Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 10:42 Der er 30 kommentarer og
3 løsninger

Browser huskeseddel

Hej Flashere!

Jeg har flere gange lagt mærke til at Flash sider bliver vist som blanke vinduer på mit system. Win98, IE 5.0, NN 4.77.

Somme tider virker de i den ene (IE) men ikke i netscape 4.77
Andre gange vises de hverken i IE eller NN

Det jeg godt kunne tænke mig er at I kommer med jeres egne erfaringer omkring disse fejl, hvorfor de opstår, i hvilke browsere og Flash plug-in versioner, og på hvilke platforme de opstaår. Det behøver ikke fokusere på min egen tilfældige system opsætning. Jo mere uspecifik konfigurationen kan være, desto bedre!  Kender i også til mulige workarounds eller links som beskriver dette vil det være super!

Besvarelserne bør kunne bruges som en slags huskeseddel til newbie flashere som mig selv, til alle de ting vi skal tage højde for når vi arbejder med Flash, sådan at vore Flash filer kan ses af et bredt flertal af brugere med tilfældige browser konfigurationer med en Flash plug-in.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Og ja, der bliver naturligvis tildelt flere point jo flere nyttige svar vi får//
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Som et eksempel på en Flash side jeg slet ikke kan se, giver jeg et link her

http://www.web-blast.dk/frame-praesentation.html  >> klik på linket under

\"PRÆSENTATION I FLASH 5\" (KRÆVER FLASH 5 PLUG-IN)

(andre kan se den, så den virker altså hos nogle)

mvh geo
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
22. november 2001 - 10:49 #1
Jeg kan fint se den side.
Jeg har kun meget få gange haft problemer, men jeg tror nu mere det har været nogle dårlige preloadere eller noget med cashing at gøre, nogle gange har det hjulpet at refreshe siden.
Systemer jeg selv har kørt/kører: Win98, Win2K (Adv. Server/Server/Pro), WinXP.
Browsere: IE 5/5.5/6.0
Avatar billede putz Nybegynder
22. november 2001 - 11:07 #2
Hej Lingoman
Den ovennævnte side kan jeg godt se!!!
Jeg kører WinXP Danish home edition, IE 6.0...
Jeg kan dog nikke genkendende til dit problem, men det er kun på min MAC med OS 9.1 jeg får problemet. Jeg har erfaret at browsercheck ofte får fat på den forkerte version på MAC\'en.
Jeg har oplevet at (i NS 4.75 MAC) flash4 player bliver opfattet som flash5 player og som følge deraf bliver indhold designet til flash5 vist i browsere med flash4 player, og det er jo ikke sk..e godt...
Jeg har endnu ikke fundet en løsning til netop dette problem på MAC, men håber at du med denne tråd har gang i noget meget brugbart..

Bare en lille kommentar :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 11:14 #3
Tak for Jeres hurtige respons!
I må meget gerne komme med Jeres indlæg som svar, så I ikke bliver glemt når jeg engang skal til at afsætte flere point eller uddele point :)

Paw>> De få gange du HAR oplevet et problem, hvad var den uheldige kombination ? og fandt du frem til en løsning ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 11:20 #4
putz>> mht til Flash/Mac problemer kender jeg kun et link der beskriver Mac/IE problemer og workarounds

http://www.moock.org/webdesign/flash/macie/index.html

Hvis I kender til andre links som gør opmærksom på potentielle browser/platform specifikke problemer er de også meget velkomne som svar
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
22. november 2001 - 11:22 #5
lingo> jeg trykke F5 for refresh, og så kørte det fint.
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 11:34 #6
Paw>> jeg Takker :)
trykkede F5 i IE 5.0, så kører Flash popup\'en fint i http://www.web-blast.dk/frame-praesentation.html
Hvordan gøres dette i Netscape ?
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
22. november 2001 - 11:35 #7
Ctrl+R for reload
Avatar billede putz Nybegynder
22. november 2001 - 11:35 #8
lingo>>
I Netscape trykker du ctrl+r, så refresher du :)
Tak for linket, jeg kender det dog i forvejen:)
Peace Putz
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 11:49 #9
Ctrl+R gør ikke nogen forskel for mig i dette tilfælde... :(
Det betyder heller ikke så meget da jeg mest er interesseret i at få samlet sammen på de mange forskellige links der måtte være omkring kendte platform/browser/plug-in problemer, og nogle der måske ikke er så kendte fra Jeres egne erfaringer :)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
22. november 2001 - 11:59 #10
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. november 2001 - 12:02 #11
For mig at se kan det her kun skyldes én eneste ting. Nemlig det alle surfere her i verden som oftest lider under - DÅRLIG PROGRAMMERING af en eller anden art!!

