Avatar billede detail Nybegynder
03. december 2001 - 18:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

raster effekt

Hvordan lægger jeg en raster-effekt på et billede ?

Jeg har et foto som skal ligne et lærred .

Kan jeg selv designe raster ?

hvordan laver jeg en glaskugle, som er overbetrukket med et billede ?
Avatar billede prodic Mester
03. december 2001 - 18:35 #1
Tænker du på hen af en \"avis\"-effekt?
Avatar billede callesen Praktikant
03. december 2001 - 18:40 #2
Hvilket program?
Avatar billede m-lab Nybegynder
03. december 2001 - 19:22 #3
1: Photoshop: filter->sketch->halftone pattern
(kopier laget til et nyt lag. Halftone laver sort/hvis effekt. Brug overlay eller anden blend-mode på laget til du får den effekt du ønsker)

2: Photoshop: Filter->texture-texturizer vælg canvas som texture (giver lærredseffekt)

3: I princippet ja. Det handler om repeated patterns og displacement maps som kan give disse effekter.
Avatar billede artandcrafts Nybegynder
04. december 2001 - 00:01 #4
kan man slå en raster i et billede, så man derved bruger mindre farve?
Avatar billede Himbear Nybegynder
04. december 2001 - 08:24 #5
artandcrafts  ->  ? bruger mindre farve ... prøv at forklare det!
Avatar billede peterkopi Nybegynder
04. december 2001 - 19:22 #6
Hvis det er lærredsstrukturen du er ude efter, har m-lab ret.
Glaskuglen? Har set en tutorial på det i min PhotoPaint-bog, men det hjælper jo ikke dig.

I gamle dage \"slog\" man rastre i billederne, og der er vel en teoretisk besparelse på farven ved trykning men den er mikroskopisk lille.
Avatar billede artandcrafts Nybegynder
04. december 2001 - 23:48 #7
en raster bruges bla til at spare på feks sort farve i en trykproces
Avatar billede artandcrafts Nybegynder
04. december 2001 - 23:49 #8
tak for kommentarerne
Avatar billede peterkopi Nybegynder
05. december 2001 - 00:52 #9
> artandcrafts:
Undskyld, men rastre har ikke en skid med besparelser at gøre!

Rastrene gør det muligt, at et billede overhovedet kan gengives med mellemtoner (forskellige grå nuancer) så man kan se, hvad billedet forestiller. Hvis man ikke kunne rastre fx et foto ville det se ud, som når man tager en fotokopi af et sort/hvid- eller farvebillede.
Det eneste du kan spare på er intensiteten i billedet, hvilket i en enkel forklaring fx kunne svare til at lade en outline i en stregtegning være tyndere.
Men siden du ikke hos nogen trykkerier får det billigere ved at lade en farve udgøre en mindre %-del af det påtrykte areal, er det kun aktuelt i tilfælde, hvor fx papirkvaliteten ikke kan bære den normale byrde af 1 eller flere farver.

Ved almindelig off- eller heatset-trykning betaler du pr. farve uanset dækningsgraden. Ring og spørg et trykkeri!
Avatar billede detail Nybegynder
03. juni 2003 - 08:29 #10
luk forum