Avatar billede madshenrik Nybegynder
30. november 2001 - 16:58 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Mindre netværk og adsl

Jeg skal til at lave et mindre netværk i en virksomhed. Med 5 maskiner og en adsl forbindelse. Nu er spørgsmålet så hvad kræver det i forbindelse med firewall, router / modem med deling af netforbindelsen. Hvorfor vælge det ene frem for det andet. Jeg vil meget gerne se nogle teoretiske links.

Mads
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
30. november 2001 - 17:55 #1
Hmm. Det kommer nok an på hver som er din ADSL udbyder. Jeg har selv et ADSL Pro@ccess fra TDC. Her kommer en router med, som har den interne adresse 192.168.1.1, den ydre kan jeg ikke huske og gider ikke slå det op. Routeren leverer ipadresser vha dhcp. Den første maskine på .6 og derefter. I routeren er der en 4 ports hub, man kan jo, sætte flere hubs på. Adresserne .2 til .5 har dedikerede opgaver feks. web, mx osv...

Det er dejligt nemt at sætte flere maskiner på. Default gateway sættes til .1 og dns\'en sættes til det der nu måtte stå på den stykke papir som følger med abonnementet.

Tadaa... mange maskiner på samme forbindelse.
Avatar billede wolsmann Nybegynder
01. december 2001 - 14:12 #2
Ja helt klart en Router hen til en switch og Pc´erne på switch´en anbefaldes.

Du kan også ha´ flere pc´er på nettet på samme tid igennem en switch og så igennem et modem.
Du skal bare have lige så mange dynamiske ip-adresser som der er pc´er.

Problemt med denne løsning er at Pc´erne har svært ved at finde hinanden (på LAN) da Windows så vil køre WINS i stedet for ip adresser.
(LAN = WINS og internet = ip-adresser)
men jeg siger ikke det ikke virker.

Men hvis det skal virke godt både på LAN og WAN skal der en fast ip adresse på hver pc.
Enten ved at sætte en Router mellem modem og switch´en.
Eller at sætte 2 netvækerskort i alle pc´erne, det ene kort med ikke fast ip (til internet) og det andet kort med fast ip (til lokalnet).
Og det må ikke være 2 netkort med samme chipset i samme pc, det kan Windows ikke styer.
Avatar billede madshenrik Nybegynder
01. december 2001 - 20:14 #3
Hvad med at lade en server styre internetdelingen istedet og slippe for det bøvl, altså en server med to netværkskort. Og hvad er ideen i modem frem for router eller router frem for modem.

Mads
Avatar billede wolsmann Nybegynder
02. december 2001 - 14:00 #4
madshenrik >> Du godt lave en server med internetdeling, men så køre pc´erne også WINS.

ideen med router frem for modem er at du kan ha´ en fast ip på dine pc´er og ikke køre WINS.
Avatar billede madshenrik Nybegynder
02. december 2001 - 19:47 #5
Ud ad til har jeg altså en ip og inde i hytten flere forskellige faste ip\'er hvilket routeren styre eller hva??.

mads