Siden virker ikke i min Netscape 4.73, Netscape 6.1 eller Opera 5.0

Virker dog i min IE 6.0, men nu ved jeg jo at alle mine plugins er opdateret, så det kan på ingen måde være min fejl. OS er nu XP - Kan tjekke det i samme browsere i win98 når jeg en gang genstarter (det er ikke ofte i XP).

I dit link bliver siden scriptet ind. Det har jeg set give problemer flere gange. Desuden har jeg oplevet problemer på Win NT - Her har vi også af og til et problem i at folk simpelthen ikke har rettigheder til at opdatere deres browser.

/Nikolaj
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 12:04 #12
Herligt !
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 18:01 #13
linket jeg gav et spørgsmålet virker nu perfekt i både NS 4.77 og IE 5.0.

Jeg er dog stadig meget glad for at høre om jeres erfaringer og viden omkring potentielle problemer og hvordan man tager højde for dem !
Avatar billede web-blast.dk Nybegynder
22. november 2001 - 20:53 #14
Jeg har nu rettet fejlen, \"Det er mig der har sitet\". Det var såmend ikke i noget Flash der var noget galt, det var i det JavaScript der oprettede popup-en. Det script jeg brugte før til popupen benyttede document.write func. til at skrive HTML til popup-en \"On The Fly\", dvs. så jeg ikke behøvede at have en html-side der skulle ind i popup\'en. Af en eller anden grund vil Flash 5 ikke se det flash der befandt sig i en popup der blev oprettet \"On The Fly\" af noget JavaScript...
Med andre ord:
Løsningen var at ændre linierne;
<script language=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
function LavPopup() {
config=\'toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,width=600,height=400\'
config += \'scrollbars=no,resizable=no\'
pop = window.open (\"\",\"pop\",config)
pop.document.write(\'<HTML>\');
pop.document.write(\'<head><title>PRÆSENTATION</title></head>\');
pop.document.write(\'<BODY>\');
pop.document.write(\'<OBJECT>\');
pop.document.write(\'<PARAM NAME=movie VALUE=\"Movie1.swf\">\');
pop.document.write(\'<PARAM NAME=quality VALUE=high>\');
pop.document.write(\'<PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>\');
pop.document.write(\'<EMBED src=\"http://www.web-blast.dk/flash/Movie1.swf\" width=550 height=400></EMBED>\');
pop.document.write(\'</OBJECT>\');
pop.document.write(\'</BODY>\');
pop.document.write(\'</HTML>\');
}
</script>

TIL

<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">

function popUp(URL) {
day = new Date();
id = day.getTime();
eval(\"page\" + id + \" = window.open(URL, \'\" + id + \"\', \'toolbar=0,scrollbars=0,location=0,statusbar=0,menubar=0,resizable=0,width=600,height=400,left = 212,top = 184\');\");
}

</script>

Hvor URL\'en defineres i linket

Håber det har løst mysteriet :-)

Hilsen Klaus Petersen
Website: www.web-blast.dk
E-mail : webmaster@web-blast.dk
Avatar billede lingoman Nybegynder
22. november 2001 - 22:04 #15
Tak for det web-blast.dk,
Der falder 30 point til dig når vi lukker spørgsmålet. Jeg lader det stå åbent i et par dage endnu da jeg gerne vil høre om der er andre gode råd eller links til browser relaterede problemer.

mvh geo
Avatar billede kapla Nybegynder
23. november 2001 - 19:23 #16
Avatar billede lingoman Nybegynder
23. november 2001 - 22:00 #17
Alle der kommer med nyttige svar får tildelt point efter ekspertens 15, 30, 60 skala. Jeg siger tak til dem der allerede er kommet med svar, og håber på at flere vil komme med deres indlæg inden spørgsmålet lukkes i løbet af næste uge.

Det ville være lidt nemmere for mig at holde styr på hvor mange point der løbende skal afsættes hvis I ville komme med jeres erfaringer/viden og links som svarfelter i stedet for kommentarer. Jeg tvivler på at nogen vil blive afvist her, det værste der kan ske er at et irrelevant indlæg får tildelt 0 point.

God weekend alle sammen!

mvh geo
Avatar billede sukos Juniormester
24. november 2001 - 15:01 #18
Har ikke selv prøvet det, men læste på en tutorial-side (husker selvfølgelig ikke hvor!) at, Ie4 eller 4.5 på en mac havde besvær med at loade flashsider hvor flashen ikke lå i samme mappe som html-dokumentet.
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. november 2001 - 15:04 #19
tak, sukos>> Kan du finde linket til os og oprette et svarfelt ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
26. november 2001 - 11:20 #20
Et spørgsmål med et browser relevant indlæg fra nikolajdu :
  Kommentar fra nikolajdu
  26/11 2001 11:14:58  i http://www.eksperten.dk/spm/138214
til svaret fra [enuren]
Avatar billede lingoman Nybegynder
26. november 2001 - 11:39 #21
Jeg må indrømme at det er skuffende så få der er kommet med et indlæg til dette spørgsmål.

