Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 16:46 Der er 53 kommentarer og
1 løsning

mangler hjælp til photoshop

hejsa Eksperter:)
jeg har et problem med photoshop. og det er:
jeg har 3 billeder som jeg gerne vil have flettet(så de danner et stort billeder) sammen ved siden af hinanden, såldes at de nærmest fader sammen.

desuden vil jeg gerne havde rundet kanterne lidt, så de 4 kanter ikke er så skarpe.

hvordan gør jeg det

mvh Mads
Avatar billede egede Nybegynder
02. december 2001 - 16:50 #1
1. brug ctrl+a dernæst ctrl+v og til sidst ctrl+v :-)
2. Lav en cirkel med markeringsværktøjet, lav dernæst en firkant henover den del af billedet du vil bibeholde, inverter og slet. Det er længe siden jeg har brugt PS, og jeg har aldrig været en haj til det, så sig til hvis du overhovedet ikke forstår mig... Jeg kan nemlig ikke lige huske navnene på funktioner og redskaber...
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 16:50 #2
Tag et kig på http://www.prodic.dk

Der kan du se hvordan du fader imellem billeder...
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 16:52 #3
leg lidt med Select->All og feather så har du mulighed for at runde kanterne lidt. Når du har indstillet din feather-værdi kan du slette/delete og se effekten.

Det med at flette billeder sammen kan du se grund-princippet i på www.prodic.dk ->Tutorials ->2 billeder i 1.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 16:53 #4
under hvad på prodic ser du det?
jeg forstod desværre ikke meget af hvad du egede sagde:) ellers også forstår du ikke helt hvad jeg mener:)

mvh Mads
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 16:54 #5
ahhh ok jeg prøver lige:) thx
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 16:55 #6
Som selveste prodic beskrev :o)

Tutorials > 2 billeder i 1
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 16:59 #7
det er alletiders men det er ikke 2 billeder jeg skal have fadet helt ind i hinaden det er bare kanterne så der først er et normalt billeder der fader over i et andet normalt billede.
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 17:02 #8
Ehm. Jeg har ikke vildt styr på photoshop, men der er vel en funktion der hedder gradient fill??

Prøv at jeg lidt med de gennemsigtige farver... tror det er sådan du klarer det :o)
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 17:03 #9
Madskr->Du skal have dine 3 billeder i hvert sit layer og bruge feather som du finder under select.
Det vil være den nemmeste løsning for dig umiddelbart.

Prøv det.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:04 #10
ok mange tak:)
jeg prøver lige

mvh Mads
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 17:04 #11
Gennemsigtige farver..? :oD Tror jeg fik et glas for meget igår...
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:07 #12
der er bare et lille problem...:)
jeg skal jo have sat de 3 billeder op ved siden af hinaden i hver sit layer. de 3 billeder er taget fra 3 store billeder ved hjælp ag ctrl c/v
men når jeg så paster dem ind i mit nye billeder med hvid baggrund så kan jeg ikke sætte billederne hvor jeg vil..ikke rykke på dem?
hvad gør jeg?

mvh Mads
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 17:08 #13
Du skal vel sætte dem i et nyt layer?

Jeg er sgu ikke helt haj på området... :(
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:09 #14
jamen selv ikke det første jeg paster ind på det helt nye kan jeg rykke rundt på..
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 17:09 #15
Sorry, overså at du havde skrevet det, men så burde du da også kunne flytte på dem??
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 17:09 #16
madskr->Opret et nyt dokument med en gennemsigtig baggrund og farv så det første layer hvidt.
Derefter paster du dine billeder ind i hvert sit layer. Så kan du flytte på de 3 billeder ved at markere Move-værktøjet(V) - ret nemt.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:10 #17
hehe ja:) thx:)
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:12 #18
men noget jeg så ikke har styr på:) hvordan var det jeg fadede de 3 billeder sammen..i siderne så billederne er helt normal inde fra midten og så lidt ud?
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 17:14 #19
madskr->Prøv at forklare hvad du vil helt præcist - og gerne lidt grundigt så er det nemmere at give dig en præcis vejledning.

