådan efter du havde slukket den om aften...

Mvh SilverWolf®
Avatar billede morten_b Nybegynder
31. marts 2000 - 12:40 #7
Noget tyder på at jeg må alliere mig med en der har en computer, og så prøve at sætte harddisken i denne for at se om den overhovedet virker... Jeg har lidt svært ved bare at returnere den, fordi alle jeg har snakket med siger at det ikke er harddisken der er noget galt med, men et kombabilitets-problem fordi mit motherboard ikke er det nyeste...
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2000 - 12:55 #8
Sådan noget bør forhandleren have  rimelig tjek på vil jeg mene.
Avatar billede gozar Nybegynder
31. marts 2000 - 22:02 #9
Kan du autodeteckte din 20 Gb hd inde i bios??
Avatar billede morten_b Nybegynder
04. april 2000 - 15:05 #10
Nyeste update:
Jeg har nu prøvet at sætte et andet motherboard i min computer. Nemlig et American Megatrends og en K6-2 400 Mhz CPU. Resultat: Nøjagtig det samme - går i stå ved opstarten af Windows - der er ingen problemer med at få den til at detekte harddisken. Alle de tests jeg har kørt af harddisken siger at den ikke fejler noget - inklusive IBM's egen test!
Avatar billede gozar Nybegynder
05. april 2000 - 09:09 #11
Hvor lang tid lader du computeren stå, før du opgiver og genstarter eller slukker computeren??

Jeg har før oplevet at det tog mellem 1-4 min før computeren begynte at insæle styresystemet!!

Løsningen var at flytte rundt på hd og cdrom!!

Sidder jumberne rigtigt på harddisken/Cdrom??
Avatar billede morten_b Nybegynder
05. april 2000 - 14:04 #12
Jumperne sidder korrekt - jeg HAR prøvet at flytte rundt - da jeg satte andet motherboard i, OG jeg har ladet computeren stå i over en time!
Avatar billede pejtiry Nybegynder
09. april 2000 - 11:45 #13
Hvem er prododucent af chipsettet (på bundkortet) er det VIA? Jeg har lige afleveret en harddisk IBM 20,5 til reperation, den stod totalt af. Forskellige bundkort kan godt bruge samme chipset og min k6-2 300 kører på et VIA chipset. Prøv at kigge i kontrolpanel/system og se om du har VIA busmaster driver til harddisken, for så er chipsettet nok fra VIA, busmasteren er incompatibel med min nye brænder Plextor 32/8/4, jeg kan ikke sige om det var den der fik IBM'n til at stå af, men Plextoren kom først til at køre korrekt da jeg installerede National Semikonduktors driver i stedet, for brændere er det et kendt problem i forhold til bl.a. VIA
Avatar billede morten_b Nybegynder
09. maj 2000 - 14:05 #14
Spørgsmål lukket