Avatar billede yabu Nybegynder
24. november 2001 - 00:04 Der er 13 kommentarer

Fejl på RAM

jeg har en PC der melder fejl på RAM (NORTON) når jeg sætter 2 ramblokke i, begge er testet hver for sig og testet OK. De to blokke er på 256 pr. stk. og det motherboard der sidder skulle kunne håndtere 1 Gb - er der win 98 der er problemet.. eller...????
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2001 - 00:08 #1
Det er det sandsynligvis. Win98 kan ikke udnytte mere end 128Mb ram, så du kan bare fjerne den ene klods.
Avatar billede yabu Nybegynder
24. november 2001 - 00:17 #2
win 98 køre fint med 256 mb - og systemet genkender også dette - men med 2x256 (total 512 mb) giver det problemer, jeg har også prøvet med en 256 mb + en 128 mb, også her var der en fejlmelding fra NORTON
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2001 - 00:19 #3
Win98 kan godt køre med mere end 128MB ram. Den bruger bare ikke den ekstra ram.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2001 - 00:44 #4
ufc - selvfølgelig kan Win98 køre med mere end 128MB og der bruges også af ram ud over 128MB. Det er da helt udokumenterede påstande du kommer med! Især grafik- og andre datatunge programemr elsker ram. At mange så melder om probs ved 512+ er en anden sag. Prøv dog at overvåg din ramudnyttelse, før du gør folk forvirret med den slags udtalelser.
Selv kører jeg på den ene af mine maskiner Win98SE med 384MB, og har ikke oplevet ram problemer.

Avatar billede yabu Nybegynder
24. november 2001 - 00:49 #5
>>halifax

Jeg tænkte det nok... men hvorfor F.... vil 98 systemet ikke køre (unskyld udtrykket) - men når jeg har 512 mb sat i får jeg en \"low memory\"...?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2001 - 04:14 #6
På dette site skriver microsoft.dk, at Win 95 og 98 understøtter op til 2GB RAM.
http://www.microsoft.com/Danmark/Support/xmlkb/DA730/1/13.ASP?LN=DA&SD=gn&FR=0

Hvad henviser du til med NORTON? - Norton System Works, Norton Utilities?
Har du prøvet at slå opstart af Norton fra, hvis det starter op sammen med Win?
Avatar billede vaase Nybegynder
24. november 2001 - 12:05 #7
Når du skriver at du har testet med kun 1 ramblok skal det så forståes sådan at du har testet begge ram slot ellers kan det muligvis være årsagen.
Avatar billede johs_j Novice
24. november 2001 - 12:10 #8
\"Out of Memory\" Error Messages with Large Amounts of RAM Installed

--------------------------------------------------------------------------------
The information in this article applies to:

Microsoft Windows Millennium Edition
Microsoft Windows 98 Second Edition
Microsoft Windows 98
Microsoft Windows 95

--------------------------------------------------------------------------------
If this article does not describe your hardware-related issue, please see the following Microsoft Web site to view more articles about hardware:
http://support.microsoft.com/support/windows/topics/hardware/hwddresctr.asp

SYMPTOMS
If a computer that is running any of the versions of Windows that are listed above contains more than 512 megabytes (for example, 768 megabytes) of physical memory (RAM), you may experience one or more of the following symptoms:

You may be unable to open an MS-DOS session (or command prompt) while Windows is running. Attempts to do so may generate the following error message:

There is not enough memory available to run this program.
Quit one or more programs, and then try again.
The computer may stop responding (hang) while Windows is starting, or halt and display the following error message:

Insufficient memory to initialize windows. Quit one or more memory-resident programs or remove unnecessary utilities from your Config.sys and Autoexec.bat files, and restart your computer.

CAUSE
The Windows 32-bit protected-mode cache driver (Vcache) determines the maximum cache size based on the amount of RAM that is present when Windows starts. Vcache then reserves enough memory addresses to permit it to access a cache of the maximum size so that it can increase the cache to that size if needed. These addresses are allocated in a range of virtual addresses from 0xC0000000 through 0xFFFFFFFF (3 to 4 gigabytes) known as the system arena.

On computers with large amounts of RAM, the maximum cache size can be large enough that Vcache consumes all of the addresses in the system arena, leaving no virtual memory addresses available for other functions such as opening an MS-DOS prompt (creating a new virtual machine).

WORKAROUND
To work around this problem, use one of the following methods:

Use the MaxFileCache setting in the System.ini file to reduce the maximum amount of memory that Vcache uses to 512 megabytes (524,288 KB) or less.

For additional information about how to use the MaxFileCache setting, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
Q108079 32-Bit File Access Maximum Cache Size
Use the System Configuration utility to limit the amount of memory that Windows uses to 512 megabytes (MB) or less.

For additional information about how to use the System Configuration utility, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
Q181966 System Configuration Utility Advanced Troubleshooting Settings
Reduce the amount of memory that is installed in your computer to 512 MB or less.

STATUS
Microsoft has confirmed this to be a problem in the Microsoft products that are listed at the beginning of this article.

MORE INFORMATION
Vcache is limited internally to a maximum cache size of 800 MB.

This problem may occur more readily with Advanced Graphics Port (AGP) video adapters because the AGP aperture is also mapped to addresses in the system arena. For example, if Vcache is using a maximum cache size of 800 MB and an AGP video adapter has a 128-MB aperture mapped, there is very little address space remaining for the other system code and data that must occupy this range of virtual addresses.

Additional query words: HWMEM wmehem WMEHEMJUN >WMEHEMMAY

Keywords : kberrmsg osr1 osr2 diskmem win95 win98 win98se kbWinME kbDiskMemory
Issue type : kbprb
Technology : kbWinMEsearch kbWin95search kbWin98search kbWin98SEsearch kbZNotKeyword3 kbWin98 kbWinME kbWin98SE

Avatar billede sukos Juniormester
24. november 2001 - 14:31 #9
Er det måske to forskellige typer ram?
Så kan det måske klares ved at gå i bios og fortælle hvilke ramtyper som bliver brugt i hver sokkel. Men det er jo ikek sikkert at du kan bruge de to typer sammen.
Avatar billede the_magician Nybegynder
25. november 2001 - 16:48 #10
Det kan også være fordi at dit motherboard ikke kan lide to 256 blokke på samme tid... Det kan være at du er nødt til at bruge 128 blokke !
Det er dog kun nogle motherboards der har det sådan.

Jeg kører selv med 256 + 128 + 128 og WIN 98 Se uden problemer så det er ikke fordi windows ikke kan klare det !
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. november 2001 - 15:59 #11
For det første:
NORTON\'S RAMCHECKKER ER IKKE EN HUJENDE FIS VÆRD !!! DEN MELDER FEJL PÅ ALT OVER 128MB!!!
For det andet:
Hvis man seriøst vil chekke sin ram skal det gøres i DOS så windows ikke kører...
Her er et link til en freeware chekker i dos:
http://www.simtel.net/pub/pd/9866.html
når du har en halv gb ram ka du regne med at det tar ca 8 timer...
En sidste ting hvis du vil ha win98 til at udnytte din ram inden den begynder at swappe ka du i system.ini (ligger i windows mappen)under sektionen [386Enh]indsætte denne line:
ConservativeSwapfileUsage=1
Avatar billede halifax Nybegynder
27. november 2001 - 22:40 #12
Yep - Sæt ConservativeSwapfileUsage=1
Prøv så også med denne vcache

[vcache]
MinFileCache=4096      (=4MB)
MaxFileCache=262166    (=256MB, halvdelen af fysisk RAM.

Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2002 - 15:59 #13
Lukker du snart spørgsmålet?