Avatar billede phreazdialer Nybegynder
29. november 2001 - 10:23 Der er 2 kommentarer

Error handling

Hej.
Jeg er ved at forsøge at lave en procedure som håndterer fejl. Idéen er at give brugeren en forståelig fejlmeddelelse, samt at gemme den originale fejlmeddelelse i en database til løbende debugging.

Den fejlmeddelelse jeg kan hente med err.description er dog ikke så fyldestgørende som den man normalt får vist på siden, bl.a. mangler filnavn og linienummer, hvilket jeg mener er ret relevant at have med for specielt store filer.

Nogen som kender en måde at hente den originale fejlmeddelelse så denne kan indsættes i en database?

Vh
Jakob
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
29. november 2001 - 10:28 #1
Du mener en 404,403..... error eller hva???
Avatar billede phreazdialer Nybegynder
07. februar 2007 - 12:53 #2
Hov, denne er da vist gået i glemmebogen, så når jeg nu svarer på et simpelt spørgsmål efter 5 år og et par måneder så er det vist også på tide.

Systemet jeg rodede med dengang er dog for længst færdig og i al den tid der er gået har jeg levet lykkeligt uden den ønskede feature, men jeg synes alligevel det kunne være interessant at høre om der findes fornuftige bud på denne problematik.

Det jeg var ude efter var at når serveren returnerer en scriptfejl, så det må være 500, så skriver den på normal vis en fejlmeddelelse i browseren, såfremt show friendly error messages er slået fra. Denne fejl kunne jeg godt tænke mig at registrere i en database eller logfil, men med "err.description" osv. får man ikke vist helt så mange detaljer som dem der vises i browseren... F.eks mangler filnavnet og linienummeret, og så er en sådan log jo ikke meget bevendt hvis den var tænkt som en mulighed for at tracke fejl og debugge dem.

Gir det mening?

Jeg ved at man med .NET kan lave en masse smarte ting i den retning, men alligevel når vi nu er lidt nostalgiske og taler ren ASP, så kunne det være sjovt om nogen havde en kreativ løsning liggende på denne problematik.