Avatar billede tarzenlarsen Nybegynder
28. november 2001 - 22:16 Der er 7 kommentarer

Allocation Unit Size?

Jeg skal lige nu til at formatere min d-partition på en IMB Deskstar 45 GB i Windows XP. Jeg kan vælge flere Allocation Unit Size(s) - 512, 1024, 2048, 4096 eller \"default\".
Hvad skal jeg vælge?
Avatar billede sblar Nybegynder
28. november 2001 - 22:57 #1
Svært at svare på, det kommer an på hvad du skal have liggende på den partition. En allocation unit er den mindste enhed på disken data kan opbevare i. D.v.s. hvis du f.eks. vælger 4096 som all. unit size og gemmer en lille-bitte fil på bare 2 bytes, så vil der blive brugt 4096 bytes af den frie plads på disken, da der altid bruges mindst 1 unit. Hvis du omvendt vælger 512 og gemmer en fil på 32MB så vil der blive brugt 32MB = 62500 units. Ulempen er at jo mindre enheder du vælger, jo mere plads skal der bruges til diskens eget katalog over indholdet på disken (FAT). Den udregning har jeg ikke lige i hovedet, men det kan sagtens svinge med adskillige 100MB afh. af diskens størrelse.
Avatar billede tarzenlarsen Nybegynder
28. november 2001 - 23:01 #2
Ok partitionen skal bruges til programmer og spil, altså alt andet end styresystem. Jeg konveterer det desuden til NTFS.
Men forstår jeg dig ret at jo højere all unit jeg vælger desto mere plads kræver det?
Avatar billede sblar Nybegynder
28. november 2001 - 23:09 #3
Nej det er omvendt. Jo større enheder du vælger, jo færre enheder bliver der på disken og jo færre enheder skal der holdes styr på, derved bliver selve kataloget mindre. Jeg er ret sikker på at det gælder for både FAT og NTFS. Iøvrigt kan med f.eks. Partition Magic senere ændre enhedsstørrelsen hvis behovet ændrer sig.
Avatar billede sblar Nybegynder
28. november 2001 - 23:13 #4
Forresten kan Partition Magic også vise hvor meget spildplads der vil være ved forskellige enhedsstørrelser, hvilket kan give en idé om hvilken størrelse der er den \"rigtige\" for dig.
Avatar billede tarzenlarsen Nybegynder
28. november 2001 - 23:28 #5
Ok tak for det. Kan Partition Magic hentes i en trial-version eller via warez-sites eller hvordan?
Avatar billede sblar Nybegynder
29. november 2001 - 11:06 #6
Der er i hvertfald ingen trial version hos http://www.powerquest.com/freestuff/trials/index.html. En warez version...mjaah!!
Avatar billede sblar Nybegynder
10. december 2001 - 08:23 #7
Hva\' så Tarzan, accepterer du svaret eller hvad?