Avatar billede massi Nybegynder
27. november 2001 - 20:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad er minimum processor til XP

Er der nogle herinde som ved hvad hvad minimum til ens computer skal være for at kører med win xp professional på sin computer. Jeg tænker på Mb ram - MHz prosessor - grafikort - m.m
Hilsen mads
Avatar billede resten Nybegynder
27. november 2001 - 20:26 #1
Ifølge Microsoft kræver Windows XP Home Edition minimum en pc med en 233 MHz processor, 64 megabyte hukommelse og plads til 1,5 gigabyte på harddisken. Vi har sat os for at teste styresystemet med forskellige hardware-konfigurationer for at finde ud af, hvor lidt Windows XP egentlig kan nøjes med, og hvor meget en hardware-opgradering hjælper på ydelsen.

Microsofts minimumskrav svarer stort set til specifikationerne for en tre år gammel pc, så sådan en har vi fundet frem fra gemmerne. Vi har installeret Windows XP Home Edition på en pc med en 300 MHz Pentium II processor og 64 megabyte RAM. Grafikkortet er et ATI 3D Rage Pro, og harddisken er en Quantum Fireball EL på fire gigabyte. Det nye styresystem lod sig installere helt gnidningsløst.

Lad det være sagt med det samme: Windows XP kan godt køre på en sådan pc. Man kan afvikle de fleste Windows-applikationer uden problemer, selv om det ikke just går hurtigt.

Vi testede pc\'en med det relativt krævende benchmark-program Content Creation Winstone 2001. Resultatet var 13,6 point, hvilket vidner om en ret lav hastighed, der nok vil virke frustrerende på de fleste. Ventetiden er specielt lang, når der skal manipuleres med billeder eller video, så vil man have Windows XP på en tre år gammel maskine, bør man nok ikke benytte den til meget andet end fredelige kontorprogrammer.

Fordobler man mængden af systemhukommelse går det straks noget bedre. Med 128 megabyte RAM giver Content Creation Winstone 2001 15,6 point, altså 15 procent mere. Man får rigtig meget ud af den lille ekstra investering.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. november 2001 - 20:29 #2
For at kunne bruge Microsoft® Windows® XP Professional skal du have:

Pc med 300 MHz eller kraftigere processor anbefales; minimumkrav: 233 MHz (system med enkelt eller dobbelt processor);* Intel Pentium/Celeron, AMD K6/Athlon/Duron eller kompatibel processor anbefales.
128 MB RAM eller mere anbefales (64 MB minimum understøttes – kan begrænse ydeevne og visse funktioner)
1,5 GB ledig plads på harddisken*.
Skærm og skærmkort i Super VGA-opløsning (800 x 600) eller højere
Cd-rom- eller dvd-drev
Tastatur samt Microsoft Mouse eller et kompatibelt pegeredskab
Yderligere komponenter eller tjenester, der kræves ved brug af bestemte Windows XP-funktioner

Til Internetadgang:

Nogle Internetfunktioner kan kræve Internetadgang, en Microsoft. NET Passport-konto samt betaling af en separat afgift til en Internetudbyder, og der kan kræves betaling for tilslutningstid
14,4 Kbps eller hurtigere modem

Til netværk:

Netværkskort, der passer til den type lokalnet, WAN-netværk, trådløse netværk eller hjemmenetværk, du vil oprette forbindelse til, samt adgang til en relevant netværksinfrastruktur – adgang til tredjepartsnetværk kan kræve yderligere gebyrer

Til onlinemeddelelser, stemme- og videokonferencer og programdeling skal begge parter bruge:

Microsoft .NET Passport-konto og Internetadgang eller konto til Exchange 2000 Server-onlinemeddelelser og netværksadgang (nogle konfigurationer kan kræve hentning af yderligere komponenter)

Til stemme- og videokonferencer skal begge parter også bruge:

33,6 Kbps eller hurtigere modem eller en netværksforbindelse
Mikrofon og lydkort med højttalere eller hovedtelefoner

Til videokonferencer skal begge parter også bruge:

Kamera til videokonference
Windows XP

Til programdeling skal begge parter også bruge:

33,6 Kbps eller hurtigere modem eller en netværksforbindelse
Windows XP

Til fjernsupport:

Begge parter skal køre Windows XP og være forbundet via et netværk

Til fjernskrivebord:

En computer med Windows 95 eller nyere. Desuden skal de to maskiner være forbundet i et netværk

Til lyd:

Lydkort og højttalere eller hovedtelefoner

Til afpilning af DVD-videoer:

DVD-drev og DVD-dekoderkort DVD-dekodersoftware
8 MB skærmhukommelse

Til Windows Movie Maker:

Videooptagefunktionen kræver relevant digital eller analog videooptageenhed
400 MHz eller kraftigere processor til digital videokameraoptagelse
* De faktiske krav varierer afhængigt af din systemkonfiguration og af de programmer og funktioner, som du vælger at installere Der kræves muligvis yderligere ledig plads på harddisken, hvis du installerer via netværk.

Bemærk: Hvis dit system ikke opfylder kravene til Windows XP, tilbyder mange producenter Windows XP-forberedte pc\'er, som udgør den bedste opgraderingsmetode til Windows XP. Se listen over Windows XP-forberedte pc\'er.
Avatar billede -sofus- Nybegynder
28. november 2001 - 20:46 #3
Skal du køre XP fornuftigt skal du ha mindst 500 mhz med 256 mb ram ! du kan godt køre det med en 300 mhz med 128 mb ram, men så er fidusen ligsom røget
Avatar billede troublesmurf Praktikant
29. november 2001 - 12:19 #4
den ene af mine computere kører med XP, og er en P2 333Mhz, med 64Mb RAM.. den står som web server og ftp server.. dette kører udemærket, og særdeles stabilt, selvfølgelig er hastigheden begrænset, men den kører. og den kan også have en hulens masse vinduer åbne uden at gå ned, hvilket sker ofte
Avatar billede resten Nybegynder
23. januar 2002 - 17:55 #5
:-))
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2002 - 09:21 #6
Jeg har lige sat en XP maskine op i et firma. Maskinen var en 133 Mhz med 64 mb ram. Ja du læste rigtigt 133 og den kører fint. Den er enormt langt tid om at starte op men den kører. Den afvikler office en del langsommere end en almindelig maskine men når først programmerne kører er der næsten ingen forskel...