Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 21:41 Der er 22 kommentarer

Begynder :: Delphi

Hej alle Delphi eksperter.

Hvor er jeg glad for der findes sådan et nice forum som dette :)

Jeg er lige startet på Delphi sproget, kan allerede nu programmere PHP og MYSQL og mener at det er tid til at gå fra web til exe :)

Nu skal jeg bare igang :) Er der nogle der kan sende mig nogle links til hvordan jeg kommer igang med Delphi, nogle sider med en masse sources jeg kan kigge igennem! og Tutorials.

Og hvis i har nogle erfaringer med MySQL i Delphi må i meget gerne skrive det

:: Hvordan man connecter til en MySQL
:: Indsætter data i MySQL
:: Trækker data ud af mySQL\'n
Avatar billede ziron Nybegynder
25. november 2001 - 21:43 #1
søg efter begynder her på eksperten der er mange spg\'s med det også mysql...

/ZIRON
Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 21:43 #2
Og foresten er Delphi Personal Edition 6 god nok at starte ud med !! er der nogle begrænsninger i denne ??

Skal primært prøve at arbejde med det som vist nok hedder Winsock - Forbindelse mellem to computere!
Avatar billede ziron Nybegynder
25. november 2001 - 21:44 #3
der er begrasning på, men kan sku ikke lige huske hvad det er som er taget fra...

/ZIRON
Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 21:46 #4
Ziron har du ICQ eller MSN Messenger ?
Avatar billede ziron Nybegynder
25. november 2001 - 21:53 #5
icq : 50365252
Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 21:56 #6
Damn det ICQ 2001 lort =) det er smart at den gemmer ens kontaktliste på serveren :) Men nå serveren er nede kan man ikke tilføje nye kontakter - SMART ICQ =) =) =)

Jeg får nok addet dig om lidt *g*

Daniel
Avatar billede ziron Nybegynder
25. november 2001 - 21:58 #7
hehe fedt nok, men det er så iorden...

/ZIRON
Avatar billede martinlind Nybegynder
25. november 2001 - 22:01 #8
Morten_s har eks. og kode til at connecte til MySQL, det vil han gerne a\' med

/Martin
Avatar billede ziron Nybegynder
25. november 2001 - 22:07 #9
jeg har også et komponet liggende, jeg ligger det op lidt senere...

/ZIRON
Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 22:13 #10
TOTALT I ORDEN =)
Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 22:13 #11
Hvad med nogle HTTP://links :)
Avatar billede ziron Nybegynder
25. november 2001 - 22:14 #12
har du søgt???

/ZIRON
Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 22:19 #13
Ups sorrY ;) nej søger lige efter begynder *g*

Ps. er i friske på at arbejde med et projekt.

Har lige bestilt:
2x Intel P3 800 Mhz servere

Jeg får dem hosted på en 31 mbit linje
sponsoreret af TDC Internet.

Jeg har lige fået domænet sponsoreret af nettohost.dk

Så nu mangler jeg bare programmet.
Programmet skal være en ny Messenger \"Clone\" som minder om ICQ og MSN Messenger.

Jeg har alle resourcer vi skal bruge.

Daniel Bahl | Der stadig prøver at add\'e venner på sin ICQ :)
Avatar billede ziron Nybegynder
25. november 2001 - 22:23 #14
lyder meget nice og jeg er da med :)

/ZIRON
Avatar billede morten_s Nybegynder
26. november 2001 - 08:15 #15
Hvis du vilconnecte til MySql er der flere muligheder:

1. du connecter til MySql via BDE og ODBC. ODBC driveren downloader du fra mysql.com

2. Har du Delphi 6.01 skulle det være muligt at connecte til MySql via dbExpress componenterne.
  Det er dog en ret ny facilitet, og der er flere kendte bugs i den

Hvis du gerne vil bruge 3. parts, kan du også downloade dem her : <http://www.mysql.com/doc/S/E/SEC618.html>

du finder dem et stykke nede på siden

Delphi
delphi-interface.gz Delphi interface to libmysql.dll, by Blestan Tabakov, root@tdg.bis.bg <mailto:root@tdg.bis.bg>.
DelphiMySQL2.zip Delphi interface to libmysql.dll, by bsilva@umesd.k12.or.us <mailto:bsilva@umesd.k12.or.us>.
Udmysql.pas A wrapper for libmysql.dll for usage in Delphi. By Reiner Sombrowsky.
A Delphi interface to MySQL. With source code. By Matthias Fichtner.
TmySQL A library to use MySQL with Delphi.
Delphi TDataset-component.

Et 3. parts produkt som jeg anvender med stor suces i øjeblikket finder du her

http://www.microolap.com/

Derudover vil jeg anbefale at du til administration af din MySql db downloader
mysqlfront fra www.mysqlfront.de

Har du yderligere spørgsmål ang. mysql, er jeg gerne behjælplig

/Morten
Avatar billede lanstorp Nybegynder
26. november 2001 - 08:25 #16
Kværn lige denne bog :-)
http://www.kaposnet.hu/books/tysdelphi4/
Den findes også som zip et sted, se evt. tidligere spørgsmål om links.
Er selv ved at samle nogle delphi links under
http://www.lanstorp.com, se under links.
/Jakob
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
26. november 2001 - 08:50 #17
Dbj, hvis jeg har behov for noget som helst med MySQL i Delphi, laver jeg mine egne komponenter...
Avatar billede puddelundercover Nybegynder
28. november 2001 - 12:37 #18
ZeosLib er let at bruge mht. MySQL.... den kan du hente på www.torry.net
Avatar billede morten_s Nybegynder
28. november 2001 - 12:43 #19
ZeosLib er en af de bedre, de har hjemmeside her: http://www.zeoslib.org/

men jeg vil nu stadig anbefale: http://www.microolap.com/
Avatar billede k_t Nybegynder
18. januar 2002 - 16:54 #20
jeg startet på http://www.udvikleren.dk
Avatar billede puddelundercover Nybegynder
18. januar 2002 - 18:50 #21
morten_s >> Men er det ikke kun shareware?
Avatar billede shadow3n Nybegynder
21. februar 2002 - 18:32 #22
Delphi BOX har utrolig mange linker
http://www.inner-smile.com/delphi5.htm

Delphi APIs til mysql
http://www.mysql.com/downloads/contrib.html

TMySQL komponenten er bra og gratis:
http://www.productivity.org/projects/tmysql/