Avatar billede viking2 Nybegynder
27. november 2001 - 11:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

\"cpu fan isn´t running\"

Hei
Jeg har et K7T 266 PRO 2 motherboard og en silveradokjøler. Når jeg starter computeren stopper den inlesingen av windows lige efter den har talt RAM\'en og skriver: \"CPU Fan isn´t running. Shut down?\" sammen med en hyletone. Hvordan kan jag ungå dette? Jeg har kikket i BIOS (Amibios) men kan ikke finne noe sted hvor man kan slå av dette. Det samme skjedde når jeg prøvde med en Silent Saturn kjøler. Begge kjølerene virket fint mens denne beskjeden kom i post. Hva kan jeg gjøre?

Viking
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. november 2001 - 11:50 #1
det er måske det stik i bundkortet hvor du sætter køleren til, som er defekt

har du sat stikke i samme stik på bundkortet??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. november 2001 - 11:51 #2
Du har husket at sætte det 3 polede strøm stik til bundkortet ik\'? *S*

Ellers prøv et af de andre stik (til blæsere, de 3 polede stik)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. november 2001 - 11:58 #3
Jeg ved ikke om det kan være det, men nogle af de bundkort jeg har arbejdet med, har været udstyret med stik til \"backup fan\". HVIS man så havde 2 blæsere, og HVIS den primære stod af, kunne systemet så fortsætte med at køre, men kunne ikke starte op hvis ikke den primære blæser virkede.
Prøv at tjekke manualen, hvilket stik der er til \"primary cpu fan\"
Avatar billede viking2 Nybegynder
27. november 2001 - 12:19 #4
Jeg har kobla begge ledningene til Silveradoen(som består av to vifter)til bundkortet og den kjører perfekt. Men hvis jeg går inn i bios under hardware monitoring så registrerer den ikke hastigheten på viftene. Den skriver at den er på 0 omdrejninger. Det er forsåvidt lige meget. Man skal sikkert ha en bestemt kjøler som understøtter hardware monitoring. Men jeg vil bare ha slått av monitoringen så compen ikke stopper å loade windows i post for å advare meg mot kjøleren. Det må være mulig å slå av denne monitoringen. Det er ingen stik som er beskadiget eller kjølere osm ikke virker.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. november 2001 - 12:29 #5
silverado understøtter omdrejnings tæller.. (så du kan se RPM)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. november 2001 - 13:17 #6
jeg tror det evt. er defekt bundkortet.. hvis du har prøvet med en anden køler.. og den også siger det..

Prøv evt. med en BIOS opdatering!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. november 2001 - 21:06 #7
har du klaret problemet??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2001 - 09:55 #8
Jeg stødte lige på en artikel fra Politiken i går. Det kan heller ikke hjælpe, men er meget interessant:
\"Flagskibet blandt deres processor-kølere hedder Silverado, fordi den har en ordentlig skive sølv i bunden, der klemmes ind mod processoren og leder varmen op til blæserne - dem er der nemlig to af, som blæser hver sin vej. Stikket på bundkortet leverer 12 volt, og det får blæserne til at køre med over 3000 omdrejninger i minuttet, men blæseren leveres med tre mellemledninger, der hhv. kan nedsætte spændingen til 6, 8 og 10 volt, og så falder omdrejningerne også. Præcis hvor meget kan jeg ikke sige, fordi min bios slet ikke vil fortælle om hastigheder under 2000 omdrejninger i minuttet - den skriver bare 0 omdrejninger. Og hvis den indbyggede beskyttelse af processoren mod blæserfejl slås til, kan computeren slet ikke startes ved 6 og 8 volt. \"

Den fulde artikel kan læses på:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=189257

Men det kunne altså tyde på, at din bios heller ikke accepterer langsom blæser. Hvor du så slår overvågning fra, er stadig uopklaret.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. november 2001 - 10:12 #9
ole_madsen => du kan ikke slå overvågning fra! eller også skal du have en speciel BIOS version! (som jeg ikke tror der findes *S*)
Avatar billede viking2 Nybegynder
01. december 2001 - 01:25 #10
Jeg har ikke fått sensorene til å virke men jeg har oppdatert min bios til version 3.2( fra 3.0) hvor de har en funksjon som kan slå fra monitoring av blæserhastighed. Så rkhdk du får mine poeng selv om problemet ikke helt er løst.

Viking
Avatar billede viking2 Nybegynder
01. december 2001 - 01:31 #11
Jeg kan ikke dele ut mine poeng. Vet ikke hvorfor. Jeg må være for trøtt. Går i seng.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. december 2001 - 10:28 #12
Svar ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. december 2001 - 10:30 #13
viking2 => men sensorene SKAL jo virke.. ellers har du et defekt bundkort! Hør lige med din forhandler.. for så skal det byttes!! går ud fra at der er garanti på det!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. december 2001 - 10:41 #14
har du fået det løst??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2001 - 14:22 #15
HALLO???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. december 2001 - 23:10 #16
Takker for pointz!!

Fik du klaret problemet?