Avatar billede and22 Nybegynder
20. november 2001 - 21:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

måling af hertz

Hej,

Der er ikke rigtig nogen passende kategori til dette spørgsmål, da det kun er henvendt til mac-folk. Jeg leder efter et program, der kan måle hertz-svingninger i lyd. Det skal bruges til måling af optaget tale til komparativ analyse af dansk og engelsk?

Det er meget akut!!!!!

Tak!

Anders
Avatar billede egonspock Seniormester
20. november 2001 - 22:29 #1
øh, godt spørgsmål. Har du set Sndsampler? den kan i det mindste vise forskelle grafisk. Ellers er ProTools Lite også en mulighed. Søg på begge på www.versiontracker.com
Avatar billede aeblenet Nybegynder
20. november 2001 - 22:36 #2
Det eneste program der måler frekvenserne ordentligt er QBase til den nette sum af kr. 20.000,-

Hvis du intet kan finde på VersionTracker så prøv dig frem på:

http://www.download.com

hilsen http://www.aeblenet.dk
Avatar billede mixter Nybegynder
20. november 2001 - 22:50 #3
1. \"Hertz-svingninger\" er lydsvingninger pr.sek. som måles i frekvens - (Hz,KHz,MHz,GHz osv.) Til at måle frekvens kræves en Frekvenstæller ( evt. en Unicounter).
Da du taler om lyd, er det i det \"normale\"  hørbare ( 20Hz-20KHz) område hvorfor vi ikke er oppe i den dyre ende.
2. Hvis du vil se (sammenligne)2 eller flere frekvenser (lyde), kræves at du enten har et oscillioscope (2-kanals der dækker frekvensen) eller en spectrumanalyzer.
Er du skrap kan du se lidt forskel på Frekvenstælleren. Men vil du se et resultat direkte, kræves et oscillioscope. (Et nyt...tja,et skud på prisen er ca. 2000. Brugt 500.-)
Avatar billede mixter Nybegynder
20. november 2001 - 22:56 #4
...og jeg skulle faktisk have tilføjet for en god ordens skyld: Der er ikke oscillioscope/frekvenstæller programmer på Internettet. Det er teknisk måleudstyr.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. januar 2002 - 07:58 #5
- det går nok ! ! !