Men vælg dit ene billed ved at holde ctrl nede mens du klikker på layeret hvor billedet er.
Så får du en selection frem - så skal du bruge feather og derefter indstille en værdi. Når du har gjort det så trykker du på delete-knappen og så kan du se effekten.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:18 #20
ok en nærmere forklaring kommer her:)

jeg har 2 billeder, som er klippet(med ctrl c/v ud fra 2 større billeder.

disse 2 billeder skal være i forlængelse af hinanden så de danner et stort billeder.

men liger der hvor de 2 billeder rør hinaden der vil jeg nærmest gerne have at de fader sammen i hinaden. Således at overgangen fra det ene billeder til det andet ikke er så skarp.

håber det hjalp lidt:)

mvh Mads
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:19 #21
en lille tind til:)

det er altså ikke hele billedet der skal fades men kun lidt i den ene side..såldes at de 2 billeder nærmest bliver til et
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:24 #22
det er noget med at jeg skal bruge et eller andet mask halløj
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:26 #23
hør her folkens, jeg lærer det sgu aldrig.
men tak for hjælpen.

mvh Mads
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 17:27 #24
Hvis det kun skal være i den ene side så er det nemmest at bruge en layermask og en gradient - som jeg har beskrevet på www.prodic.dk

Du skal lave en selection og så lave en layermask hvori du bruger gradient værktøjet. Så får du en flydende overgang mellem de 2 billeder. Den flydende overgang kan du selv bestemme med dit gradient-værktøj.

Prøv det fra www.prodic.dk - det lyder som om det er det du skal bruge.
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 17:33 #25
Madskr->har du givet op???
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:48 #26
nejsgu:) men det var al for tæt på:)
deusden når jeg så endelig lærer det så er tilfredsstillensen meget større:)
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:49 #27
det der gradiant...det er jeg ikke med på..
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:54 #28
ahhhh det der med gradiant er der nu:) leger lige lidt videre:)
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 17:55 #29
Når du har lavet en Layer Mask så kan du bruge gradient-værktøjet til at bestemme hvor lang den udtynding skal være i dit billed - det bestemmes af hvor langt du trækker den gradient.

Prøv dig frem - det er faktisk ret nemt(når man lige finder fidussen)
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 17:58 #30
ok...men når jeg laver sådan en streg...så zoomer den nærmest et eller andet op i en eller anden farve:)

og jeg ved ikke lige hvordan jeg laver en layer mask. under layer er der noget der hedder add layer mask, men så kun noget der hedder reveal all og hide all...
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 18:01 #31
Mads->Brug knappen nede i Layer-paletten ude til højre når du skal lave din LayerMask.

Det øverste i dit sidste svar forstår jeg slet ikke.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:03 #32
heller ikke mig:) men når jeg trækker gradiant stregen så fader den ikke noget, selve billedet forsvinder og der dukker 2 farver op mod hinanden som der godt nok er fadet ind i hinanden
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 18:08 #33
Say what??

Altså når du har oprettet en layer mask til dit ene billed og trukket en gradient(sort/hvid) inde i dit billed - så skulle den meget gerne fade i billedet.

har du leget lidt med den tutorial jeg omtalte tidligere?
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:12 #34
jojo:) jeg leger med meget;)

jeg tror faktisk jeg har leget lidt for meget:)

men der skete lige noget nyt nu:)

men jeg kan stadig ikke finde ud af at lave den laver mask.

der er kun noget der hedder noveal mask eller hide mask under indsæt layer mask
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 18:15 #35
Bare vælg Reveal All - hvis du vil bruge den.

Det er nu nemmest at bruge den lille knap i Layer-paletten.