Det var mit håb at alle ville være i stand til at tage et kig forbi her og finde noget nyttigt, som en slags tjekliste før man publiserer. Jeg ved at alle flash brugere må have gjort sine erfaringer på dette område og at der derfor går enorme resourcer til spilde hvis vi alle skal genopfinde hjulet.

Jeg vil derfor gerne opfordre jer til at skrive endnu engang, og gør livet lidt nemmere for os som er newbies på området, og tjen nogle point oven i købet !

Jeg håber i alle fald at jeres indlæg kan danne grundlaget for en af de mange kommende danske Flash tutorials som vi overvejer at lave. Så gør en god gerning og skriv løs!!!

mvh geo

Avatar billede pixelpaw Nybegynder
26. november 2001 - 11:47 #22
jeg kan ikke ryste mere ud af ærmet lige nu
Avatar billede enuren Nybegynder
26. november 2001 - 11:54 #23
Jeg så hvordan de \'store\' sider har løst problemet...
Jeg har dog ikke gennemtestet det endnu:

<OBJECT classid=\"clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000\"
codebase=\"http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=5,0,0,0\"
WIDTH=100% HEIGHT=200%>
<PARAM NAME=movie VALUE=\"test.swf\">
<PARAM NAME=quality VALUE=high>
<PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>
<EMBED src=\"test.swf\" quality=high bgcolor=#FFFFFF  WIDTH=100% HEIGHT=200% TYPE=\"application/x-shockwave-flash\"

SWLIVECONNECT=\"TRUE\"

PLUGINSPAGE=\"http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash\">
</EMBED>
</OBJECT>

(bemærk den del der står alene.)

Jeg ved ikke om i har prøvet det?

Jeg har et script der tjekker browserversion, flashversion og derefter vidredirigerer.
scriptet kan findes her:
http://www.midtfyns-gym.dk/fag/fysik/2x-fysik/Default.htm
Man skal dog være hurtig :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. november 2001 - 12:01 #24
Tja jeg må nok indrømme at jeg ikke har nogen som hest form for tjeckliste.

Selvfølgelig ville det være dejligt at samle alle informationerne her, men jeg må også indrømme at jeg er lidt blank...
Avatar billede lingoman Nybegynder
26. november 2001 - 12:15 #25
Ja, jeg kan godt forstå at det som regel først er når man står over for et problem at man kommer i tanke om sine tidligere løsningsmodeller...
Jeg får (heldigvis) adsl om et par uger og vil så skanne alle besvarede spørgsmål omkring browser og konfigurations problemer og deres respektive løsninger, og prøve at organisere, kategorisere spørgsmål og svar. Det er helt sikkert en guldgrube af viden vi allerede har her på eksperten, men den ryger i glemmebogen hvis vi ikke får organiseret informationen :(  Hvornår får vi en god søgefunktion ??
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
26. november 2001 - 12:17 #26
Enig!
Den søgefunktion stinker for vildt.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. november 2001 - 12:19 #27
Problemet med ekspertens søgefunktion ligger simpelthen i opbygningen af databasen. Admin havde aldrig forestillet sig at der ville komme over 1 million poster, så alt ligger i én table. Set i baglyset meget uklogt, men ingen vidste bedre i tidernes morgen :-)
Avatar billede kapla Nybegynder
26. november 2001 - 17:07 #28
Lingoman> Bruger du google søgningen ? Prøv evt. http://www.eksperten.dk/list.phtml Vælg Eksperten. :-)
Avatar billede lingoman Nybegynder
27. november 2001 - 10:17 #29
kapla0>> Ja google er god men indsnævrings mulighederne er ikke gode nok, og man får desværre ikke alle poster men :(

Husk lige at poste et svar for dit tidligere indlæg. Jeg lukker nemlig idag :)
Avatar billede kapla Nybegynder
27. november 2001 - 12:25 #30
Lingoman> Det er også derfor jeg siger du skal prøve ekspertens egen søger, istedet for. :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
28. november 2001 - 16:09 #31
Jeg vil gerne lukke spørgsmålet nu, men mangler svarfelter fra følgende brugere for at kunne tldele point:

putz
kapla0
nikolajdu
sukos

Gider i lige at lave et svarfelt hvis i vil have point ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
29. november 2001 - 02:03 #32
Tak til alle der kom med deres indlæg!
mvh geo
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
29. november 2001 - 02:16 #33
:-)