Avatar billede halloøj Nybegynder
29. november 2001 - 18:12 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Optage en tele-samtale

Hejsa
Jeg ville høre om der findes en form for stik eller lign, så man kan optage noget der er blevet indtalt på en telefonsvarer over på ens computer. Jeg har overvejet en normal mikrofon men der bliver lydkvaliten ret dårlig
Avatar billede ztyxx Nybegynder
29. november 2001 - 18:20 #1
kan ikke lige besvare dit spm, men vil lige gøre opmærksom på følgende:
hvis det er en telefonsamtele du vil optage, må du kun gøre det hvis den du taler med, er gjort opmærksom på det, og har indvilliget, ellers er det ulovligt, og den du optager, kan med retten på sin side, indlede retslige tiltag mod dig.
Avatar billede fynbo Nybegynder
29. november 2001 - 18:21 #2
nej, man må gerne optage hvad man vil
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. november 2001 - 18:23 #3
ztyxx>> For at optagelsen af en telefon samtale skal være lovlig (ikke kun telefon svarre) skal den ene af parterne i samtalen vide at der bliver optaget.

Avatar billede halloøj Nybegynder
29. november 2001 - 18:24 #4
det er ikke en telefon samtale, men en besked der er indtalt på en telefonsvarer
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. november 2001 - 18:25 #5
Men hvis det er fra din svarre, kan du kun gøre det hvis der er et output stik på telefon svarren, ellers er det via microfon!

Du kan også hvis det er med bånd, bruge en diktafon som afspiller, disse har normalt en udgang for ekstern enhed.
Avatar billede halloøj Nybegynder
29. november 2001 - 18:26 #6
det er ikke en rigtig telefon svarer jeg har, men en man for med i duet abm. hvor den bliver lageret hos tdc. så jeg tænkte et eller andet med at man benyttede det stik der sidder i selve telefon røret, det der rj45-wannabe stik
Avatar billede ztyxx Nybegynder
29. november 2001 - 18:26 #7
james, det er det jeg gør opmærksom på, den der bliver optaget skal vide det
Avatar billede halloøj Nybegynder
29. november 2001 - 18:30 #8
Det er fordi min onkel er blevet troedet i den telefon besked
Avatar billede halloøj Nybegynder
29. november 2001 - 18:38 #9
Han har fået en trussel over sin telefonsvarer, det er derfor
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. november 2001 - 19:01 #10
ztyxx>> det er kun en af deltagerne i samtalen der behøver at vide det....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. november 2001 - 19:06 #11
DotKay du kan godt optage fra telefonen, gennem det stik.

Du skal bare finde ud af hvilke ben der er til mikrofonen og hvilke der er til højtaleren. Det burde kunne virke. Du skal så sende signalet ind på dit lydkorts LineIn
Avatar billede ztyxx Nybegynder
29. november 2001 - 19:12 #12
james> hvis du optager en samtale med mig, og ikke oplyser mig om det, er der en der ved det, dig, men da det er mig \"det går ud over\" skal jeg også, ifølge dansk lovgivning om indgreb i privatlivets fred, være gjort opmærksom på det, ellers kan jeg dunke dig i hovedet med loven i hånden.

dotdkay> din onkel bør hurtigst muligt få Teledanmark til at lave en kopi af den besked, og give den til ham på bånd, dernæst bør han kontakte politiet...
Avatar billede sprutnik Nybegynder
29. november 2001 - 19:16 #13
Hvis det er ulovligt, hvorfor må teleselskaberne så reklamere med mobiltelefoner der har indbygget diktafon, til at optage ens samtaler med? Det burde da være ulovligt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. november 2001 - 19:21 #14
ztyxx>> Det er i Danmark forbudt at lytte elektronisk til andres samtaler uden disse er informeret om dette. Det er tilladt at optage din egen telefon og samtaler som er ført fra din telefon.