Når du så har valgt Reveal All så skal du lave en gradient der i...
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:18 #36
ok:) når jeg laver den gradint så er det som om at det er hele billedet på den ene side den fader, men det er jo kun der hvor de 2 billeder overlapper hinaden at jeg skal have fadet

godt at undervisningen i gym stadig fungerer øje mod øje og ikke fjernundervisning;)
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 18:21 #37
Madskr->Prøv at lege lidt med Layer Mask\'s og gradient - alt efter hvordan du laver dem kan du sagtens opnå dit ønskede resultat.

Det er det der i Gym. ville hedde hjemmearbejde.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:23 #38
naaaa jeg laver meget hjemmearbejde...og har ikke oplevet noget som dette her endnu:)
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:24 #39
jeg kan sagtens lave sådan at der hvor gradiant er der deler de 2 billeder..men de fader ikke ind i hinanden
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:28 #40
jeg ville gerne have at grænsen mellem de 2 billeder var usynlig.....
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:29 #41
sådan at den nærmest fader mere og mere...
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 18:33 #42
Leg lidt mere med det - for det kan godt lade sig gøre.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:35 #43
hehe....ok:) men jeg tror desværre ikke har vi begge taler om det samme:)

det er ikke 2 billeder der skal ligge ind over hinanden, det er 2 billeder der skal ligger ved siden af hinaden, soom om at du havde 2 fotos som du stødte op mod hianden, hvor der så dannes en skarp kant i siderne, denne skarpe kant skulle gerne fjernes så billederne i siderne fader over i hianden, såldes at selve billederne ikke fades men kun et lille stykke i siderne af dem...
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:38 #44
jeg har et eksempel......oppe i toppen af dette her billeder er der en masse billeder på rad og række. de er fadet sammen i siderne...så der er flydende overgang fra det ene billede til det andet

http://www.future-laser-systems.com/argonair.jpg
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 18:38 #45
Hvis jeg forstår dig korrekt, så skal du bare lave en kort gradient i billederne og lege lidt med placeringen af billederne.

Det burde være nok.
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 18:40 #46
Det billed du snakker om har en fast baggrund hvor de enkelte billeder er fadet ind i hinanden - ganske som jeg har vist i min tutorial.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 18:40 #47
også efter du har set det eksempel:)
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 19:22 #48
her til sidst:)

jeg har lagt et lille eksempel op:)
http://www.lasershow.subnet.dk/billeder.htm
de 3 billeder skulle gerne have en overgang imellem sig således at de fader ind i hinanden der hvor overgangen er....den er for skarp nu

mvh Mads
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 20:25 #49
Tag de 3 billeder - og behold dem i hvert sit layer.
Så tager du det første billed og laver en layermask på den, i den layermask skal du lave en kort gradient, så der kommer en kort fade.
Det skal du naturligvis gøre der hvor billedet skal fade over i det andet billed.

Det gentager du så også ved det sidste billed(til højre) hvor du bare skal lave den gradient modsat af første gang.

Så får du nogle bløde overgange mellem de 3 billeder.
Og så kan du senere flytte de enkelte billeder i forhold til hinanden, så det kommer til at virke som om overgangen sker mellem billederne.
Det vil ændre på størrelsen af det samlede billed - men det kan jo ændres.

Det er så præcist som det kan forklares - uden af lave det for dig.
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 20:37 #50
ok..jeg fik dog et resultat nogenlunde magen til det jeg ville have ved at bruge det der hedder feather
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 20:52 #51
Okay - så spørgsmålet kan lukkes nu eller hvad?
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 20:58 #52
jo helt sikkert, jeg skal da lige takke dig mange gange først:)

nu er det jo snart jul, så jeg tror jeg ønsker mig en bog om anvendelse af Photoshop:)

men mange gange tak for hjælpen.

mvh Mads
Avatar billede prodic Mester
02. december 2001 - 21:01 #53
Mads -> Det var da så lidt - held og lykke fremover med Photoshop.

Du ved hvor du altid kan spørge :-)
Avatar billede madskr Nybegynder
02. december 2001 - 21:08 #54
thx:) det er nu også meget sjovt at sidde og rode med det:)

forresten jeg har aldrig prøvet det før;)