Avatar billede redbaron Nybegynder
03. december 2001 - 22:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

vpn

Mit problem er:
Et netværk i Køge forbindes via ADSL, VPN (gretunnel)til netværk i Kbh. Begge steder er der placeret cisco 1602 router. Internetforbindelse (proaccess fra tdc) i Kbh. bruges af begge lokationer. Kort fortalt er problemet, at pc\'erne på de to netværk ikke kan se hinanden. Styresystemet er win95/98. Der kan pinges mellem netværkene.
redbaron
Avatar billede svindler Nybegynder
04. december 2001 - 09:46 #1
Bruger I WINS-servere?
Kan I ping\'e på ip-nummeret og/eller ip-navn?
Kan du lave en \"net use x: \\\\server-ipnummer\\share\"?
(Du er godt klar over, at gre ikke krypterer trafikken?)
Avatar billede redbaron Nybegynder
04. december 2001 - 10:14 #2
Tak svindler
Vi kører kun netværket på 95/98 og kan vel så ikke køre WINS?
Vi kan pinge alle pc\'ere på begge net.
Net use kender jeg ikke, men tror jeg kan finde ud af den ud fra dit svar.
Mener du der er problemer med gre, jeg troede den var lukket (og det tror jeg også tdc tror)?
Avatar billede svindler Nybegynder
04. december 2001 - 13:11 #3
WINS er kun til NT og højere. Du kan lave noget lignende, hvis du roder med browse master funktionen i 95/98 og sørger for at alle bruger den samme browse master, som så til gengæld skal være tændt hele tiden. Led efter andre spørgsmål her på eksperten eller kig i MS knowledgebase. Det er udenfor mit kompetanceområde.
Mit ping spørgsmål var to-delt:
Kan du pinge ip-nummer (192.168.x.x)?
Kan du pinge maskinnavn (PC-A, PC-B og lign)?

Der er ikke nødvendigvis problemer med gre, men hvis du har en forventning om, at trafikken ikke kan aflyttes undervejs mellem de to routere, tager du fejl. I praksis vil det kun være TDC (og evt hackere, der har hacket TDC), der kan aflytte trafikken, når begge routere sidder på TDCs netværk.
Avatar billede redbaron Nybegynder
04. december 2001 - 19:53 #4
Jeg kan pinge IP-nummer, men ikke maskinnavn.
Jeg er blevet anbefalet at lægge en tekstfil med navnet \"hosts\" og indholdet \"host pc1\" (som er navnet på vores server) i windows, men det virker ikke.
Avatar billede tscholz Nybegynder
05. december 2001 - 03:07 #5
Problemet er højst sansynligt at de to routere ikke sender broadcast trafik mellem hinanden. Windows bruger broadcast adressen til at fortælle at de findes. Umiddelbart ville en WINS server kunne løse dette. Ellers kan jeg kun se, som du selv skriver, en hosts fil på hver enkelt computer. Er bare lidt besværligt, da den skal jo skal manuelt opdateres på hver enkelt maskine.
lav en fil som hedder hosts (intet efter .), og lav en linie for hver host som denne:

ip-adresse  hostname
Avatar billede svindler Nybegynder
07. december 2001 - 23:35 #6
For at få Windows networking til at fungere er det mere givende at fokusere på lmhosts end hosts.
Led efter lmhosts.sam på en maskine, ret den til og omdøb eller kopiér den til lmhosts (uden noget efternavn. Dobbeltcheck lige, at du ikke kommer til at gemme den som lmhosts.txt; en almindelig fejl.
Når du har lavet et eksemplar af lmhosts, kan du teste den på den maskine. Hvis det virker, kan du enten kopiere den fil til alle maskinerne eller fokusere på browse master funktionen, som tidligere nævnt.
Som du vil kunne se i lmhosts.sam, er det også muligt at lave en næsten tom lmhosts, der kun henviser til en fælles lmhosts, som kan lægges på en maskine, der altid er tændt.
Avatar billede redbaron Nybegynder
10. december 2001 - 22:29 #7
Tak svindler (jeg ved godt jeg er amatør)
Har jeg forstået dit svar rigtigt?
Jeg har lagt en lmhosts.dat (192.168.1.11 pc1), som er adressen på vores server, i windows. Skal jeg også tilrette en lmhosts på serveren der skal modtage logon?
Det jeg har gjort indtil nu virker ikke. Jeg kan fortsat pinge IP-adressen fra en pc i Køge til serveren i Kbh., hvilket vel må indikere, at forbindelsen er iorden?
Avatar billede svindler Nybegynder
11. december 2001 - 09:22 #8
lmhosts må IKKE have noget \"efternavn\".
Det er normalt ikke nødvendigt at lave en lmhosts på serveren.
Du kan evt teste om din vpn tillader netbios-trafik ved at skrive \"telnet pc1 139\". Når du har skrevet det, går du hen i en anden dosprompt og skriver \"netstat -n\". Hvis der er en linie, hvor der står noget i stil med \"din-ip:xxxx 192.168.1.11:139 ESTABLISHED\", er vpn\'en ok.
Avatar billede redbaron Nybegynder
11. december 2001 - 21:54 #9
hej svindler
du lever ikke helt op til dit navn.
jeg har fulgt dine anvisninger og alt virker nu perfekt. mit problem var åbenbart at filen fik efternavn blot jeg sendte den via e-mail til køge, så jeg fik en kollega her til selv at lave filen, det hjalp.
du skal have mange tak, det var virkelig en stor hjælp.