Leder lige efter yderligere dokumentation for at jeg har ret, dette er indtil videre fundet ved en web butik:
http://www.westsecurity.dk/onilne_shop/html/lov.htm
http://www.westsecurity.dk/onilne_shop/
Avatar billede halloøj Nybegynder
29. november 2001 - 19:38 #15
politiet gør ikke noget ved sagen før der er sket noget, men vi ville prøve at kontakte politiet alligevel, men jeg tror ikke teledanmark gør sådan noget
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. november 2001 - 19:42 #16
dotkay>> Ring og spørg dem, ztyxx\'s forslag er ikke så dumt, men du må gerne selv optage samtalen!
Avatar billede halloøj Nybegynder
29. november 2001 - 19:50 #17
jeg prøver at optage den med en mic, og imorgen ringer jeg til tdc
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 20:10 #18
Hmm.... hvis nu bare politiet gad at gøre en smule så kunne de da ihvertfald sagtens få beskeden udleveret af tdc :)
Avatar billede the_email Nybegynder
29. november 2001 - 20:15 #19
Du skal skille røret ad og tage de to ledninger fra højtaleren og fprlænge den over til din MicIn eller LineIn, bare hvad der lyder bedst.

TheEmail.
Avatar billede the_email Nybegynder
29. november 2001 - 20:16 #20
... hvis du kun tager signalet fra mikrofonen kan du ikke optage hvad den anden siger...
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
29. november 2001 - 21:17 #21
dotdkay > Glem det.
Jeg har også engang spurgt efter, hvordan man optager en telefon-samtale via computeren, hvorefter det sq var lige før jeg blev meldt til politiet... *lol*

Luk spm...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
29. november 2001 - 22:26 #22
james> jeg fandt selv dokumentationen på www.familieadvokaten.dk, der er tilsyneladende ændret lidt i lovgivningen på det område, jeg havde en kollega for 8 år siden, der fik en bøde på 1.500,- for at komme til at sige at han ville banke hans eks-kones nye samlever hvis han dukkede op på hans adresse, hun havde optaget det på bånd, uden hans viden, og fik selv en bøde, beløbet kender jeg ikke, for ikke at informere ham om at det blev optaget, så derfor holdt jeg også på mit, men som loven står skrevet p.t. har du ret, det anerkender jeg til fulde :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. november 2001 - 01:50 #23
En telefonsvarer er en helt anden situation. Den der begynder at snakke efter tonen VED og invilliger i at det sagte bliver optaget.

Så det er helt OK at kopiere for at overdrage til politiet, eller bede politiet få den meddelelse fra TDC.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. november 2001 - 01:59 #24
Det er dog ikke OK at publicere den kopi (fx på en side hvor du siger hør for en idiot). det hedder bagvaskelse og hvis han brokker sig skal du juridisk bevise hvert eneste ord du har sagt om ham.
Så er det ikke nok at du er sikker. du skal have bevis for det.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. november 2001 - 06:00 #25
ztyxx>> Det har ikke været fordi hun optog det at hun fik en bøde, for det har man måtte siden jeg gik i folkeskolen og det er mindst 10 år siden.

cyberlsn>> Det er lovligt, så længe du selv deltager i samtalen! Men ikke hvis du optager andres samtale uden deres viden.

Her er beviset for de få der endnu ikke er over bevist om at det er lovligt (tak ztyxx):
http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-352.htm

Avatar billede halloøj Nybegynder
30. november 2001 - 08:09 #26
Nå men jeg vil lige skille min telefon ad.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. november 2001 - 20:24 #27
Hvilken telefon er der tale om?

Hvis det er en B&O kan jeg måske hjælpe!!!
Avatar billede halloøj Nybegynder
30. november 2001 - 23:13 #28
B&O har jeg sq ikke råd til :)
Det er abre en stanart telefon, den man kan leje hos tdc
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. december 2001 - 15:50 #29
Man kan også leje B&O ved TDC......  ;-)